StoryEditorWiadomości z branży

Czy powstanie polska alternatywa do tuczu nakładczego?

19.12.2019., 13:12h
Współpraca producentów trzody chlewnej i organizowanie się rolników są szansą na zwiększenie konkurencyjności na rynku. Wciąż jednak jest to potencjał niewykorzystany, dlatego podczas konferencji zorganizowanej w Brzezinach koło Kalisza dyskutowano, jak ważne jest szukanie sposobów na rozwój i korzyści płynące z tworzenia różnych form wspólnej działalności.
Firma Agraves zajmująca się doradztwem rolnym zorganizowała spotkanie dla producentów trzody chlewnej, aby omówić możliwości współpracy grup z różnymi podmiotami. Swoje oferty przedstawiły zarówno firmy skupujące żywiec, jak i sprzedające warchlaki do tuczu, środki do produkcji rolnej czy pasze.

Podejmując współpracę z jakąkolwiek firmą indywidualnie, nigdy nie uzyskacie tak dobrej oferty, jaką może otrzymać grupa zrzeszająca wielu rolników, będąca znacznie lepszym partnerem dla dostawców i odbiorców – przekonywał Mikołaj Baum, prezes firmy Agraves.

Aktualnie w pełni obsługuje ona 41 grup producentów rolnych, a około 20 doraźnie. Przygotowała też projekty dla ponad 3 tys. gospodarstw indywidualnych.

Zdaniem Mikołaja Bauma problemem polskich rolników jest rozproszenie gospodarstw, a także grup oraz brak przepływu informacji, z czego korzystają kupujący świnie. Nie ma także systemu weryfikacji ofert, warunków umów i ostatecznych cen.

Rolnicy skupiają się wyłącznie na jednym parametrze transakcji – cenie netto za kilogram. Tymczasem na ekonomikę wpływają też inne aspekty, niebrane pod uwagę – podkreślał Mikoła...
Pozostało 87% tekstu
Dostęp do tego artykułu mają tylko Prenumeratorzy Tygodnika Poradnika Rolniczego.
Żeby przeczytać ten i inne artykuły Premium wykup dostęp.
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
18. kwiecień 2024 01:47