r e k l a m a

Partner serwisu

W święta zdrowo się najeść czy jeść zdrowo? Możesz połączyć jedno z drugim

Wieś i Rodzina
Data publikacji 16.12.2014r.

Za chwilę święta. Będziemy spędzać więcej czasu w kuchni na przygotowaniach do świąt, a potem zasiądziemy do pałaszowania świątecznych rarytasów.

Niektórym zdarzy się stracić kontrolę i przesadzić, co najprawdopodobniej skończy się gastrycznymi dolegliwościami, ale możemy też skorzystać z tego, co w wigilijnych i świątecznych potrawach najlepsze. Wiele z nich bowiem przyrządzamy ze składników o wyjątkowych wartościach odżywczych. Sprawdźmy, co mają w sobie mak, orzechy, kapusta czy suszone owoce.

r e k l a m a

Mak

Nasiona maku zawierają wiele substancji znanych ze swojego działania antyoksydacyjnego, czyli m.in. przeciwnowotworowego. Ich specyficzny orzechowy smak to efekt zawartości wielu kwasów tłuszczowych i olejków eterycznych. Zawierają przede wszystkim kwas oleinowy, który pomaga zmniejszyć stężenie złego i zwiększyć stężenie dobrego cholesterolu. Powłoczka nasion maku jest doskonałym źródłem błonnika, który chłonąc wodę podczas przechodzenia przez przewód pokarmowy, ułatwia wypróżnianie. Mak jest bogatym źródłem witamin z grupy B, tiaminy, kwasu pantotenowego, pirydoksyny, ryboflawiny, niacyny i kwasu foliowego. Oprócz witamin w maleńkich ziarenkach znajdziemy też żelazo, miedź, wapń, potas, mangan, cynk i magnez.   

r e k l a m a

Kapusta 

W świątecznym menu sporo jest kapusty – ot, chociażby w gołąbkach. Jej liście, zwłaszcza te gotowane na parze, redukują zły cholesterol, dlatego kapusta jest warzywem m.in. dla sercowców. To bardzo dobre źródło synigryny. Jest ona potrzebna do produkcji związku chemicznego o skomplikowanej nazwie „izotiocyjanian allilu” – substancji o udowodnionym w wielu badaniach działaniu zapobiegającemu nowotworom, zwłaszcza pęcherza, jelita grubego i prostaty. 

Od dawna wiadomo też o zbawiennym działaniu soku ze świeżej kapusty na wrzody żołądka, ale ostatnie badania wskazują na dobroczynne działanie warzywa na cały układ pokarmowy, zwłaszcza na śluzówki żołądka i jelit. Kapusta działa nie tylko przeciwzapalnie, ale reguluje też liczebność populacji bakterii Helicobacter pylori.   

Kapusta kwaszona

Tej z pewnością nie zabraknie na wigilijnych i świątecznych stołach – czy to w postaci bigosu, czy też po prostu kapusty z grzybami albo grochem. To bogate źródło cennych składników jest pochłaniane ze smakiem prawie wyłącznie przez Słowian i Niemców. Szkoda, bo kiszona kapusta potrafi działać niemal cuda.

Świetnie normalizuje działanie układu pokarmowego, poprawia krążenie, wzmacnia serce, jest źródłem szybko dostępnej energii, stymuluje układ odpornościowy, wzmacnia kości, zmniejsza stężenie złego cholesterolu i leczy stany zapalne. Istnieją badania, które dowodzą hamującego wpływu substancji obecnych w takiej kapuście na wzrost komórek rakowych. Kapusta ta jest też bogata w luteinę i zeaksantynę, a to znaczy, że pozytywnie wpływa na kondycję naszego wzroku. 

Orzechy

Chrup je, chrup – zmniejszysz w ten sposób ryzyko zakrzepu, a tym samym zawału serca. Orzechy zadbają o wnętrze twoich tętnic. Dostarczą kwasów tłuszczowych omega-3, wspomagając w ten sposób kontrolę rytmu serca. Mają sporo błonnika, więc z jednej strony usprawnią działanie jelit, z drugiej zaś sprawią, że szybko poczujemy sytość, a więc zjemy mniej. Warto mieć je pod ręką także dla bogatych zasobów witaminy E i L-argininy. Naukowcy z amerykańskiej Mayo Clinic polecają zwłaszcza orzechy włoskie jako te, które przebadano najlepiej.

 

Karolina Kasperek

r e k l a m a

r e k l a m a

Partner serwisu

r e k l a m a

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody