StoryEditorPolska

300 tys. ton polskiego cukru popłynie w świat z portu w Gdańsku

27.10.2019., 10:10h
Krajowa Spółka Cukrowa zainwestowała ponad 100 milionów złotych w budowę Terminalu Cukrowego w Porcie Morskim Gdańsk. Pozwoli to KSC dotrzeć do nowych rynków w Azji i Afryce. „Polski Cukier” planuje poprzez port eksportować nawet 300 tys. t. cukru.

Terminal Cukrowy z silosem o pojemności 50 tys. ton stanął w Porcie Morskim w Gdańsku

10 października 2019 roku w Porcie Morskim Gdańsk został oddany do użytku Terminal Cukrowy należący do Krajowej Spółki Cukrowej. Obiekt został usytuowany na nabrzeżu w bezpośrednim sąsiedztwie Martwej Wisły, co umożliwi wpływanie i załadunek statków o dużej ładowności.
Terminal składa się między innymi z silosu o pojemności 50 tys. ton, pakowni cukru, magazynu logistycznego produktu gotowego o pojemności około 8 tys. ton i wysokości użytkowej 12 metrów oraz infrastruktury Nabrzeża Wiślanego umożliwiająca bezkolizyjną komunikację drogowo-kolejową.

Cała inwestycja umożliwia rozładunek cukru w kontenerach kolejowych oraz autosilosach. Nowoczesna infrastruktura przeładunkowo-wysyłkowa pozwoli na sprzedaż cukru w workach polipropylenowych układanych zarówno w kontenerach, jak i ładowniach statków konwencjonalnych. Na terenie terminalu powstają place manewrowe, parkingi samochodów ciężarowych i osobowych, a także zostaną zmodernizowane tory kolejowe.

Eksport drogą morską ma stanowić 30% całej sprzedaży KSC poza Polską

Własny terminal ograniczy konieczność wynajmowania powierzchni w magazynach zewnętrznych, co przyczyni się do znacznego obniżenia kosztów – mówi Krzysztof Kowa, prezes Krajowej Spółki Cukrowej.

„Polski Cukier” planuje utrzymać nie tylko obecnych odbiorców cukru w kraju i na świecie, ale także pozyskać nowych, którzy dotychczas byli nieosiągalni z powodu ograniczeń w transporcie drogą morską. W ciągu najbliższych lat KSC zamierza produkować cukier w ilości miliona t. cukru rocznie. Eksport poza Unie Europejską z wykorzystaniem drogi morskiej ma stanowić około 30%.
Krzysztof Kowa, prezes Krajowej Spółki Cukrowej uważa, że własny terminal pozwoli obniżyć koszty funkcjonowaniu spółki

  • Krzysztof Kowa, prezes Krajowej Spółki Cukrowej uważa, że własny terminal pozwoli obniżyć koszty funkcjonowaniu spółki

 

Terminal Cukrowy jest niezbędny, aby KSC mogła konkurować na rynkach, gdzie rośnie spożycie cukru

– Terminal Cukrowy jest znaczącym krokiem w rozwoju KSC. Spożycie cukru w Europie od wielu lat pozostaje na tym samym poziomie. Aby móc być konkurencyjnym na rynkach, gdzie rośnie spożycie cukru głównie w Azji i Afryce, konieczny jest własny Terminal przeładunkowy – twierdzi prezes KSC.

Umowę dotyczącą dzierżawy nieruchomości pod budowę nowego Terminalu przeładunkowo-wysyłkowego wraz z infrastrukturą dostępową, przeznaczoną do obsługi transportów cukru, Krajowa Spółka Cukrowa i Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisały w listopadzie 2017 r. Za budowę Terminala rozpoczętą w kwietniu 2018 r. odpowiedzialna była firma TI Construction pod nadzorem pracowników KSC. Krajowa Spółka Cukrowa zatrudni w terminalu kilkudziesięciu nowych pracowników – magazynierów, wózkowych i logistyków. 

 Terminal Cukrowy został usytuowany na nabrzeżu w bezpośrednim sąsiedztwie Martwej Wisły, co umożliwi wpływanie i załadunek statków o dużej ładowności

  • Terminal Cukrowy został usytuowany na nabrzeżu w bezpośrednim sąsiedztwie Martwej Wisły, co umożliwi wpływanie i załadunek statków o dużej ładowności

Tomasz Ślęzak

Fot. Krajowa Spóła Cukrowa  

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
18. kwiecień 2024 20:04