Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu. Więcej informacji o plikach cookies.

Zgadzam się

r e k l a m a

Partner serwisu

New Holland Bizon TC 59 – od 19 sezonów żniwuje w Manieczkach

Maszyny Rolnicze Kombajny
Data publikacji 28.02.2019r.

W 1998 r. pierwsze dwa kombajny serii TC zostały złożone w fabryce kombajnów w Płocku. Ich oficjalne wprowadzenie na polski rynek związane było bezpośrednio z przejęciem spółki Bizon przez koncern New Holland. Jeden z nich trafił do badań i analiz, które wykonywane były przez inżynierów fabryki Bizonów. Drugi pełnił rolę maszyny demonstracyjnej. New Holland w następnym roku sprowadził w częściach do Polski kolejną partię kilkudziesięciu sztuk kombajnów TC. Okazuje się, że były to niezwykle trwałe i solidne maszyny. Jedna z nich nadal pracuje. W żniwa 2018 r. zaliczyła swój dziewiętnasty sezon nie ulegając żadnej poważniejszej awarii.

Umowa sprzedaży spółki Bizon została podpisana w czerwcu 1998 r. Nowa spółka New Holland Bizon zarejestrowana została trzy miesiące później. Nowy właściciel nie zrezygnował z produkcji kombajnów marki Bizon. W tamtym czasie nadal cieszyły się one ogromnym uznaniem polskich rolników. New Holland postanowił także, że marka Bizon będzie wykorzystana marketingowo do przedstawienia mało znanej wtedy w Polsce serii TC. Pod koniec lat 90. kombajny te wytwarzane były w dwóch miejscach. W fabryce zlokalizowanej w belgijskim Zedelgem oraz brazylijskiej Kurtybie. W Europie wytwarzane były jednak mniejsze wersje TC 54 i 56 mające wytrząsacze z czterema i pięcioma klawiszami. W Brazylii powstawał model TC 59, który dysponował wytrząsaczem sześcioklawiszowym oraz mocnym silnikiem Forda typu Genesis o mocy 220 KM.

– Pod koniec 1998 r. z Brazylii do Polski zostały ściągnięte dwie maszyny. Jedna trafiła do prac badawczych w fabryce w Płocku, druga była modelem demonstracyjnym. Kiedy zaczęła formalnie działać spółka New Holland Bizon dotychczasowi dilerzy Bizona stali się dystrybutorami marki New Holland. TC 59 robił spore wrażenie. Początkowo rolnicy twierdzili, że jest to zbyt duży kombajn jak na ich potrzeby. Dzięki sześciu klawiszom dysponował hederem o szerokości sześciu metrów. To było sporo jak na tamte czasy. Po objeździe pierwszego TC 59 w żniwa 1999 r. do Polski z Brazylii przypłynęła kolejna partia tym razem ponad dwudziestu sztuk. Były one sprowadzane w kontenerach i częściach. W Płocku maszyny dostosowywaliśmy do obowiązujących wtedy w Polsce norm bezpieczeństwa. Kombajny do oficjalnej dystrybucji trafiły w 2000 r. – wspomina Józef Dębski, który przepracował 45 lat w płockiej fabryce...

Chcesz przeczytać cały artykuł?

Zakup dostęp do tego artykułu
3,69zł
/za artykuł 

Jeśli masz zakupioną prenumeratę dostęp do artykułu jest dostępny w ramach zakupionej prenumeraty. zaloguj się aby uzyskać dostep.

r e k l a m a

Partner serwisu

r e k l a m a