r e k l a m a

Partner serwisu

Partner

Czy rolnik handlujący na targu musi pobierać opłatę za reklamówki?

Pieniądze i Prawo Przepisy prawa
Data publikacji 16.04.2018r.

Czy rolnik, który handluje swoimi produktami na targowisku albo w ramach rolniczego handlu detalicznego (RHD), musi pobierać od swoich klientów opłatę recyklingową za torebki foliowe? Okazuje się, że zgodnie z nowymi przepisami dość często rolnik będzie mieć taki obowiązek, chociaż zależy to od… grubości tzw. „foliówki”.

r e k l a m a

Jeden z Czytelników „Tygodnika Poradnika Rolniczego” jest rolnikiem i handluje częścią swoich produktów na bazarze. Ale nie wie, czy musi pobierać opłatę za reklamówki, czy jako osoba prowadząca działalność rolniczą, nie musi tego robić.

Wiosna się zbliża, a ja nie wiem, jak rozgryźć ten temat. Czy dając torbę foliową mogę powiedzieć, że to nie torebka, a opakowanie – dopytywał się Tomasz spod Poznania.


Za jakie torebki foliowe trzeba pobierać opłatę recyklingową?

Nowe prawo, które obowiązuje od 1 stycznia 2018 r., jest pod tym względem jednoznaczne. Lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego nie mogą być już oferowane za darmo w punktach sprzedaży. Zostały one objęte tzw. opłatą recyklingową. Kwota jaką można zażądać za reklamówkę  wynosi od 20 groszy do 1 złotego.

Ale jak to w polskim prawie, są od tego przepisu wyjątki, które także mogą dotyczyć rolników. A wszystko zależy od grubości torebki foliowej oraz produktów do niej pakowanych.

Zgodnie z prawem, reklamówki podzielone są na 3 kategorie: te poniżej 15 mikrometrów (μm), od 15 i poniżej 50 mikrometrów oraz te o grubości 50 mikrometrów lub większej. W przypadku tych najcieńszych (poniżej 15 μm) rolnik nie musi pobierać opłaty recyklingowej za torebkę, o ile jego klienci będą do nich pakować żywność sprzedawaną luzem, np. owoce, ziemniaki, marchew itp. Jednak w przypadku roślin ozdobnych, czyli kwiatów w doniczkach czy kwiatów ciętych, rolnik sprzedający na bazarze czy giełdzie towarowej powinien już pobrać taką opłatę recyklingową w wysokości minimum 20 groszy za cienką reklamówkę.



  • Jeśli klientowi rolnik pakuje produkty żywnościowe sprzedawane luzem do torebek foliowych o grubości poniżej 15 mikrometrów, wówczas rolnik nie musi pobierać opłaty recyklingowej

Z kolei za każdą torebkę z tworzywa sztucznego od 15 i poniżej 50 mikrometrów należy pobrać opłatę recyklingową i to bez względu na rodzaj produktów pakowanych do reklamówki. Rozwiązaniem może być użycie grubszych torebek foliowych lub z innego tworzywa.

r e k l a m a

Artykuł podzielony na strony, czytasz 1 z 2 stron.

r e k l a m a

r e k l a m a

Partner serwisu

r e k l a m a

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody