Dzwonek Letnia promocja - Czytaj za 1 zł Skorzystaj

r e k l a m a

Partner serwisu

Pronar wykosił konkurencję i zasypał rynek nowymi przyczepami

Pronar wykosił konkurencję i zasypał rynek nowymi przyczepami
Data publikacji 03.03.2020r.

Jest powód do optymizmu. W zeszłym roku zarejestrowane zostały 5393 nowe przyczepy. To o ponad 7 procent więcej niż rok wcześniej. Od lat stawce sprzedaży nowych przyczep przewodzi Pronar, który w 2019 roku kontrolował ponad 42 procent rynku.

Pozostało 0% artykułu.
Więcej przeczytasz dzięki prenumeracie lub kupując dostęp.

Masz już prenumeratę lub dostęp?

Możesz już teraz kupić dostęp do wszystkich treści lub do wybranego artykułu

Kup dostęp Kup ten artykuł za 3,69 zł Kup ten artykuł za 0 złpo wyrażeniu zgód

r e k l a m a

Kluczem do sukcesu Pronaru jest bardzo szeroka oferta oraz atrakcyjna cena, która jest efektem tego, że producent z Narwi tylko w niewielkiej części bazuje na podwykonawcach. Sam wytwarza ramy, podłogę, burty, układy hydrauliczne, pneumatyczne, osie jezdne, a także koła tarczowe. W efekcie w 2019 roku niemalże co druga nowa przyczepa zakupiona przez rolników pochodziła z tej firmy. W każdym kolejnym miesiącu producent z Narwi wprowadzał na rynek najwięcej przyczep osiągając rekordowy wynik 439 szt. w lipcu. A łącznie od stycznia do grudnia zarejestrowano 2269 przyczep Pronaru. To o ok. 3 procent mniej niż rok wcześniej. Najwięcej przyczep z Narwi zostało sprzedanych na terenie woj. lubelskiego (321 szt.), podlaskiego (310 szt.) i mazowieckiego (221 szt.). A dokładnie analizując dane z terenu dowiemy się, że największą liczbę rejestracji Pronaru odnotowano na terenie powiatu hajnowskiego (92 szt.), sieradzkiego (38 szt.) i bialskiego (35 szt.).

Podobnie jak przed rokiem, drugie miejsce w zestawieniu zajął Metal-Fach. W 2019 roku producent z Sokółki sprzedał 677 nowych przyczep, uzyskując 25-procentowy wzrost rok do roku. Najlepszym miesiącem dla Metal-Fachu był lipiec z liczbą 123 rejestracji. Najgorszym wrzesień, kiedy znalazło się tylko 28 nabywców pojazdów tego producenta. W zeszłym roku najbardziej aktywni w sprzedaży przyczep Metal-Fachu byli dealerzy z terenu województwa lubelskiego, podlaskiego i wielkopolskiego, którzy dostarczyli do gospodarstw odpowiednio 89, 85 i 80 nowych przyczep. Jeżeli chodzi o powiaty, to największą sprzedaż po 14 sztuk odnotowano w pow. bialskim, kolneńskim i piotrkowskim.

9844 sztuki
– taką łączną liczbę przyczep rolniczych nowych i używanych zarejestrowano w Polsce w ubiegłym roku. To więcej o ponad 6 procent w porównaniu do roku 2018

W 2018 roku na najniższym stopniu podium plasował się Metaltech. W 2019 roku spadł na czwarte miejsce, a jego pozycję dzięki sprzedaży 482 sztuk zajął Wielton. To najwyższa pozycja tego producenta od 2009 roku, a więc od czasu powstania działu Wielton Agro i rozpoczęcia produkcji przyczep rolniczych. Sukces jest tym większy, że spółka z Wielunia w 2019 roku zanotowała spory, bo 21 procentowy wzrost sprzedaży. Wielton był najmocniejszy w woj. wielkopolskim, gdzie dostarczył do gospodarstw 80 przyczep. Niewiele mniej, bo 73 sztuki pozostawił na Mazowszu. Trzecim regionem dla tego producenta okazało się woj. lubelskie, z liczbą 40 rejestracji. Tylko w dwóch powiatach odnotowano dziesięć lub więcej rejestracji przyczep marki Wielton. Był to pow. kaliski (13 szt.) i świdnicki (10 szt.).

W 2019 roku na zakup przyczep najczęściej decydowali się rolnicy z Lubelszczyzny. W ciągu dwunastu miesięcy na tym terenie zarejestrowanych zostało 720 nowych przyczep, co oznacza ponad 17-procentowy wzrost w ujęciu rocznym. Rok wcześniej woj. lubelskie zajmowało drugie miejsce zestawienia. Awans z miejsca trzeciego na drugie odnotowało woj. mazowieckie. To pokłosie 7-procentowego wzrostu rejestracji i 592 sprzedanych przyczep. Spory, bo 13-procentowy spadek zanotowano natomiast w woj. wielkopolskim. W efekcie Wielkopolska musiała opuścić pozycję lidera i zatrzymała się na najniższym stopniu podium. Na terenie tego województwa wydano tablice do 587 sztuk.

Tendencje wzrostowe na rynku przyczep było widać wyraźnie w pierwszej połowie roku. Mniej więcej od lutego, kiedy poddano rejestracji 270 sztuk, z każdym kolejnym miesiącem sprzedaż rosła i tak do lipca, kiedy wprowadzono ich najwięcej, bo aż 1012 szt. Następnie, co jest zrozumiałe i ma związek z kończącymi się żniwami, sprzedaż nagle spadła i utrzymywała się do końca roku na poziomie ok. 350–400 sztuk

Analizując dane rejestracyjne nie sposób nie zauważyć, że z roku na rok rolnicy wybierają coraz większe przyczepy. O ile jeszcze w 2016 i 2017 roku najchętniej wybieraną ładownością było 10– 12 ton, to teraz najczęściej z placów dealerskich schodzą te przyczepy, na które można załadować od 12–17 ton. Praktycznie jedna na trzy sprzedane w Polsce w zeszłym roku nowe przyczepy dysponowały tym tonażem.

Łącznie w 2019 roku rolnicy kupili 1677 takich pojazdów – o 6 procent więcej niż przed rokiem. CEPiK podał, że najwięcej z nich sprzedano w Wielkopolsce (275 szt.), na Lubelszczyźnie (163 szt.) i na Mazowszu (159 szt.). Drugą najpopularniejszą ładownością był przedział 7–10 ton. W tym przypadku liczba rejestracji wyniosła 1122 sztuki, co oznacza niespełna 4-procentowy wzrost w odniesieniu do 2018 roku.

Takie pojazdy upodobali sobie rolnicy z woj. lubelskiego, gdzie trafiło ich najwięcej, bo 164 szt. Często decydowali się na nie także rolnicy z woj. podlaskiego (147 szt.) i mazowieckiego (123 szt.). Trzecia pozycja przypadła tonażowi 5–7 ton, reprezentowanemu przez 1005 pojazdów. Popularność tego przedziału wzrosła o 10 proc. Warto przypomnieć, że również w 2018 roku przyczepy z segmentu 5–7 ton zajmowały trzecie miejsce.

W zeszłym roku przyczepy używane nie miały tak dużego wzięcia jak nowe. Do urzędów komunikacji złożono bowiem dokumenty na rejestrację 4451 sztuk, co oznacza wzrost o 202 sztuki, czyli o 4,75 proc.

Przemysław Staniszewski
(na podstawie danych CEPiK udostępnianych przez Polską Izbę Gospodarczą Maszyn i Urządzeń Rolniczych i agencję Martin&Jacob)

r e k l a m a

r e k l a m a

r e k l a m a

Partner serwisu

r e k l a m a

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody