StoryEditorWiadomości rolnicze

Nowoczesne technologie i wysoka jakość

12.06.2014., 12:06h
Polski Kongres Rolnictwa to cykliczne wydarzenie, na które składa się 10 spotkań na terenie całego kraju. Jego celem jest integracja branży rolno-spożywczej, stworzenie platformy dyskusyjnej oraz promocja polskiej żywności i osiągnięć sektora. Kongres skupia wielu partnerów merytorycznych reprezentujących organizacje branżowe, izby rolnicze, instytuty naukowe oraz organy szczebla samorządowego i krajowego. Patronem honorowym ogólnokrajowej inicjatywy jest Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Prezes Agencji Rynku Rolnego, Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, Główny Inspektor Sanitarny.  

19 maja w hotelu Radisson w Warszawie, już po raz drugi spotkali się przedstawiciele sektora, gotowi do rozmów i dyskusji o aktualnych problemach, wyzwaniach i szansach rozwoju rolnictwa, obszarów wiejskich i branży spożywczej. 

– Polskie zakłady przetwórcze należą dziś do jednych z najnowocześniejszych w Europie. Zamiast naprawiać i modernizować, polska wieś budowała się od nowa z zastosowaniem innowacyjnych technologii i rozwiązań. To między innymi dzięki temu sektor jest tak konkurencyjny w Europie i na świecie – powiedział Waldemar Pawlak, b. premier i minister gospodarki, a obecnie prezes Fundacji Polski Kongres Gospodarczy, podczas uroczystego otwarcia.

Europoseł Jarosław Kalinowski dodał, że udział rolnictwa w całym polskim eksporcie to aż ok. 20 proc. 

Zanotowaliśmy olbrzymi skok na wszystkich płaszczyznach. Jesteśmy numerem jeden w świecie w eksporcie jabłek, przodujemy w europejskim handlu pieczarkami czy mięsem drobiowym – podkreślił. 

Zastępca prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa Jarosław Wojtowicz podsumowując 10 lat Wspólnej Polityki Rolnej w Polsce powiedział m.in.: wypłaciliśmy 104,2 mld zł na dopłaty bezpośrednie, 10,9 mld na Program Rozwoju Obszarów Wiejskich w latach 20042006 i 55 mld w ramach PROW 20072013, ok. 6,2 mld na wspólną organizację rynku owoców i warzyw, 8,1 mld na pomoc krajową i 1 mld na Program Operacyjny Ryby 20042006. 

Lucjan Zwolak, zastępca prezesa Agencji Rynku Rolnego opisał mechanizmy, którymi administruje Agencja. 

Wśród wielu znajdują się między innymi: promocja żywności, pomoc najuboższym czy wspieranie konsumpcji. Dzięki programowi „Szklanka Mleka” i staraniom branży, spożycie mleka na statystycznego mieszkańca wzrosło o ponad 20 litrów. A w ramach unijnego programu „Owoce w szkole” dzieci ze szkół podstawowych otrzymały ponad 200 mln darmowych porcji owoców i warzyw – powiedział L. Zwolak. 

Prezes BOŚ Invest Management Jacek Pierzyński podkreślił, że branża rolno-spożywcza jest wiodącym graczem na rynku złożonych instrumentów finansowych. Jej przedstawiciele coraz częściej korzystają z operacji zagranicznych czy opcji walutowych. Zaś prezes zarządu SGB Banku Ryszard Lorek zaakcentował dużą rolę, jaką odgrywają dla mieszkańców wsi i przedsiębiorców banki spółdzielcze. To element polskiej tradycji, ostatni bastion krajowej bankowości. Jesteśmy ekonomistami, a jednocześnie dużą wagę przykładamy do wspierania lokalnych społeczności powiedział. 

Jerzy Wierzbicki, prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego i przewodniczący Grupy Roboczej Promocja w Copa-Cogeca zaznaczył ogromną rolę, jaką odgrywa unijna polityka promocji dla rozwoju sektora. – W latach 20152020 unijny budżet na promocję wzrośnie do 200 mln euro rocznie – poinformował zebranych. Prezes Wierzbicki zachęcał do współpracy organizacje z różnych krajów UE ponieważ zaangażowanie co najmniej dwóch państw członkowskich pozwoli na wsparcie działań promocyjnych przez KE na poziomie 80 proc. – Nowa polityka promocji przewiduje także ekspozycję konkretnych marek, co dotychczas było niemożliwe dodał. 

Waldemar Broś, prezes Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich poinformował, że Polska jest pierwszym na świecie producentem serów twarogowych, a szóstym długodojrzewających. Aż 90 proc. produkowanej przez nas serwatki w proszku przeznaczane jest na eksport. Zaznaczył też, że ważnym kierunkiem eksportowym poza Unią Europejską jest Rosja i kraje azjatyckie. Federacja to pierwszy importer naszych serów, drugi masła. Mam nadzieję, że polscy politycy nie wpłyną na pogorszenie tej współpracy – wyraził nadzieję prezes Broś.

Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka podkreślił, że wódka z Polski jest pierwszą w Europie, a czwartą na świecie, po Rosji, USA i Ukrainie. Dodał też, że w ubiegłym roku powstała definicja polskiej wódki, jednak na razie ponad 90 proc. produkcji nie spełnia jej wymogów.

Wiesław Różański, prezes Unii Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego poinformował o działaniach, jakie branża mięsna prowadzi na perspektywicznych rynkach azjatyckich, między innymi o kampanii „Tradycja i jakość europejskiego mięsa”. Warto wspomnieć, iż w 2013 r. wyeksportowaliśmy do Chin 47 tys. ton wieprzowiny, do Hong Kongu 11 tys. ton, do Japonii 23 tys. ton, a do Korei Południowej 8 tysięcy ton. 

Polska branża mięsna ponosi dziś ogromne konsekwencje związane z wykryciem u dzików wirusa ASF. Niedawno wróciłem z Korei, gdzie odbyłem wiele spotkań mających na celu powrót polskiego mięsa na ten rynek. Efektem działań prowadzonych przez ministra Marka Sawickiego i UPEMI jest fakt, iż Koreańczycy przyjadą z wizytą do Polski, aby ocenić polskie instytucje zajmujące się zabezpieczeniem i nadzorem nad strefą zagrożoną ASF – poinformował W. Różański. 

Po debacie otwierającej, goście udali się na panele tematyczne, które były kontynuacją rozmów na temat sektora rolno-spożywczego – jego problemów, wyzwań, sukcesów. 

 

Ireneusz Oleszczyński

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
19. kwiecień 2024 03:38