Premierowe ciągniki na wyciągnięcie ręki

Premierowe ciągniki na wyciągnięcie ręki

Targi Agrotech każdego roku stają się areną premiery nowych ciągników rolniczych. Również na tegorocznej wystawie, która odbędzie się w dniach 17–19 marca nie zabraknie ciągnikowych debiutów. Już dziś prezentujemy wybrane premierowe modele.

Ursus C-395 Power

W Kielcach Ursus zaprezentuje ciągniki C-360, C-380, C-380M i C-385 w nowej stylizacji ze zmienioną maską i inaczej pomalowanymi felgami, a przede wszystkim z silnikami spełniającymi wymagane normy emisji spalin. Przebojem stoiska ma być całkiem nowy 90-konny model C-395 Power z silnikiem Perkinsa IIIB. W tym ciągniku będzie pracowała czterocylindrowa turbodoładowana angielska jednostka o pojemności 3,4 litra. Lubelski producent podaje, że podstawowym wyposażeniem ciągnika ma być najnowsza półautomatyczna skrzynia biegów Power Shift firmy Carraro. Kierunek jazdy będzie zmieniany bez konieczności użycia pedału sprzęgła. Pozwoli na to elektrohydrauliczny rewers Power Shuttle. W nowym Ursusie za rozdzielanie napędu ma odpowiadać wielopłytkowe mokre sprzęgło. Ciągnik będzie można rozpędzić do 40 km/h. Siłę układu hydraulicznego ma stanowić pompa o wydatku 50 l/min. Na wyposażeniu standardowym znajdą się dwie pary gniazd hydrauliki zewnętrznej. W opcji hydraulikę będzie można rozbudować do sześciu szybkozłączy. Maszyny i narzędzia podłączane do WOM-u będą mogły pracować przy prędkości 540 lub 1000 obr./min, a załączanie wałka będzie odbywało się elektrohydraulicznie, co ma wydłużyć żywotność tego układu. Ursus C-395 Power bez obciążników będzie ważył 3,3 tony, a na tylnym podnośniku – w standardzie z końcówkami hakowymi – będzie można unieść ciężar o masie 3550 kg. Standardowym wyposażeniem ma być instalacja pneumatyczna hamulców przyczep, zewnętrzne sterowanie podnośnikiem i skrętne przednie błotniki. Do tego ciągnika będzie dostępny przedni TUZ i przedni WOM.

Zetor Major HS 80

Jeden z najpopularniejszych Zetorów doczekał się bardziej komfortowej wersji. Właśnie na najbliższym Agrotechu zadebiutuje Major HS 80 o mocy 75 KM. Podobnie jak model oferowany do tej pory – czyli Major 80, nowy sprzęt będzie pracował z czterocylindrowym silnikiem Deutz o mocy 75 KM. Ma on cztery tłoki, osiem zaworów, turbosprężarkę, układ wtryskowy common rail, a czystość spalin zapewnia katalizator DOC. Bardziej rozbudowana ma być z kolei skrzynia biegów posiadająca 24 przełożenia do przodu i 12 do jazdy w tył. Skrzynia ma cztery biegi główne, trzy zakresy i jeden półbieg. W zakresie roboczym od 4 do 12 km/h, Major HS będzie oferował sześć biegów. Ciągnik będzie osiągał 40 km/h, a do zmiany kierunku jazdy, nawet pod obciążeniem, ma służyć rewers elektrohydrauliczny. Minimalna prędkość nowego traktora ma wynosić 0,5 km/h. W dotychczasowym Majorze 80 prędkość minimalna wynosiła 1,5 km/h.



Nowy traktor zyskał na masie ważąc 3350 kg. Będzie miał też większy zbiornik paliwa mieszczący 120 litrów, mocniejszy podnośnik o udźwigu 3300 kg, a liczba szybkozłączy hydraulicznych wyprowadzonych z tyłu ma wzrosnąć do 6 sztuk. Tylny WOM z obrotami 540/1000 obr./min ma być włączany elektrohydraulicznie. Traktor ma być bardziej komfortowy od klastycznego Majora. Czeski producent podkreśla, że będzie miał lepsze wyciszenie kabiny, w pełni regulowaną kierownicę, deskę rozdzielczą z cyfrowym wyświetlaczem, więcej schowków i amortyzowane, obrotowe siedzenie z podłokietnikami i wyższym oparciem. Major HS będzie również wyposażony w siedzenie dla pasażera.

John Deere 5R

Hodowców bydła powinny zainteresować najnowsze ciągniki John Deere serii 5R, bo zdaniem producent, właśnie pod ten kierunek produkcji zostały one w dużej mierze stworzone. Dzięki optymalizacji rozstawu osi, który wynosi 2,25 m, nowa seria łączy jednoczęściową konstrukcję ramy z nisko położonym środkiem ciężkości. Taka konstrukcja ułatwia szybki montaż ładowacza czołowego z zachowaniem optymalnej zwrotności przy promieniu skrętu wynoszącym zaledwie 3,75 m, nawet z ładowaczem. Współpracę z ładowaczem ułatwi również bardzo dobra widoczność, którą osiągnięto obniżając przednią maskę silnika czy montując przeszkloną przednią część dachu. W efekcie udało się uzyskać 105-stopniowy kąt widzenia w pionie. Gama 5R obejmie 4 modele o mocach 90 KM (model 5090R), 100 KM (5100R), 115 KM (5115R) i 125 KM (5125R). Wszystkie są napędzane czterocylindrowymi 4,5-litrowymi silnikami John Deere PWX, które w transporcie są w stanie wygenerować do 10 KM dodatkowej mocy. Pozwala na to system zarządzania mocą TPM (Transport Power Management).

Ciągniki 5R będą oferowane z trzema przekładniami. Dostępna będzie ręczna CommandQuad 16/16 z czterema zakresami i czterema półbiegami przełączanymi pod obciążeniem, CommandQuad 16/16 z funkcją automatyki, która zmienia cztery biegi pod obciążeniem oraz Command8 z 32 biegami do przodu i 16 do jazdy w tył. Ta ostatnia jako jedyna przekładnia w tym segmencie ciągników, będzie oferowała 8 biegów zmienianych pod obciążeniem i przełączanych automatycznie. Dodatkowo Command8 posiada funkcję AutoClutch, czyli automatycznego wysprzęglania pod koniec hamowania. Nie trzeba tutaj redukować biegów tuż przed zatrzymaniem ciągnika, a wystarczy wcisnąć pedał hamulca. Aby ponownie ruszyć traktorem, trzeba tylko puścić hamulec. Skrzynia Command8 oferuje również tryb Eco, który umożliwia rozwinięcie prędkości maksymalnej 40 km/h przy prędkości roboczej silnika wynoszącej zaledwie ok. 1750 obr./min. Otwarty układ hydrauliczny, wyposażony w standardową pompę o wydajności 96 l/min, będzie również dostępny w wersji z pompą o wydatku 117 l/min, wyposażoną w układ kompensacji ciśnienia i natężenia przepływu (PFC). W ciągnikach John Deere 5R, śladem większych modeli, sterowanie odbywa się z podłokietnika. Parametry pracy można śledzić na wyświetlacz PDU+, który umieszczono na prawym słupku kabiny. Komfort pracy tych maszyn ma podnieść amortyzowane pneumatyczne siedzenie, regulowana kolumna kierownicza, zewnętrzne oświetlenie LED, mechaniczna amortyzacja kabiny oraz amortyzacja przedniej osi z bezstopniowym układem regulacji w zakresie do +/-45 mm, którą, w razie potrzeby można wyłączyć.

Przemysław Staniszewski

Na Targach swoje premiery będą miały również takie modele ciągników jak Valtra A, Farmtrac 9120 DTn Premium Black, Kubota M5001, New Holland T7.165 S, Valtra S394, Case IH Quadtrac oraz supernowość południowokoreańskiej marki Tym- model T1304. Możesz o nich przeczytać w numerze 12/2017 "Tygodnika Poradnika Rolniczego" na stronach 68-73.

Zainteresował Cię ten artykuł?
Pokaż komentarze

Zobacz także

więcej artykułów z tej kategorii