r e k l a m a

Partner serwisu

Kolor ma znaczenie! Szczególnie w diecie

Wieś i Rodzina
Data publikacji 26.09.2017r.

Różnym parametrom w naszym życiu przypisujemy sporą wagę, ale jedno jest pewne – kolor ma znaczenie. W naszej diecie powinna znajdować się zróżnicowana paleta mikroelementów i innych składników odżywczych. Czy wiedzieliście, że aby zadbać o jej zdrowy kształt, wystarczy po prostu podążać za kolorami tęczy? Kolor w warzywach i owocach nie jest bowiem przypadkowym, nieistotnym ich aspektem, lecz świadczy o określonym składzie chemicznym. A ten z kolei przekłada się na konkretne działanie w naszym organizmie.

Jeśli postaramy się, by w naszym menu pojawiły się owoce i warzywa z pięciu rodzin kolorystycznych, będziemy dostarczać ciału wszystkich potrzebnych składników odżywczych i czegoś jeszcze. Otóż w polu zainteresowań nauki coraz częściej znajdują się tzw. fitoskładniki. To substancje chemiczne wytwarzane przez rośliny dla utrzymania prawidłowego ich wzrostu i chroniące ich komórki przed uszkodzeniem. Część z nich widoczna jest gołym okiem w postaci koloru. Ale co ważniejsze, są one czynnymi substancjami, które mogą służyć nie tylko roślinie, ale i naszemu zdrowiu. Jaki kolor o czym zatem świadczy?

r e k l a m a



Zieleń do pozazdroszczenia

Substancje odpowiedzialne za zielony kolor owoców i warzyw to tzw. glukozynolany. Nie będziemy tłumaczyć chemicznych zawiłości ich budowy. Ważne, że naukowcy podejrzewają, że niektóre z nich oraz niektóre produkty ich rozpadu mają związek z obniżaniem ryzyka wystąpienia pewnych nowotworów. A działa tu prawdopodobnie prosty mechanizm. Otóż te związki po prostu odtruwają nasz organizm z toksyn, które uznane są za rakotwórcze. Przeciwdziałają też uszkodzeniom powodowanym przez działanie pewnych form tlenu na nasze ciało.



Dynia hokkaido, podobnie jak inne dynie, przebogata jest w karoten. Uchodzi za absolutną królową, jeśli mowa o właściwościach prozdrowotnych dyń

Glukozynolany znajdziemy w zielonych warzywach – brokułach, kalafiorze, brukselce, jarmużu oraz białej kapuście. Warzywa o zielonych liściach mają jeszcze inne atuty. Zawierają duże ilości żelaza i kwasu foliowego oraz witaminy C, która ułatawia przyswajanie żelaza.

Obecne w zielonych owocach i warzywach luteina i zeaksantyna to dwa chemiczne filary zdrowej plamki żółtej. Szukaj ich w jarmużu, szpinaku, sałacie, ale też dyni i czerwonej papryce.

  • Brak koloru? To biel!
    Białe owoce i warzywa, choć lekko blade, zawierają wiele niezwykle cennych fitoskładników. Przede wszystkim odpowiedzialnych za stan układu odpornościowego, ale też zmniejszających ryzyko raka okrężnicy, piersi i prostaty. Wpływają także pozytywnie na równowagę hormonalną, tym samym zmniejszając ryzyko nowotworów hormonozależnych. Wszystkich tych cennych składników szukaj w bananach, gruszkach, kalafiorze, daktylach, czosnku, imbirze, kalarepie, cebuli, rzepie, ziemniakach czy pasternaku.

Czerwieniej ze zdrowia

Czerwona barwa takich owoców i warzyw, jak pomidor, arbuz, melon, gujawa, różowy grejpfrut czy owoc dzikiej róży, to zasługa likopenu należącego do grupy tzw. karotenoidów. Likopen ma bardzo silne działanie antyutleniające. Odgrywa ogromną rolę w komunikacji między komórkami i, jak wskazują na to naukowe dowody, chroni przed rakiem prostaty, chorobą wieńcową, a także uszkodzeniami komórek powodowanymi przez promieniowanie ultrafioletowe, a nawet – ekspozycję na dym tytoniowy.



Czerwone i niebieskie owoce to źródło m.in. antocyjanów. Najwięcej jest ich w malinach, jeżynach, aronii i czarnej porzeczce


Czerwono-fioletowy kolor ciemnych winogron, jagód, malin i borówek oraz żurawiny to działanie antocyjanów należących do rodziny tzw. flawonoidów (często czyta się o nich w opisach preparatów leczniczych i suplementów). Antocyjany to przede wszystkim przeciwdziałanie niszczącemu utlenianiu. Szczególny ich rodzaj zawierają czerwone winogrona. To resweratrol – działający przeciwzapalnie, przeciwrakowo i zapobiegający chorobom serca. Antocyjany to substancje, którymi wspierać się możemy także w profilaktyce niektórych nowotworów. Dobrze wpływają na stan dróg moczowych, a także utrzymują w dobrej kondycji pamięć.

Artykuł podzielony na strony, czytasz 1 z 2 stron.

Czytaj dalej

r e k l a m a

r e k l a m a

Partner serwisu

r e k l a m a