StoryEditorUE, Polska

172 mln euro na promocję żywności z UE. Dotacje także dla polskich jabłek i mięsa

24.10.2018., 08:10h
Komisja Europejska przeznaczy 172 mln euro na promowanie unijnych produktów rolno-spożywczych. Wśród programów z dotacją znalazły się 4 projekty z Polski, które mają reklamować m.in. polskie jabłka oraz mięso i wędliny. 

172 mln euro na promowanie unijnej żywności 

We wtorek, 16 października 2018 r. Komisja Europejska zdecydowała o przyznaniu funduszy na promocję produktów rolno-spożywczych z UE. Propagowanie unijnej żywności ma być prowadzone zarówno na rynku wewnątrz unijnym, jak i poza granicami wspólnoty. 

Komisja Europejska postanawiała przyznać aż 172,5 mln euro na sfinansowanie 79 projektów reklamujących produkty rolno-spożywcze, takich jak przetwory mleczne, oliwki i oliwa z oliwek czy owoce i warzywa. Wśród nich 4 programy dotyczą polskiej żywności. 

Promocja głównie owoców i warzyw oraz serów i produktów mlecznych na świecie

Jak podkreśla Komisja Europejska, zaakceptowane programy mają pomagać rozwijać się producentom z sektora rolno-spożywczego z UE w docieraniu do klientów z informacją o jakości wytwarzanych przez nich produktów.
Ma to pozwolić na zwiększenie sprzedaży unijnej żywności w samej UE, ale również pozwolić na otworzenie nowych rynków zewnętrznych i zwiększenie sprzedaży na tych już istniejących. Duża część z dotowanych programów skupia się na podkreślenie wysokiej jakości europejskiej żywności opatrzonej oznaczeniami geograficznymi czy też na informowaniu o tym, że dany produkt został wytworzony w sposób ekologiczny.

48 spośród 79 zatwierdzonych programów skierowanych jest do państw spoza UE. Nacisk jest kładziony również na niektóre grupy produktów. Na przykład 23 programy dotyczą sektora owoców i warzyw. Inne silnie promowane grupy produktów to sery i przetwory mleczne – podaje Komisja Europejska w swoim komunikacie.

Większość środków przeznaczonych na proste programy promocyjne

Komisja Europejska zdecydowała się przeznaczyć aż 97 mln euro na „proste programy promocyjne”, czyli na projekty złożone przez jedną lub kilka organizacji pochodzących z tego samego państwa członkowskiego.

Z kolei 75,5 mln euro będzie przeznaczonych na dofinansowanie „programów, w których uczestniczy wiele państw”,, czyli takich projektów przez co najmniej dwie organizacje wnioskujące z co najmniej dwóch państw członkowskich lub co najmniej jedną organizację europejską. 

W tym roku Komisja Europejska wybrała projekty złożone przez organizacje z 19 państw członkowskich.

Wśród programów, które uzyskały wsparcie Komisji Europejskiej jest też ten promujący polskie jabłka, głownie grójeckie, w Niemczech, Szwecji i Danii 

  • Wśród programów, które uzyskały wsparcie Komisji Europejskiej jest też ten promujący polskie jabłka, głownie grójeckie, w Niemczech, Szwecji i Danii. (Fot. Unspash) 

Komisja Europejska dofinansuje 4 programy promocyjne z Polski 

Spośród wszystkich programów promocyjnych, które zyskały akceptację Komisji Europejskiej znalazły się cztery z Polski. Wszystkie polski wnioski są „prostymi programami promocyjnymi”.  2 z nich są nastawione na propagowanie polskiej żywności na rynku unijnym, a 2 zamierzają promować polską żywność w Azji i na Bliskim Wschodzie. 

Na wszystkie polskie projekty promujące żywność Unia Europejska zamierza przeznaczyć 8,5 mln euro, a łączny budżet tych programów wyniesie 11,2 mln euro.

Oto projekty, które uzyskały wsparcie ze strony Komisji Europejskiej: 

  1. Projekt promocji mięsa wołowego, wieprzowego i drobiowego oraz owoców, warzyw i przetworów z tych produktów w Chinach, Hongkongu, Japonii, Korei Płd. i Wietnamie. Program został zgłoszony przez Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP i otrzyma wsparcie z Unii Europejskiej w wysokości 4,92 mln euro.
  2. Program reklamowania polskich owoców w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, który ma kosztować 1,84 mln euro. Projekt został zgłoszony do Komisji Europejskiej przez Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i Warzyw Unia Owocowa. 
  3. Zachwalanie polskiego mięsa drobiowego wśród konsumentów z Niemiec, Polski i Czech. Na ten cel ma zostać przeznaczonych 1,5 mln euro, a projekt będzie realizować Krajowa Rada Drobiarstwa IG. 
  4. Propagowanie spożycia polskich jabłek z chronionym oznaczeniem geograficznym, głownie jabłek grójeckich w Niemczech, Szwecji i Danii. Na ten cel ma zostać przeznaczonych 2,94 mln euro, a za projekt odpowiada Stowarzyszenie Sady Grójeckie.

Zobacz też: „Unia dorzuci 8,5 mln euro do promocji polskiego mięsa, owoców i warzyw w świecie”. 

Phil Hogan:  Europa słynie w świecie z wysokiej jakości żywności

Komentując decyzję KE, Phil Hogan, komisarz ds. rolnictwa i rozwoju wsi stwierdził, że unijni producenci mogą liczyć na wsparcie ze strony Komisji Europejskiej w promowaniu żywności wysokiej jakości zarówno w samej Europie, jak i poza jej granicami. 

– Ja sam udałem się do kilku odległych krajów, między innymi do Chin, Japonii, Meksyku czy Kolumbii, aby otworzyć nowe rynki dla naszych produktów. Drzemie w nas ogromny potencjał. Europa słynie na całym świecie z wysokiej jakości produktów spożywczych i dziedzictwa kulinarnego – mówił Phil Hogan. 

Paweł Mikos
Fot. Unsplash

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
19. kwiecień 2024 04:17