Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu. Więcej informacji o plikach cookies.

Zgadzam się

r e k l a m a

Partner serwisu

Olej napędowy „szczelnie” kontrolowany

Pieniądze i Prawo
Data publikacji 14.09.2017r.

Na początku roku rząd uszczelnił zasady obrotu i przechowywania paliw. W założeniu chodziło o ograniczenie szarej strefy i udaremnienie wyłudzeń podatku VAT. Sprzedaż i przewożenie paliwa musi być rejestrowana. Przy okazji wprowadzenia nowych regulacji, na rolników padł blady strach. Licencjonowani sprzedawcy nie chcieli wlewać oleju napędowego do starych zardzewiałych beczek twierdząc, że  może on być przechowywany jedynie w atestowanych zbiornikach. Warto o taki zadbać, ponieważ gwarantuje on także zachowanie odpowiedniej jakości paliwa.

Od tego, gdzie paliwo jest składowane, zależy jego jakość, właściwości chemiczne a nawet jego ilość w zbiorniku. Paliwa podlegają rozszerzalności cieplnej, która zachodzi pod wpływem temperatury. W zależności od niej zmienia się gęstość oleju opałowego i napędowego. Rafinerie wytwarzają oleje letnie, zimowe i przejściowe. Zimowy olej napędowy musi odznaczać się wyższą płynnością i obniżoną graniczną temperaturą, przy której jest możliwy swobodny przepływ oleju napędowego przez filtr. Od 1 marca do 15 kwietnia oraz od 1 października do połowy listopada temperatura zablokowania zimnego filtra paliwa wynosi minus 10 st. C. Od 15 listopada do końca lutego wartość ta jest zwiększana. Temperatura blokowania filtra dla naszej strefy klimatycznej została określona na minus 20 st. C. Firmy petrochemiczne w trosce o klientów same zwiększają odporność oleju na mróz. W zależności od rejonu kraju, minimalna temperatura zamarzania jest zwiększana.

Rozszerzalność cieplna

r e k l a m a



Temperatura wpływa również na gęstość a co za tym idzie i ilość paliwa. Właściwości chemiczne oleju napędowego powodują, że im większa jest temperatura, tym zwiększa się jego fizyczna ilość w zbiorniku. Wraz ze spadkiem temperatury spada i ilość litrów w środku. Zjawisko to nie jest zauważalne w przypadku obrotu niewielkich ilości oleju. Tankując 50-litrowy zbiornik w samochodzie czy 100-litrowy w średniej mocy ciągnikach, nie jesteśmy w stanie zauważyć różnic. Stają się one istotne w przypadku zakupu do gospodarstwa kilku tysięcy litrów na raz. Rolnicy zaś potrzebują ilości hurtowych. Zbiorniki, z których korzystają są czasem zasilane kilka razy do roku. Nowoczesne zestawy do magazynowania paliwa składają się nie tylko z wytrzymałych i certyfikowanych zbiorników wykonanych ze specjalnego tworzywa. Można je wyposażyć w praktycznie nieograniczoną ilość elektronicznych systemów mierzących ilość wydawanego oleju. Jedynym ograniczeniem jest wyłącznie cena.

Dobry zbiornik magazynujący paliwo rolnicze umożliwia dokładną ewidencję wydawanego paliwa. Gwarantuje zachowanie jego jakości. Można go wyposażyć w dowolną elektroniczną instalację, która monitoruje dystrybucję oleju napędowego. Dostępne są między innymi elektroniczne karty rejestrujące tankowanie dla poszczególnych kierowców czy operatorów. W indywidualnych gospodarstwach rolnych zazwyczaj stosuje się prostsze rozwiązania. Rolnik przecież sam ewentualnie z zaufanymi współpracownikami korzysta ze zbiornika. Dlatego też w tym przypadku nie ma sensu montażu złożonych instalacji – mówi Tomasz Wądołowski, doradca techniczny firmy JFC Polska, która zajmuje się produkcją między innymi infrastruktury dla budynków inwentarskich i dwupłaszczowych zbiorników do wewnętrznej dystrybucji paliw.

Oferta rynkowa zbiorników do magazynowania paliw jest w naszym kraju ogromna. Warto jednak pamiętać przed zakupem, że instalacja taka musi spełniać szereg wymogów określanych przez odpowiednie przepisy. Dodatkowo od konstrukcji i wyposażenia zbiorników zależy też późniejsza jakość długo przechowywanego oleju oraz wygoda codziennego użytkowania. 


Rozporządzenie wymaga, aby zbiorniki na paliwa były sytuowane co najmniej 10 m od budynków mieszkalnych i budynków użyteczności publicznej oraz w odległości 5 m od innych obiektów budowlanych i od granicy działki sąsiedniej.


Artykuł podzielony na strony, czytasz 1 z 3 stron.

r e k l a m a

r e k l a m a

Partner serwisu

r e k l a m a