r e k l a m a

Partner serwisu

UOKiK: Biedronka traktuje nieuczciwe rolników. Grozi jej kara do 1,5 mld złotych

Wiadomości Handel
Data publikacji 26.09.2019r.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stawia zarzuty sieci Biedronka. Uważa, że Jeronimo Martins Polska wykorzystuje przewagę kontraktową w relacji z rolnikami, zwłaszcza dostarczającymi owoce i warzywa. Biedronce grozi kara 1,5 mld złotych.

Zdaniem UOKiK Biedronka uzyskuje rabaty od rolników w nieuczciwy sposób

r e k l a m a

W środę 25 września 2019 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że postanowił postawić zarzut nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowe spółce Jeronimo Martins Polska, właścicielowi sieci Biedronka. Jest to efekt kontroli prowadzonej przez UOKiK od czerwca 2019 roku w sieci Biedronka i analizie zgormadzonych przez Urząd dokumentów.
UOKiK uważa, że Biedronka uzyskuje od dostawców produktów rolno-spożywczych, zwłaszcza owoców i warzyw, różne rabaty na zakupiony od nich towar. Część z tych upustów zdaniem Urzędu może być po prostu nieuczciwa. 

 

r e k l a m a

Biedronka uzyskuje rabat procentowy od rolników od wartości sprzedaży danego produktu 

Sieć Biedronka uzyskiwała dwa rodzaje upustów od dostawców owoców i warzyw. Pierwszy z nich to rabat procentowy określony w umowie kontraktowej z dostawcą produktów rolno-spożywczych. Biedronka może go wprowadzić po przekroczeniu ustalonej  wcześniej wartości sprzedaży danego produktu w Biedronce. Do tej praktyki Urząd nie miał zastrzeżeń, ponieważ rolnicy czy firmy dostarczające produkty spożywcze wiedziały wcześniej jakie są warunki. 

 

Biedronka ma wymuszać rabat za owoce i warzywa już po zrealizowaniu dostaw

UOKiK uważa jednak, że drugi z rodzajów upustów może naruszać standardy 

Biedronka wymusza na dostawcach udzielanie sieci jeszcze jednego rabatu. Jednak  dostawcy Biedronki nie znają jego wysokości i są o nim informowani dopiero na koniec miesiąca, już po zrealizowaniu dostaw. Jeśli dostawca odmówi sieci udzielenia narzucanego rabatu, wówczas Jeronimo Martins Polska grozi dostawcy zastosowaniem kar umownych. 

 

Działania Biedronki powodują, że rolnicy nie wiedzą ile zarobią na dostawie swoich produktów do sieci

Naszym zdaniem praktyka właściciela sklepów Biedronka może stanowić naruszenie dobrych obyczajów i wykorzystywanie słabszej strony umowy. Jeronimo Martins Polska ma silniejszą pozycję negocjacyjną i podejrzewamy, że wykorzystuje ją w nieuczciwy sposób – powiedział Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Podkreśla on, że działanie właściciela Biedronki powodują że dostawcy produktów rolno-spożywczych nie wiedzą czy będą musieli udzileać dodatkowego rabatu czy nie. A jeśli tak, to jak on będzie duży. Przez to rolnik czy inny dostawca produktów spożywczych zawierając umowę z Biedronką nie wie, ile będzie mógł zarobić.

– Trzeba pamiętać, że wymuszanie rabatów przez sieć handlową może powodować przerzucanie presji cenowej na producentów rolnych  – dodaje Marek Niechciał.

 1,5 mld zł taka kara grozi sieci Biedronka za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej w relacjach z rolnikami

  • 1,5 mld zł taka kara grozi sieci Biedronka za nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej w relacjach z rolnikami, zwłaszcza tymi sprzedającymi owoce i warzywa

 

Biedronka deklaruje współpracę z UOKiK 

Jeronimo Martins Polska, właściciel sieci sklepów Biedronka zadeklarował, że będzie w pełni współpracować z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów, aby jak najszybciej wyjaśnić wątpliwości OUOKiK-u. Spółka podkreśliła, że nie zamierza komentować komunikatu urzędu i zapewnia, że zawsze przestrzega przepisów polskiego prawa.

 

Paweł Mikos
Fot. Jeronimo Martins Polska

r e k l a m a

r e k l a m a

Partner serwisu

r e k l a m a

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody