r e k l a m a

Partner serwisu

Obecna sytacja na rynku mleka jest stabilna. Jakie są dalsze prognozy dla polskiego mleczarstwa?

Polskie mleko Wiadomości z branży
Data publikacji 04.06.2018r.

II edycja Narodowego Dnia Mlecznej Fermy, która odbyła się 22 maja br. na terenie Wielkopolski w gospodarstwie rolnym Alworol należącym do spółki Mróz, była przyczynkiem do przyjrzenia się sytuacji na rynku mleka.

Rynek mleka jest bardzo niestabilny, zależy to od koniunktury światowej oraz od tego, jak wygląda sytuacja u głównych producentów mleka, czyli w Nowej Zelandii oraz jak zachowują się rynki, na które Polska sprzedaje swoje towary.

Więcej masła, więcej OMP

r e k l a m a


W ostatnich 3–4 miesiącach na krajowym rynku mleka panuje stabilizacja. Osobiście nie przewiduję w ciągu najbliższych 3 miesięcy poważnych ruchów cenowych zarówno w skupie mleka, jak i w sprzedaży produktów mleczarskich. W moim odczuciu, na rynek mleczarski w dalszej perspektywie należy patrzeć optymistycznie. Są ku temu powody. Po pierwsze, spadek produkcji mleka o ok. 3% w Nowej Zelandii. Kraj ten jest największym producentem mleka na świecie, stąd może pojawić się na globalnym rynku mleka pewna luka, którą moglibyśmy wypełnić naszym eksportem. Po drugie, pozytywnie na rynek mleka, w szczególności na spożycie masła, może wpłynąć zalecenie WHO, aby do 2030 r. wycofywać ze spożycia tłuszcze typu trans, czyli powstałe w procesie utwardzania tłuszczów roślinnych – wyliczał Andrzej Stecko – prezes zarządu Ceko.

Stecko zwrócił uwagę na silne uzależnienie naszego rynku od sytuacji na niemieckim rynku mleka.

r e k l a m a

W przypadku dobrej koniunktury na tamtejszym rynku mleka, wywozimy do Niemiec śmietankę, co odbija się na wzroście cen mleka przerzutowego. Jeśli natomiast za zachodnią granicą jest zastój, do Polski wjeżdża koncentrat. Gdy rynek niemiecki nie może sobie poradzić ze zbytem nadwyżek serów, do nas wjeżdżają również po cenach dumpingowych tamtejsze sery. Z taką sytuacją mieliśmy do czynienia niedawno – mówił prezes Ceko.

Jak mówił Andrzej Stecko, na krajowym rynku wzrosły ceny wszystkich artykułów mleczarskich: OMP, PMP, serów, serwatki w proszku, śmietanki i masła. Masło wraca do ceny w granicach 25–26 zł/kg. Na rynkach światowych ponownie jest niedobór tego surowca.

Wzrost ceny masła powinien spowodować wzrost ceny mleka w skupie. W najbliższym czasie, jeśli utrzyma się import produktów mleczarskich na Dalekim Wschodzie, ceny będą na poziomie podobnym jak obecnie, a nawet wyższe. Innym, symptomem przemawiającym za wzrostem cen mleka w skupie jest zaobserwowany w ostatnim czasie wzrost cen mleka przerzutowego. Jego cena wzrosła z 1,05 do 1,4 zł/l. Poza tym, w ostatnich trzech miesiącach wzrosły o ponad 100% ceny śmietanki podkreślał prezes Ceko.





A co z unijnymi zapasami odtłuszczonego mleka w proszku? Są różne pomysły na jego rozdysponowanie, nikt jednak nie chce za to zapłacić i wydaje się, że nie ma złotego środka na rozwiązanie tego problemu. Przeznaczenie OMP np. na rynek afrykański spowoduje, że zamkniemy sobie na jakiś czas tamtejszy rynek zbytu.

Musimy się liczyć z dalszą nadprodukcją OMP ze względu na to, że mamy bardzo wysoka cenę masła, co napędza jego produkcję, a OMP jest w tym procesie produktem ubocznym. Nie ma innej możliwości zagospodarowania odtłuszczonego mleka jak jego sproszkowanie. Tak więc często wysoka cena masła generuje niską cenę OMP, bo te naczynia są powiązane – komentował prezes Ceko.

Trzeba stawiać na promocję eksportu

Jeżeli Polska chce utrzymać dobrą koniunkturę na rynku mleka, jest skazana na eksport, ten natomiast, aby dobrze funkcjonował, powinien być wsparty odpowiednią promocją.

Jedną z przyczyn występowania dużych nadwyżek jest niska konsumpcja mleka i jego przetworów. Średnio w Polsce spożywa się rocznie ok. 200 l mleka na osobę, a w krajach Europy Zachodniej o ponad 100 litrów/osobę więcej, co wynika głównie z większej konsumpcji serów. Nie twierdzę, że światowa koniunktura na rynku mleka poprawi sytuację polskich hodowców bydła mlecznego. Co z tego, że ceny na światowych rynkach są wysokie, jak sieci handlowe obniżają ceny oferowane za produkty mleczne naszym mleczarniom – podkreślał Rafał Stachura, prezes Lubelskiego Związku Hodowców Bydła i Producentów Mleka, współwłaściciel gospodarstwa Agromarina.

Stachura zwrócił uwagę, iż moda lansowana przez sieci handlowe na produkty mleczne bez GMO, powoduje wzrost kosztów produkcji mleka o ok. 4 gr/l.

Aby koniunktura na światowym rynku mleka przełożyła się na sytuację w Polsce, powinniśmy wzmocnić promocję polskich artykułów mleczarskich. Przeznaczamy na to za mało pieniędzy. 10 mln zł z Funduszy Promocji Mleka to za mało, a trzeba jeszcze dodać, że te pieniądze bardzo często są pożytkowane na inne cele. Należy rozważyć, czy nie warto podwyższyć składki na fundusz, ale taki, który będzie się faktycznie zajmował promocją mleka, – sugerował Stachura.

Artykuł podzielony na strony, czytasz 1 z 2 stron.

r e k l a m a

r e k l a m a

Partner serwisu

r e k l a m a

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody