r e k l a m a

Partner serwisu

Nigdzie sieci handlowe nie dołują tak przemysłu rolno-spożywczego jak w Polsce

Wiadomości Komentarz naczlenych
Data publikacji 29.03.2019r.

– Masło było, jest i będzie drogie, ale w sklepach. W żadnym innym kraju sieci handlowe nie dołują tak przemysłu rolno-spożywczego jak w Polsce – napisali w komentarzu redaktorzy naczelni Tygodnika Poradnika Rolniczego. Uważają, że w obronę polskie przetwórstwo muszą wciąć sami rolnicy. Tak jak to się dzieje w Niemczech czy Francji.

Mleczarnia dostaje 16 złotych za kilogram masła – klient tyle płaci za dwie kostki! 

r e k l a m a

„Co wy wypisujecie w gazecie? Dopiero co kupiłem w Biedronce dwie kostki masła – 250-gramowe i zapłaciłem 15 złotych. Skąd wzięliście cenę 16 zł/kg masła w blokach?”. 

To reakcja naszego Czytelnika na informacje podane w redakcyjnym wstępniaku w ubiegłym tygodniu. Napisaliśmy, że spółdzielnie mleczarskie sprzedają masło w blokach po 16 zł za kilogram i ta cena ani rolnikom, ani mleczarniom dobrze nie wróży.  

r e k l a m a

Masło będzie drogie, ale tylko w sklepach

Oburzeniu naszego Czytelnika się nie dziwimy i podzielamy je. Teraz widać, jak sieci handlowe pogrywają ze swoimi dostawcami. 

Masło było, jest i będzie drogie, ale w sklepach.Natomiast ceny zbytu masła i innych produktów mleczarskich będą się wahać na znacznie niższym poziomie, bo w handlu detalicznym z około stuprocentowej marży nie da się wyżyć! Bo innych powodów fatalnych cen zbytu produktów mleczarskich nie dostrzegamy. 

Wszak na ostatniej giełdzie Fonterra, masło znowu zdrożało i to aż o 9 procent. I ta podwyżka giełdowych cen masła trwa od kilkunastu tygodni. Ale ceny zbytu masła nadal są niskie i bardzo powoli wychodzą z dołka. Wszak ledwie przekraczają cenę 17 złotych za kilogram. 

Mamy takie przekonanie, że argument poziomu notowań cen na wspomnianej giełdzie dla większości handlowców ma tylko duże znaczenie, gdy ceny giełdowe idą w dół


Rolnicy muszą wziąć w obronę rodzime przetwórstwo, tak jak dzieje się to we Francji i Niemczech 

Chyba w żadnym cywilizowanym kraju handel wielkosieciowy nie dołuje tak rodzimego przemysłu rolno-spożywczego jak w Polsce.

Najwyższy czas, aby w obronę polski przemysł mleczarski i inne gałęzie polskiego przemysłu spożywczego wzięli rolnicy. Tak jak to jest we Francji czy też w Niemczech. 

Wszak w naszym kraju działa aż 168 organizacji ściśle związanych z rolnictwem. Wystarczy jeden donośny głos znanego producenta mleka – Wiktora Szmulewicza, prezesa Krajowej Rady Izb Rolniczych, a siedziby władz wielkich sieci handlowych zostaną zablokowane. Nie namawiamy tutaj bynajmniej do protestu. Niech prezes Wiktor tylko słownie postraszy wielkie sieci handlowe, żeby te siadły do rozmów z największymi przetwórcami mleka w Polsce i wynegocjowały minimalne ceny zbytu podstawowych produktów mleczarskich. Taka cena – ustalona na okres 4–6 miesięcy – mogłaby być wyznacznikiem cen innych produktów mleczarskichi to nie tylko w handlu wielkosieciowym. 

Nie wyważamy tutaj otwartych drzwi – takie rozwiązanie jest znane i stosowane w Niemczech. Zaś Tygodnik Poradnik Rolniczy wielokrotnie o tym pisał. Można też je zastosować do handlu innymi produktami żywnościowymi. Co najważniejsze, owe rozwiązanie zostało wynegocjowane, a nawet nieco wymuszone przez rolnicze organizacje – przy dużym wsparciu niemieckiego rządu. Rozumiemy, że prezes Wiktor Szmulewicz bez kłopotu uzyska poparcie dla takiej polityki. Wszak bardzo widoczny jest w telewizji publicznej – i to nie tylko w programach rolniczych – gdy spotyka się z najważniejszymi politykami i bardzo dumny jest z tych znajomości.  

Krzysztof Wróblewski 
Paweł Kuroczycki  
Redaktorzy naczelni „Tygodnika Poradnika Rolniczego”

 fot. Pixabay

r e k l a m a

r e k l a m a

Partner serwisu

r e k l a m a

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody