Kolor ma znaczenie! Szczególnie w diecie

Kolor ma znaczenie! Szczególnie w diecie

Różnym parametrom w naszym życiu przypisujemy sporą wagę, ale jedno jest pewne – kolor ma znaczenie. W naszej diecie powinna znajdować się zróżnicowana paleta mikroelementów i innych składników odżywczych. Czy wiedzieliście, że aby zadbać o jej zdrowy kształt, wystarczy po prostu podążać za kolorami tęczy? Kolor w warzywach i owocach nie jest bowiem przypadkowym, nieistotnym ich aspektem, lecz świadczy o określonym składzie chemicznym. A ten z kolei przekłada się na konkretne działanie w naszym organizmie.

r e k l a m a


Żółcie i pomarańcze

Pomarańcz to kolor, od którego jesienią robi się milej i cieplej. Nie byłoby go w roślinach, gdyby nie karotenoidy – alfa- i beta-karoten. Nadają uroczą barwę marchwi, mango, dyni czy słodkim ziemniakom. Są niezwykle ważne w naszej diecie, ponieważ pełnią funkcję tzw. prekursorów. Prekursory to substancje towarzyszące pierwszym stadiom różnych reakcji chemicznych, które bez nich by się nie odbyły. Te dwa karotenoidy są prekursorami witaminy A, zwane są więc czasem prowitaminą A. A ona jest nam bardziej niż potrzebna. Bez niej niemożliwe byłoby powstawanie niektórych hormonów, ale też prawidłowy wzrost komórek, a także ich różnicowanie się. A na dodatek witamina ta uczestniczy w odpowiedzi immunologicznej, czyli tym, co nasz organizm postanawia zrobić, kiedy atakuje go wirus albo bakteria. Beta-karoten jest też tarczą chroniącą przed wolnymi rodnikami, ale minimalizuje też niekorzystne efekty radioterapii i chemioterapii.



Jarmuż, czyli bogactwo m.in. sulforafanu – przeciwutleniacza chroniącego przed wieloma nowotworami

Niektóre z karotenoidów znajdowanych w pomarańczowych i żółtych owocach i warzywach przeciwdziałać mogą też zapaleniu stawów.

Karoiina Kasperek

Artykuł podzielony na strony, czytasz 2 z 2 stron.

Zainteresował Cię ten artykuł?
Pokaż komentarze

Zobacz także

więcej artykułów z tej kategorii