StoryEditorciekawostki

Dni Tarpana w muzeum w Szreniawie. Jakie atrakcje czekają?

03.07.2021., 13:07h
Muzeum Narodowym Rolnictwa w Szreniawie w ten weekend organizuje Dni Muzeum Tarpana. Będzie tu można obejrzeć Tarpany oraz inne pojazdy popularne niegdyś na polskiej wsi. Na dodatek będzie można posłuchać opowieści pracowników dawnej Fabryki Samochodów Rolniczych . 

Dni Muzeum Tarpana

Wspaniała atrakcja dla pasjonatów klasycznej motoryzacji oraz idealne miejsce na spędzenie wolnego czasu z rodziną, Na zwiedzających czeka wiele zabytkowych pojazdów. W sobotę i niedzielę, 3 i 4 lipca 2021 r. w Muzeum Narodowym Rolnictwa w Szreniawie po raz drugi z rzędu odbędą się Dni Muzeum Tarpana.

Dwudniowe pokazy dla publiczności będą znakomitą okazją do poznania samochodów marki Tarpan, które jeszcze 25 lat temu były produkowane w Poznaniu. W Szreniawie będzie można z bliska obejrzeć Tarpany i inne auta z epoki, a także posłuchać opowieści pracowników dawnej Fabryki Samochodów Rolniczych „Polmo”, przeplatanych dźwiękami samochodowych silników. 

Szczególną atrakcją pokazów Dni Muzeum Tarpana 2021 w Szreniawie będą spotkania z pracownikami zakładów, w których kiedyś produkowano Tarpany. Inżynierowie Fabryki Samochodów Rolniczych „Polmo” w Poznaniu-Atoninku opowiedzą m.in.:

  • o idei powstania samochodu rolniczego Tarpan,
  • o kulisach projektu nowego Tarpana opracowanego przez koncern FIAT,
  • o narodzinach terenowego pojazdu Honker.
Wiele nieznanych historii o Honkerach przedstawią w niedzielę członkowie Stowarzyszenia „Honker Team”. Z ich relacji dowiemy się na przykład czy Honkery poruszały się nie tylko po ziemi, czy może także w powietrzu oraz w jak odległe zakątki świata można wyjechać Honkerem, jeżeli tylko zaufa się swojemu wspaniałemu autu. 

Pokazy odbędą się na placu na folwarku Muzeum Narodowego Rolnictwa w Szreniawie oraz  w „Muzeum Tarpana” (pawilon 15).

Jaka jest historia Tarpana?

FSR Tarpan to osobowo-towarowy samochód dostawczy. Pojazd zadebiutował w 1972 roku, a produkcja modelu oznaczone liczbą 233 ruszyła rok później w poznańskich Wielkopolskich Zakładach Napraw Samochodowych. Tarpan miał być z założenia praktycznym pojazdem dla rolników, który w zależności od potrzeb może zarówno pomagać przy pracach w polu, jak i spełniać potrzeby przewozu większej ilości osób.

Dlatego też przewidziano 3 rodzaje nadwozia – towarową 3-osobową, kombi (z całkowicie zabudowaną przestrzenią ładunkową) oraz osobowo-towarową, która posiadała praktyczne rozwiązanie. W zależności od potrzeb, pojazd można było zmienić z 3- na 6-osobowy dzięki przesuwanej tylnej ścianie. W pierwszym przypadku ładowność wynosiła 600 kg, natomiast w drugim – 300. Pierwsze egzemplarze były montowane w bardzo prymitywnych warunkach. Blachy klepane były ręcznie, przez co nadwozie Tarpana często było po prostu poobijane, mimo iż dopiero co wyjechało z fabryki. Oprócz tego zastosowano przestarzały silnik M20 z Warszawy, który bardzo kiepsko sprawdzał się w Tarpanie. Szybko jednak wprowadzono także nieco nowszą jednostkę S21. Pierwszy silnik generował 50, a drugi – 70 KM.

W październiku 1976 r. rozpoczęto produkcję Tarpana F233 w wersjach standard, kombi i pickup z całkowicie obudowaną skrzynią ładunkową. Samochody wyposażone były w górnozaworowy silnik pochodzący z Polskiego Fiata 125p o pojemności 1481 cm3 . Dzięki zastosowaniu 4-przekładniowej skrzyni biegów Tarpany były bardziej dynamiczne, ale jednocześnie bardziej ekonomiczne. W modelu 237, produkowanym do 1991 r., zmianie uległ mechanizm różnicowy – zastosowano w nim blokadę tylnego mostu.

Na naszych lamach pisaliśmy jakiś czas temu o "Wystawie Tarpana. Artkuł jest dostępny pod linkiem: Odpicowane Tarpany błyszczą w Szreniawie, w tym prototyp SUV-a

Jedyne takie muzeum rolnictwa w Polsce i jedne z nielicznych w Europie

Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie usytuowane jest na skraju Wielkopolskiego Parku Narodowego w odległości 10 km od Poznania przy drodze w kierunku Wrocławia. Jest jedynym tej rangi muzeum rolnictwa w Polsce i jednym z nielicznych i największych w Europie. W swojej działalności nawiązuje do blisko 145-letniej tradycji polskiego muzealnictwa rolniczego. Jest kontynuatorem i spadkobiercą powstałego w 1875 roku w Warszawie - Muzeum Przemysłu i Rolnictwa.

Oprac. Natalia Marciniak-Musiał
Zdjęcie: Muzeum w Szreniawie
Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
20. kwiecień 2024 12:16