Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu. Więcej informacji o plikach cookies.

Zgadzam się

r e k l a m a

Partner serwisu

Jakie prognozy dla rozwoju rynku wołowiny w Polsce?

Pieniądze i Prawo Wiadomości rynkowe
Data publikacji 13.05.2018r.

Światowa produkcja wołowiny ma wzrosnąć w 2018 r. o 2%, czyli podobnie jak przed rokiem. Jak podają eksperci z Agra Europe, siłą napędową tego rozwoju jest ekspansja hodowli bydła w USA, Brazylii, Argentynie i w Australii.

Wzrośnie popyt na wołowinę

Po dwuletniej suszy i związanym z nią spadku produkcji oczekuje się znacznej poprawy liczby zwierząt rzeźnych w Australii. Producenci wołowiny w Argentynie korzystają natomiast ze zniesienia podatku eksportowego i słabej waluty krajowej w porównaniu do dolara amerykańskiego.

r e k l a m a



Dobrą wiadomością dla uczestników rynku jest prawdopodobieństwo wzrost popytu na wołowinę w handlu światowym. Popyt na wołowinę ma wzrosnąć szczególnie w Azji. Przewiduje się też, choć niewielki, wzrost zainteresowania tym mięsem w USA oraz części Ameryki Południowej.

Prognozy dla rynku europejskiego

Prognozy rozwoju produkcji wołowiny dla krajów unijnych nie są jednoznaczne. Według danych Komisji Europejskiej produkcja wołowiny w br. zmniejszy się o ok.1%, a eksport żywych zwierząt do krajów niebędących członkami UE wzrośnie o 2%. O 2% zwiększy się również unijny eksport wołowiny, a import o 10%, Na relatywnie niskim poziomie utrzyma się natomiast import żywych zwierząt.

Polska wołowina konkurencyjna na rynku europejskim

Z kolei w Polsce trwają prace nad strategią rozwoju sektora wołowiny. Siłą napędową pozytywnych zjawisk na krajowym rynku wołowiny ma być dynamicznie rozwijający się eksport. Polska wołowina jest bowiem konkurencyjna cenowo na rynku unijnym. Aczkolwiek strategia zakłada także rozszerzenie oferty krajowej i pozyskanie nowych konsumentów na rynku wewnętrznym. Rolnicy mają otrzymywać lepsze ceny za żywiec wołowy poprzez certyfikaty dobrostanu, zrównoważonego rozwoju oraz ochrony klimatu. Planuje się również wdrożenie i upowszechnienie narzędzi zapewniania jakości kulinarnej. Ponadto przygotowywana strategia uwzględnia poprawę jakości produkowanych w kraju cieląt oraz wsparcie specjalizacji i profesjonalizacji producentów.

dr Magdalena Szymańska

r e k l a m a

r e k l a m a

Partner serwisu

r e k l a m a