Jak oszczędzić paliwo – podpowiada John Deere

Jak oszczędzić paliwo – podpowiada John Deere

Blisko połowa kosztów eksploatacji ciągnika dotyczy wydatków na paliwo. Wobec tego niezwykle istotne staje się korzystanie z najnowszych rozwiązań, które umożliwiają operatorowi obniżenie spalania oleju napędowego. Gdzie tkwią takie możliwości?

r e k l a m a

1. Korzystaj z funkcji Eco Shift

Aby ciągniki mniej spalały paliwa, trzeba wykorzystywać ich nowoczesne rozwiązania – radzi John Deere. Takie możliwości daje m.in. funkcja Eco Shift przekładni, która umożliwia poruszanie się z maksymalną prędkością przy obniżonej prędkości obrotowej silnika. Prędkość obrotowa jednostki napędowej jest automatycznie redukowana po załączeniu najwyższego biegu. Najwyższą prędkość można również osiągnąć przy pełnej prędkości obrotowej, na biegach od drugiego do najwyższego. Główna korzyść z zastosowania tego rozwiązania, to oszczędność paliwa sięgająca nawet 18 procent w warunkach mniejszego obciążenia. Inne zalety to: mniejszy hałas, mniej drgań oraz wyższy komfort pracy operatora.

2. Monitoruj poślizg

Nadmierny poślizg prowadzi do wzrostu zużycia paliwa. Nowoczesne ciągniki pozwalają monitorować procentową wartość poślizgu kół za pomocą sygnału GPS lub zainstalowanego radaru. Gdy dochodzi do takiej sytuacji, trzeba zwiększyć powierzchnię styku kół z glebą. Można to zrobić dociążając ciągnik. Innym sposobem jest montaż kół bliźniaczych.

3. Pracuj na ekonomicznym WOM-ie

Nowe ciągniki oprócz standardowych prędkości wałka WOM posiadają również tryby ekonomiczne. Umożliwiają one pracę przy niższych prędkościach obrotowych silnika. Doskonale sprawdzają się w zastosowaniach wymagających niewielkiej lub średniej mocy. Niższa prędkość obrotowa silnika zapewnia mniejsze zużycie paliwa i niższe koszty, jak również mniejszy hałas i cichsze środowisko pracy.

4. Korzystaj z amortyzacji osi

Podczas prac polowych amortyzacja przedniej osi zapewnia ciągłość styku kół z podłożem, a tym samym lepsze przenoszenie mocy na podłoże. Dzięki zastosowaniu tego rozwiązania praca przedniego zawieszenia ciągnika jest znacznie bardziej przewidywalna. Zawieszenie TLS Plus John Deere’a wykorzystuje hydropneumatyczny układ samopoziomowania. Do wyboru są trzy tryby pracy: automatyczny, maksymalnej twardości lub ręczny. W przypadku trybu automatycznego zawieszenie TLS Plus reaguje na czynniki zewnętrzne, zapewniając najwyższy komfort i stabilność. Tryb maksymalnej twardości pozwala operatorowi na dostosowanie zawieszenia do różnych sytuacji na polu. Z kolei tryb ręczny jest przydatny podczas przyłączenia narzędzi do przedniego podnośnika.

5. Wykorzystuj tryby przekładni

Nowoczesne skrzynie mogą pracować w trybie ręcznym lub automatycznym. Przekładnia PowrQuad Plus daje operatorowi możliwość dostosowania ustawień w sposób odpowiadający danemu zastosowaniu: dopasowania prędkości, płynnej lub szybkiej zmiany biegów.


Przekładnia AutoQuad umożliwia włączenie trybu automatycznej zmiany biegów, zapewniając optymalną wydajność. Przekładnia bezstopniowa AutoPowr/IVT, ma tryby pracy zapewniające dwie funkcje – sterowanie obciążeniem i oszczędnością paliwa. Ta druga umożliwia utrzymywanie stałej prędkości jazdy przy obniżonej prędkości obrotowej silnika w warunkach pracy pod niewielkim obciążeniem lub bez obciążenia. John Deere oferuje również przekładnię dwusprzęgłową DirectDrive umożliwiającą pracę w trybie ręcznym, w którym zakres i bieg można dopasować do każdej wykonywanej pracy. Przekładnię można również ustawić w trybie automatycznym, po czym będzie funkcjonować podobnie jak przekładnia AutoPowr/IVT. 
  
Przemysław Staniszewski

Zainteresował Cię ten artykuł?
Pokaż komentarze

Zobacz także

więcej artykułów z tej kategorii