Dzwonek Pierwszy miesiąc prenumeraty za jedyne 12 zł Skorzystaj

r e k l a m a

Partner serwisu

New Holland z wodorem na dachu

New Holland z wodorem na dachu
Data publikacji 21.10.2020r.

Znacznie niższe koszty pracy oraz mniejsze obciążenie dla środowiska. Kilka dni temu w Holandii zaprezentowany został innowacyjny ciągnik New Holland H2 Dual Power, który dzięki specjalnej adaptacji jest w stanie pracować na dwóch paliwach: oleju napędowym i wodorze. Pomysłodawcą takiej maszyny jest znana z budownictwa drogowego i hydrotechnicznego holenderska firma Jos Scholman, a pakiet konstrukcyjny do tego traktora przygotował New Holland wraz z firmą Blue Fuel Solutions. Wedle zapowiedzi, traktor H2 Dual Power można już kupić w holenderskich punktach dealerskich New Hollanda.

Pozostało 0% artykułu.
Więcej przeczytasz dzięki prenumeracie lub kupując dostęp.

Masz już prenumeratę lub dostęp?

Możesz już teraz kupić dostęp do wszystkich treści lub do wybranego artykułu

Kup dostęp Kup ten artykuł za 3,69 zł Kup ten artykuł za 0 złpo wyrażeniu zgód

r e k l a m a


Dlaczego wodór? Firma Jos Scholman wyjaśnia, że nie tylko charakteryzuje się on unikalnymi właściwościami z punktu widzenia paliwa silnikowego, ale jego dodatek do oleju napędowego wpływa na zmniejszenie emisji składników toksycznych spalin. Dzięki temu łatwiej jest spełnić obostrzenia związane z normami czystości spalin. A i koszty pracy są tutaj niższe. Jos Scholman wyjaśnia, że w H2 Dual Power gaz zastępuje od 35 do 65 procent oleju napędowego spalanego w cylindrach. Zasada jest taka, że im większe jest obciążenie i potrzebna jest wyższa moc (np. ciężkie prace polowe), tym traktor potrzebuje więcej oleju napędowego i odwrotnie, przy lekkiej pracy spada zużycie oleju napędowego na rzecz wodoru. Gaz jest przechowywany w pięciu stalowych zbiornikach o łącznej pojemności 470 litrów, które zostały ukryte pod pokrywą i „powędrowały” nad kabinę. Pojemność zbiorników odpowiada ilości 11,5 kg wodoru zmagazynowanego pod ciśnieniem 350 barów. Na ile wystarcza taka ilość gazu?

– Nawet na cały dzień pracy. A gdyby wodór skończył się wcześniej, to nie stanowi to żadnego problemu, bowiem traktor może pracować na samym oleju napędowym – wyjaśnia firma Jos Scholman.


Gotowe dwa ciągniki, kolejne są w produkcji
Traktor H2 Dual Power powstał na bazie modelu T5.140 Auto Command. Ma identyczny jak firmowa maszyna silnik wysokoprężny. To czterocylindrowy FPT NEF Stage V o pojemności skokowej 4,5 litra i mocy znamionowej 130 KM i maksymalnej o 10 koni wyższej. Gaz jest podawany do motoru przy ciśnieniu zredukowanym do 8 barów i jest wprowadzany do kolektora dolotowego, gdzie miesza się z napływającym powietrzem. Ładunek mieszanki gazowo-powietrznej dostaje się do cylindra w pierwszym cyklu pracy silnika. Następnie po sprężaniu mieszanki rozpoczyna się wtrysk oleju napędowego, który ulega zapaleniu, a to z kolei inicjuje zapłon mieszanki gazowo-powietrznej. Taka mieszanka optymalizuje proces spalania, bo pozwala na niemal całkowite spalenie oleju napędowego znajdującego się w cylindrze. W ten sposób redukowana jest ilość szkodliwych substancji w spalinach. Sama redukcja dwutlenku węgla jest tutaj niższa o 40–45 procent.

– Zbudowaliśmy już dwa ciągniki New Holland H2 Dual Power, a do końca roku powstaną dwa kolejne – zapowiada firma Jos Scholman. – Będziemy wykorzystywać je do wszelkiego rodzaju prac w naszej firmie, w tym do koszenia czy transportu. Ponadto traktor H2 Dual Power można zamówić u holenderskich dealerów New Hollanda. Zamontowanie dodatkowego pakietu wodorowego do modelu T5.140 AutoCommand wiąże się z wydatkiem 70 000 euro.

To sporo, bo dla porównania cena nowego ciągnika New Holland T5.140 AutoCommand oscyluje w granicach 350 tys. zł netto, co po przeliczeniu daje wartość ok. 80 000 euro. Ale pomysłodawca tego rozwiązania liczy, że w niedalekiej przyszłości rolnicy kupujący takie traktory będą mogli liczyć na duże wsparcie ze strony państwa, co ma teraz miejsce w przypadku zakupu aut napędzanych wodorem, gdzie taka inwestycja jest dofinansowana.


Ciągnik metanowy w przyszłym roku w produkcji
W projekt ciągnika H2 Dual Power mocno zaangażował się New Holland, który od lat prowadzi prace nad traktorami gazowymi. Pierwszą taką maszynę zbudował w 2009 roku. Był to traktor z ogniwami paliwowymi, który był napędzany wyłącznie wodorem. Niestety, ten ambitny projekt miał szereg barier, które praktycznie uniemożliwiały wprowadzenie ciągnika z takim napędem do powszechnego użytkowania. Jednym z nich były olbrzymie koszty zastosowania ogniw, które w owym czasie do takiej maszyny były wyceniane na 300 000 euro. Kolejnym problemem była dostępność paliwa. Aby technologia rozpowszechniła się potrzebna byłaby sieć stacji wodorowych lub zakup skomplikowanej i kosztowanej instalacji wytwarzającej wodór. Kolejne bariery w wykorzystywaniu tego typu paliwa to jego przechowywanie i dystrybucja. Dlatego w 2013 roku New Holland zmienił kierunek i zbudował prototyp ciągnika zasilanego metanem. Firma przeszła przez kilka generacji tych maszyn i na ostatnich targach Agritechnica 2019 w Hanowerze pokazała wersję produkcyjną „gazowego” ciągnika. To model T6.180 Methane Power, który ma identyczne osiągi jak w przypadku odpowiednika zasilanego olejem napędowym. Ma 180 koni i 740 Nm momentu obrotowego, i co nie mniej istotne, „produkuje” o 99 procent mniej cząstek stałych w porównaniu do diesla. W tym ciągniku zbiorniki gazu o pojemnosci 300 litrów umieszczono w tym samym miejscu co zbiorniki oleju napędowego w standardowym modelu T6. Aby wydłużyć godziny pracy, ciągnik może być również wyposażony w dodatkowe zbiorniki montowane na przednim lub – w przypadku prac z ładowaczem czołowym – tylnym podnośniku. Traktor T6.180 Methane Power miał być wprowadzony do seryjnej produkcji już w tym roku, jednak ze względu na pandemię koronawirusa, jego wprowadzenie do oferty zostało odłożone na przyszły rok.

Przemysław Staniszewski

r e k l a m a

r e k l a m a

r e k l a m a

Partner serwisu

r e k l a m a

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody