r e k l a m a

Partner serwisu

Kiszone warzywa – na zdrowie i do smaku

Wieś i Rodzina Zdrowie
Data publikacji 09.11.2019r.

Kiszenie. Powszechne w pewnych kulturach, a dziś na powrót coraz modniejsze jako sposób na pozyskanie dobrych bakterii, które przyczyniają się do dobrej kondycji układu pokarmowego. A wtórnie – do większej odporności i zdrowia w ogóle.

Co się dzieje podczas procesu fermentacji? Mikroorganizmy, takie jak bakterie, drożdże czy grzyby, przetwarzają cukry proste w alkohol albo kwasy. Cukry w warzywach i owocach rozkładane są na kwas mlekowy, który działa jak naturalny konserwant. Efektem takiego procesu jest ukiszony owoc lub warzywo i napój zwany zakwasem.

Kiszonka jak szczepionka

r e k l a m a

Kiszone produkty są niezwykle bogate w bakterie probiotyczne, więc pijąc zakwas, dostarczasz jelitom dobroczynnych bakterii i enzymów florze jelitowej. Poprawiasz w ten sposób nie tylko trawienie. Od dawna wiadomo, że jelita są matecznikiem odporności. Dobry bilans pożytecznych bakterii trzyma w dobrym stanie wyściółkę jelit, która stanowi tarczę przed szkodliwymi mikroorganizmami. Jeśli więc chcesz skutecznie bronić się przed infekcjami, kiszonki powinny stać się stałym elementem twojej diety.

Kiszone produkty mają jednak wiele innych zalet. Ponieważ kiszenie rozkłada cukry, produkty te są łatwiejsze do strawienia. Fermentacja zwiększa także przyswajalność witamin i minerałów. A zasilając kiszonką swoje dobre bakterie, poprawiasz ich sprawność w produkowaniu witaminy B i syntetyzowaniu witaminy K. Kiszonki powinny znaleźć się w diecie rekonwalescentów po terapiach antybiotykowych, w których zniszczeniu ulegają potężne ilości dobrych bakterii w naszych jelitach.

r e k l a m a

Niektóre naturalne składniki warzyw i owoców powodują gorsze przyswajanie zawartych w nich cennych składników. Na przykład, kwas fitowy obecny w niektórych warzywach i ziarnach wiąże takie minerały, jak żelazo i cynk, powodując jednocześnie gorsze ich przyswajanie. Ale kwas ten ulega rozkładowi w procesie fermentacji. Dlatego kiszona wersja warzyw okaże się lepszym źródłem niektórych minerałów.

Może cię to zdziwi, ale kiszonki świetnie wpłyną na nastrój. Bo ten również zależy od stanu jelit. Istnieje bowiem coś takiego, jak jelitowy układ nerwowy.

Kiszony burak to hit!

Oprócz kapusty i ogórków niezwykle modny ostatnio jest zakwas z buraków. Masz za wysoki cukier? Surowy albo gotowany burak nie dla ciebie? Ale już ukiszony – jak najbardziej! Cukrem w buraku zajęły się bowiem bakterie. W zakwasie prawie go nie ma, więc to świetny napój także dla dbających o cukier. Może też obniżać ciśnienie krwi, działać przeciwzapalnie, a medycyna ludowa leczyła nim zmęczenie, kamienie nerkowe, alergie i problemy z trawieniem.

Przepis na zakwas buraczany

Składniki: 2 kilogramy buraków, 4 litry ostudzonej wody, 3 ząbki czosnku, 4 liście laurowe, kilka ziaren ziela angielskiego i 4 łyżki soli.

Wykonanie: buraki obrać (ekologicznych nie trzeba), pokroić na plastry i umieścić w wyparzonym słoju na przemian z czosnkiem i przyprawami. Ostatnią warstwą powinny być buraki. Zalać wszystko wodą z rozpuszczoną w niej solą, tak by warzywa były przykryte. Przykryte gazą i ściereczką naczynie odstawić na 5–7 dni. Gotowy zakwas zlać do wyparzonych butelek i trzymać w lodówce.

Karolina Kasperek
Zdjęcie: Karolina Kasperek

r e k l a m a

r e k l a m a

Partner serwisu

r e k l a m a

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody