Dzwonek Letnia promocja - Czytaj za 1 zł Skorzystaj

r e k l a m a

Partner serwisu

Promocje w supermarketach... sfinansowane z rolniczej kieszeni

Paweł Kuroczycki
Krzysztof Wróblewski
Kategoria: Wiadomości
Promocje w supermarketach... sfinansowane z rolniczej kieszeni
Wiadomości Komentarz Naczelnych
Data publikacji 19.08.2021r.

Wielkie sieci handlowe co jakiś czas sprzedają żywność po niskich cenach. Ale koszty takiej promocji ponoszą przetwórcy i w największym stopniu rolnicy. Dlatego na billboardach, w telewizji czy gazetkach z promocją żywności powinien znaleźć się dopisek "sfinansowane z rolniczej kieszeni". A jak z takimi  praktykami walczą rolnicy w Holandii?

r e k l a m a

Wściekłość ogarnęła holenderskich producentów mleka po tym, jak jedna z tamtejszych sieci handlowych ogłosiła promocję mleka spożywczego, które sprzedawała po pół euro za litr.

Rolnicy zablokowali supermarket ciągnikami za wywierani presji cenowej na nich i mleczarnie

Pod jeden z marketów błyskawicznie zajechały ciągniki. Rolnikom chodzi o to, że za swój produkt dostają 36–38 centów/l. Ich liderzy tłumaczyli podczas protestu, że takie promocje jak pół euro za litr mleka wywierają na producentów ogromną presję, bo prowokują wojny cenowe między sieciami, których ofiarami prędzej czy później padają dostawcy mleka.

Trudno nie zgodzić się z Holendrami. Jak człowiek raz czy drugi kupi w sklepie zaskakująco tanie mleko, masło czy ser, to zawsze będzie oczekiwał takich cen, a sieć handlowa ze wszystkich sił będzie się starała te oczekiwania spełnić. Aby to osiągnąć będzie wywierała presję na mleczarnię i tak dalej.

Ale i w Polsce wielkie sieci handlowe stosują podobne praktyki, których koszty ponoszą przetwórcy. Powiedzmy sobie szczerze: owe praktyki mają charakter mafijnych propozycji „nie do odrzucenia” i oczywiście płacą za nie przetwórcy żywności. Ale ostatnim ogniwem – najbardziej poszkodowanym – w tym łańcuszku „szczęścia” są rolnicy!

Promocja żywności kosztem rolników

r e k l a m a

Pytamy: dlaczego, gdy na billboardach, w telewizji, w Internecie, czy też w gazetkach znaleźć można produkty żywnościowe w podejrzanie niskich cenach, nie ma tam dopisku – promocja sfinansowana z rolniczej kieszeni? Pragniemy zauważyć też różnice w podejściu do tego problemu między Polską i Holandią. Otóż polscy rolnicy słabo reagują na takie nieprzyzwoite praktyki i nie blokują traktorami supermarketów, czy też siedzib wielkich sieci handlowych. Co najwyżej rzucą w mediach społecznościowych kilka mocnych i brzydkich słów – również takich na „k… i ch…”. I na tym ich wściekłość się kończy.

Ale ów marketing oparty na reklamie podejrzanie tanich produktów, to nie tylko doraźne nabijanie kasy przez handel wielkosieciowy kosztem zakładów przetwórczych i producentów mleka! To także jeden ze sposobów na długofalowe dorzynanie branży mleczarskiej! To ma się skończyć dominacją na rynku: mlekopodobnych napojów z owsa, soi albo z migdałów, śmietan i jogurtów bez mleka oraz wegańskim serem.

Krzysztof Wróblewski i Paweł Kuroczycki,
redaktorzy naczelni "Tygodnika Poradnika Rolniczego".
fot. Anna Shvets z Pexels.

Widziałeś już nasze video "Wiktor Szmulewicz: obecnie rolnictwo jest w najgorszej sytuacji od lat"?

r e k l a m a

r e k l a m a

Partner serwisu

r e k l a m a

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody