Potężne maszyny na najgłębszym jeziorze świata

Potężne maszyny na najgłębszym jeziorze świata

Kilka dni temu rosyjski Rostselmash poinformował o niecodziennym wydarzeniu, które miało miejsce w marcu tego roku. Wtedy we współpracy z magazynem National Geographic na zamarzniętym jeziorze Bajkał odbyła się sesja filmowo-fotograficzna 375-konnego ciągnika przegubowego Versatile 2375 oraz kombajnu zbożowego Rostselmash Acros 595 Plus. Głównym celem ekspedycji było podniesienie świadomości na temat wyjątkowego ekosystemu rosyjskiego jeziora.

r e k l a m a

Bajkał ma głębokość 1642 metrów, co czyni go najgłębszym jeziorem na ziemi. Dla porównania, najgłębsze jezioro w Polsce – Hańcza w swoim najniższym punkcie ma głębokość 108 m. Pod względem powierzchni Bajkał jest drugim jeziorem w Azji, a siódmym na świecie. Wyjątkowe jest w nim również to, że posiada największe rezerwy wody pitnej na świecie. W sytuacji brak dostępu do wody, jego zasoby mogłyby zaspokoić zapotrzebowanie nawet 20-procentowej światowej populacji. Na te wszystkie aspekty starają się zwrócić uwagę organizatorzy wyprawy, podkreślając jednocześnie, że 2017 r. w Rosji jest „rokiem ekologii”.


Podczas niecodziennej sesji filmowo-fotograficznej panowały skrajne warunki, bo temperatura powietrza oscylowała w granicach minus 25 stopni C, a lód na jeziorze Bajkał miał grubość około 1 metra. Wjazd na jezioro pojazdem nie jest jednak niczym wyjątkowym, bowiem zimą, kiedy jezioro całkowicie zamarza otwierane są tzw. zimniki, czyli drogi lodowe, po których można przejechać autem z jednego brzegu jeziora na drugi. Jednak nawet najcięższy samochód nie może równać się z traktorem o szerokości 5,5 m i wadze blisko 12 ton, czy kombajnem, którego waga oscyluje w okolicach 14,5 tony.

Dla zapewniania bezpieczeństwa po poruszaniu się po lodzie obie maszyny zachowywały odległość między sobą 50 m. Lód tego jeziora był bowiem tak gładki i śliski, że – jak podkreślali organizatorzy – droga hamowania po nim po przyspieszeniu do 100 kilometrów na godzinę wynosiłaby więcej niż pięć kilometrów!

Współorganizatorem wyprawy była firma Mitas, która w tak ekstremalnych warunkach chciała wykazać niezawodność oferowanych przez siebie opon. Opony radialne tego producenta o rozmiarze 520/85R42 AC85 były zamontowane w ciągniku rolniczym Versatile 2375. Jednostką napędową tego traktora jest niespełna 11-litrowy Cummins QSM. W układzie przeniesienia napędu pracuje przekładnia Quadshift 12/4 lub Powershift 12/2. Kanadyjska marka Versatile wchodzi w skład koncernu Rostselmash od 2007 roku. Z kolei Acros 595 Plus to najnowszy kombajn rosyjskiego producenta. Ma klasyczną młocarnię składającą się z dziesięciocepowego bębna o średnicy 0,8 m i szerokości 1,48 m oraz z klepiska, którego kąt opasania sięga 130 stopni. Wymłócona słoma poprzez odrzutnik przekazywana jest na pięć wytrząsaczy zajmujących powierzchnię 6,3 m2. Oczyszczone ziarno trafia do zbiornika o pojemności 9000 litrów. Kombajn Acros 595 Plus wyposażony jest w 6-cylindrowy silnik Cummins QSB o mocy 333 KM.

Przemysław Staniszewski

Zainteresował Cię ten artykuł?
Pokaż komentarze

Zobacz także

więcej artykułów z tej kategorii