Dzwonek Pierwszy miesiąc prenumeraty za 50% ceny Sprawdź

r e k l a m a

Partner serwisu

UE wyda ponad 200 mln euro na promocję żywności

Paweł Mikos
Kategoria: Wiadomości
UE wyda ponad 200 mln euro na promocję żywności
Wiadomości UE
Data publikacji 20.11.2019r.

Komisja Europejska zaplanowała ponad 200 mln euro na promocję europejskich produktów rolno-spożywczych w UE i poza jej granicami. Niemal 60% tego budżetu będzie przeznaczona na promocję żywności w takich krajach jak Kanada, Chiny, USA czy Japonia.

Rosną wydatki na promowanie unijnej żywności 

We wtorek 19 listopada 2019 roku Komisja Europejska ogłosiła decyzję o budżecie na promocję produktów rolno-spożywczych z UE na 2020 rok. O zaletach żywności produkowanej przez rolników w UE mają być przekonywanie konsumenci zarówno unijni, jak i z krajów trzecich. 

Na promowanie unijnej żywności ma być przeznaczone 200,9 mln euro. Oznacza to, kolejny wzrost wydatków na ten cel. Oto jak kształtowały się wydatki w ostatnich latach: 

  • w 2017 roku – 142,5 mln euro; 
  • w 2018 roku – 179 mln euro;
  • w 2019 roku – 191 mln euro;
  • w 2020 roku – 200,9 mln euro.

W 2020 roku na tzw. programy „proste”, czyli takie złożone przez organizacje z jednego państwa, KE zabezpieczyła 100 mln euro. Na programy złożone, czyli takie w których uczestniczą podmioty z kilku państw członkowskich, KE przeznaczy 91,5 mln euro. 

Z kolei 9,5 mln euro Komisja Europejska przeznaczy na inicjatywy własne. Z tej ostatnie puli finansowane jest m.in. uczestnictwo w targach i kampanie informacyjne, czy kampanie dyplomatyczne prowadzone przez komisarza ds. rolnictwa, w których uczestniczą przedstawiciele unijnych przedsiębiorstw. 

 

r e k l a m a

Promocja żywności ma pomóc rolnikom lepiej radzić sobie z problemami na rynakch

Reputacja europejskich produktów rolno-spożywczych na świecie jest doskonała. UE nie osiągnęła pozycji czołowego światowego eksportera produktów rolno-spożywczych przez przypadek – podkreśla Phil Hogan, unijny komisarz ds. rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich.  

Phil Hogan podkreślił, że wydatki na propagowanie unijnej żywności w UE i poza jej granicami, pozwala rolnikom lepiej radzić sobie z ewentualnymi trudnościami na rynku. Podobne zadanie mają spełniać umowy handlowe zawierane z różnymi państwami spoza UE. 

– Niedawne zawarcie dwustronnego porozumienia między UE a Chinami w sprawie oznaczeń geograficznych jest kolejnym przykładem działań Komisji mających na celu stworzenie możliwości dla producentów i dla produktów unijnych wysokiej jakości – przekonuje komisarz ds. rolnictwa.

 

Większość wydatków na propagowanie żywności poza granicami UE

Komisja Europejska zaplanowała, że w 2020 roku niemal 60% całego budżetu – 118 mln euro – zostanie przeznaczona na kampanie na rynkach krajów spoza UE, które mają duży potencjał rozwoju.
Kampanie promujące mają dotoczyć m.in.: 

  • Kanady, 
  • Chin, 
  • Japonii, 
  • Korei, 
  • Meksyku, 
  • Stanów Zjednoczonych Ameryki. 

Do tych kampanii mają kwalifikować się sektory obejmujące m.in. przetwory mleczne i sery, oliwki stołowe oraz oliwę z oliwek i wina. 

 

r e k l a m a

Polskie programy na liście rezerwowej

Organizacje handlowe, organizacje producentów i grupy z sektora rolno-spożywczego odpowiedzialne za działania promocyjne będą mogły ubiegać się o dofinansowanie działań promocyjnych w naborze wniosków, który prawdopodobnie rozpocznie w styczniu 2020 roku. 

W 2019 roku tylko dwa pogramy promocji żywności znalazły się na liście projektów kwalifikujących się do dofinansowania Niestety oba były na liście rezerwowej. 

 

Paweł Mikos
Fot. Pixabay

Widziałeś już nasze video "W nowym TPR: dlaczego Mateusz Morawiecki najlepiej zna się na rolnictwie"?

r e k l a m a

r e k l a m a

r e k l a m a