StoryEditorWiadomości rolnicze

MG: zamiast do Rosji eksport na rynki azjatyckie i bałkańskie

05.11.2014., 16:11h
Zwiększenie eksportu na rynki azjatyckie i do państw bałkańskich zrekompensuje mniejszą sprzedaż polskich towarów do Rosji - planuje resort gospodarki. Ma temu pomóc specjalny program promocji polskiej gospodarki w tych regionach.

"Jeśli chodzi o współpracę (gospodarczą) z Rosją, nie ma zbyt wielu scenariuszy, które wskazywałyby na prawdopodobieństwo pozytywnego rozwoju sytuacji. Musimy nastawić się - i to nastawić bardziej na lata, niż na miesiące - (na to), że rynek rosyjski będzie dla nas zamknięty" - przyznała wiceminister gospodarki Ilona Antoniszyn-Klik w środę na konferencji prasowej.

Jak dodała, dla polskich firm trudne lub wręcz niemożliwe będzie również zdobywanie rynku ukraińskiego. "Musimy patrzeć na inne kierunki, odległe rynki" - zaznaczyła.

Resort gospodarki wybrał więc te kraje, które uznał za najbardziej perspektywiczne dla polskiego eksportu. W przypadku Azji są to: Azerbejdżan, Indie, Indonezja, Mongolia, Wietnam, Malezja i Turkmenistan. Na Bałkanach: Chorwacja, Serbia, Bośnia i Hercegowina oraz Macedonia.

We wszystkich tych krajach zostaną przeprowadzone działania promocyjne, m.in. misje przyjazdowe do Polski dla potencjalnych kontrahentów oraz dziennikarzy. W ramach tych misji zagraniczni przedsiębiorcy spotkają się z polskimi, a także odwiedzą wybrane polskie firmy.

W części z wymienionych państw mają być organizowane konferencje promocyjne połączone z pokazem lub degustacją polskich specjalności eksportowych. W ramach programu wspierane będą sektory najbardziej dotknięte spadkiem eksportu. Jednym z nich jest branża spożywcza, która będzie promowana we wszystkich krajach objętych programem. Promocja będzie trwała sześć miesięcy, od dnia podpisania umowy, które zaplanowane jest na połowę listopada.

Na początku sierpnia Rosja poinformowała, że wprowadza zakaz importu owoców, warzyw, mięsa, drobiu, ryb, mleka i nabiału z USA, Unii Europejskiej, Australii, Kanady oraz Norwegii. Embargo ma obowiązywać przez rok. To odpowiedź Rosji na wcześniej nałożone na nią sankcje przez USA oraz UE. Wcześniej, 1 sierpnia Moskwa wprowadziła embargo na niektóre owoce i warzywa z Polski.

W 2013 r. Polska sprzedała do Rosji 935 tys. ton żywności o wartości 440 mln euro, z tego 60 proc. stanowiły jabłka. Znaczny udział w wartości polskiego eksportu miały pomidory, papryka, kapusta, pieczarki oraz mrożone owoce i warzywa. (PAP)

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
23. kwiecień 2024 13:12