r e k l a m a

Partner serwisu

Partner

172 mln euro na promocję żywności z UE. Dotacje także dla polskich jabłek i mięsa

Wiadomości UE, Polska
Data publikacji 24.10.2018r.

Komisja Europejska przeznaczy 172 mln euro na promowanie unijnych produktów rolno-spożywczych. Wśród programów z dotacją znalazły się 4 projekty z Polski, które mają reklamować m.in. polskie jabłka oraz mięso i wędliny.

r e k l a m a

172 mln euro na promowanie unijnej żywności 

We wtorek, 16 października 2018 r. Komisja Europejska zdecydowała o przyznaniu funduszy na promocję produktów rolno-spożywczych z UE. Propagowanie unijnej żywności ma być prowadzone zarówno na rynku wewnątrz unijnym, jak i poza granicami wspólnoty. 

Komisja Europejska postanawiała przyznać aż 172,5 mln euro na sfinansowanie 79 projektów reklamujących produkty rolno-spożywcze, takich jak przetwory mleczne, oliwki i oliwa z oliwek czy owoce i warzywa. Wśród nich 4 programy dotyczą polskiej żywności. 

Promocja głównie owoców i warzyw oraz serów i produktów mlecznych na świecie

Jak podkreśla Komisja Europejska, zaakceptowane programy mają pomagać rozwijać się producentom z sektora rolno-spożywczego z UE w docieraniu do klientów z informacją o jakości wytwarzanych przez nich produktów.
Ma to pozwolić na zwiększenie sprzedaży unijnej żywności w samej UE, ale również pozwolić na otworzenie nowych rynków zewnętrznych i zwiększenie sprzedaży na tych już istniejących. Duża część z dotowanych programów skupia się na podkreślenie wysokiej jakości europejskiej żywności opatrzonej oznaczeniami geograficznymi czy też na informowaniu o tym, że dany produkt został wytworzony w sposób ekologiczny.

48 spośród 79 zatwierdzonych programów skierowanych jest do państw spoza UE. Nacisk jest kładziony również na niektóre grupy produktów. Na przykład 23 programy dotyczą sektora owoców i warzyw. Inne silnie promowane grupy produktów to sery i przetwory mleczne – podaje Komisja Europejska w swoim komunikacie.

Większość środków przeznaczonych na proste programy promocyjne

r e k l a m a

Komisja Europejska zdecydowała się przeznaczyć aż 97 mln euro na „proste programy promocyjne”, czyli na projekty złożone przez jedną lub kilka organizacji pochodzących z tego samego państwa członkowskiego.

Z kolei 75,5 mln euro będzie przeznaczonych na dofinansowanie „programów, w których uczestniczy wiele państw”,, czyli takich projektów przez co najmniej dwie organizacje wnioskujące z co najmniej dwóch państw członkowskich lub co najmniej jedną organizację europejską. 

W tym roku Komisja Europejska wybrała projekty złożone przez organizacje z 19 państw członkowskich.

Wśród programów, które uzyskały wsparcie Komisji Europejskiej jest też ten promujący polskie jabłka, głownie grójeckie, w Niemczech, Szwecji i Danii 

  • Wśród programów, które uzyskały wsparcie Komisji Europejskiej jest też ten promujący polskie jabłka, głownie grójeckie, w Niemczech, Szwecji i Danii. (Fot. Unspash) 

Komisja Europejska dofinansuje 4 programy promocyjne z Polski 

Spośród wszystkich programów promocyjnych, które zyskały akceptację Komisji Europejskiej znalazły się cztery z Polski. Wszystkie polski wnioski są „prostymi programami promocyjnymi”.  2 z nich są nastawione na propagowanie polskiej żywności na rynku unijnym, a 2 zamierzają promować polską żywność w Azji i na Bliskim Wschodzie. 

Na wszystkie polskie projekty promujące żywność Unia Europejska zamierza przeznaczyć 8,5 mln euro, a łączny budżet tych programów wyniesie 11,2 mln euro.

Oto projekty, które uzyskały wsparcie ze strony Komisji Europejskiej: 

  1. Projekt promocji mięsa wołowego, wieprzowego i drobiowego oraz owoców, warzyw i przetworów z tych produktów w Chinach, Hongkongu, Japonii, Korei Płd. i Wietnamie. Program został zgłoszony przez Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP i otrzyma wsparcie z Unii Europejskiej w wysokości 4,92 mln euro.
  2. Program reklamowania polskich owoców w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, który ma kosztować 1,84 mln euro. Projekt został zgłoszony do Komisji Europejskiej przez Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw Unia Owocowa. 
  3. Zachwalanie polskiego mięsa drobiowego wśród konsumentów z Niemiec, Polski i Czech. Na ten cel ma zostać przeznaczonych 1,5 mln euro, a projekt będzie realizować Krajowa Rada Drobiarstwa IG. 
  4. Propagowanie spożycia polskich jabłek z chronionym oznaczeniem geograficznym, głownie jabłek grójeckich w Niemczech, Szwecji i Danii. Na ten cel ma zostać przeznaczonych 2,94 mln euro, a za projekt odpowiada Stowarzyszenie Sady Grójeckie.

Zobacz też: „Unia dorzuci 8,5 mln euro do promocji polskiego mięsa, owoców i warzyw w świecie”. 

Phil Hogan:  Europa słynie w świecie z wysokiej jakości żywności

Komentując decyzję KE, Phil Hogan, komisarz ds. rolnictwa i rozwoju wsi stwierdził, że unijni producenci mogą liczyć na wsparcie ze strony Komisji Europejskiej w promowaniu żywności wysokiej jakości zarówno w samej Europie, jak i poza jej granicami. 

– Ja sam udałem się do kilku odległych krajów, między innymi do Chin, Japonii, Meksyku czy Kolumbii, aby otworzyć nowe rynki dla naszych produktów. Drzemie w nas ogromny potencjał. Europa słynie na całym świecie z wysokiej jakości produktów spożywczych i dziedzictwa kulinarnego – mówił Phil Hogan. 

Paweł Mikos
Fot. Unsplash

r e k l a m a

r e k l a m a

Partner serwisu

r e k l a m a

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody