r e k l a m a

Partner serwisu

Polski czosnek z Egiptu – jak markety wprowadzają klientów w błąd?

Wiadomości Nadużycia
Data publikacji 01.10.2019r.

1/3 supermarketów należących m.in. do sieci Biedronka, Dino, Kaufland, Lidl czy Tesco wprowadzało klientów w błąd o kraju pochodzenia owoców i warzyw. Kontrolerzy UOKiK znaleźli w nich np. polski czosnek z Egiptu i cebulę jednocześnie z kilku krajów.

Polska żywność jest ceniona i to ją konsumenci wybierają

r e k l a m a

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przyjrzał się jak w praktyce wielkie sieci handlowe radzą sobie z obowiązkowym oznaczaniem kraju pochodzenia warzyw i owoców. 

Informacja o kraju pochodzenia jest istotna dla wielu konsumentów, często wpływa na decyzję o zakupie i nie powinna wprowadzać w błąd. Do UOKiK docierały liczne sygnały o nieprawidłowościach w tym zakresie, dlatego zleciłem Inspekcji Handlowej przeprowadzenie kontroli – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

r e k l a m a

 

1/3 supermarketów wielkich sieci wprowadzają klientów w błąd. Czy celowo?

Inspekcja Handlowa dokonała kontroli w 96 sklepach należących do 18 sieci handlowych. 

Kontrola wykazała, że nieprawidłowości w zakresie oznakowania kraju pochodzenia owoców i warzyw dotyczyła niemal 1/3 sklepów – 31 placówek (32,3 proc.). Wśród nich znalazły się supermarkety sieci:

  • Aldi, 
  • Auchan, 
  • Biedronka, 
  • Dino, 
  • Hipermarket Bi1, 
  • Intermarché, 
  • Kaufland, 
  • Lewiatan, 
  • Lidl, 
  • Netto, 
  • Polo Market, 
  • Stokrotka,
  • Tesco. 

Inspektorzy będą dalej przeprowadzać kontrole w kolejnych sklepach należących do sieci handlowych. Jeśli naruszenia prawa będą poważne, to inspekcja może nałożyć karę do 20-krotności średniej krajowej za rok poprzedni (za 2018 roku było to 4585 złotych, czyli do 91700 złotych. Dla osiedlowego „warzywniaka” czy małego sklepu na wsi to może być poważna kara. Ale czy dla ogromnej sieci handlowej?  

 

Niby polski czosnek z Egiptu i cebula multi-kulti

Na 1162 skontrolowane partie warzyw i owoców aż 118 było błędnie oznakowanych krajem pochodzenia. Z czego 61 produktów (5,2 proc. skontrolowanych) było oznakowanych innym krajem pochodzenia, niż wynikało z dokumentów lub opakowań zbiorczych, w tym 31 niezgodnie z prawdą jako produkty z Polski. 

Kontrolerzy inspekcji handlowej znaleźli chociażby seler, który niby miał pochodzi z Polski, a w rzeczywistości pochodził z Holandii. 

W jednym z marketów na wywieszce przy czosnku widniała informacje mówiąca, że pochodzi on z Polski, ale z faktury wynikało, że jest z Egiptu. Z kolei cebula w jednym ze sklepów pochodziła jednocześnie z Polski, Francji, Holandii i Słowacji, a konsument nie wiedział, który z krajów jest właściwy. Podobną praktykę inspektorzy wykryli w przypadku aż 46 partii). Natomiast 9 partii w ogóle nie miało informacji o kraju pochodzenia.

 

Jakie informacje powinny znaleźć się na żywności?

UOKik przy okazji przypomina, że zgodnie z unijnymi wymogami, informacja o kraju pochodzenia powinna znajdować się m.in. na świeżych owocach i warzywach, wołowinie i cielęcinie, rybach i owocach morza, miodzie, winie, oliwie z oliwek, jajach, surowej i pakowanej wieprzowinie, mięsie kozim, baraninie i drobiu.

W Polsce wymagane jest także podawanie kraju pochodzenia wieprzowiny, mięsa koziego, baraniny czy drobiu sprzedawanego na wagę. Ziemniaki, zarówno te oferowane na wagę, jak i pakowane, muszą mieć informację o kraju pochodzenia wraz z wizerunkiem flagi tego kraju. Ten ostatni przepis został wprowadzony do polskiego prawa dopiero w 2019 roku. 

 

Paweł Mikos
Fot. Pexels (zdjęcie poglądowe) 
Źródło: UOKiK

r e k l a m a

r e k l a m a

Partner serwisu

r e k l a m a

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody