Dzwonek Letnia promocja - Czytaj za 1 zł Skorzystaj

r e k l a m a

Partner serwisu

Sondaż dla BGŻ: polski rolnik to nowoczesny tradycjonalista

Sondaż dla BGŻ: polski rolnik to nowoczesny tradycjonalista
Pieniądze i Prawo
Data publikacji 13.02.2015r.

Polski rolnik skutecznie posługuje się internetem, korzysta z bankowości elektronicznej i telefonii komórkowej, jednocześnie na szczycie hierarchii swych wartości plasuje zdrowie, rodzinę i dzieci - wynika z badania Agribus, przeprowadzonego na zlecenie banku BGŻ.

r e k l a m a

Według badania Banku Gospodarki Żywnościowej za warunek dobrego życia rolnicy uważają przede wszystkim zdrowie (63 proc.), udane małżeństwo (57 proc.) oraz dzieci (48 proc.). Ponad połowa (54 proc.) po przejściu na emeryturę planuje przekazać gospodarstwo potomkom. Blisko dwie trzecie (69 proc.) uważa, że dobrze prowadzą swoje gospodarstwo.

96 proc. przebadanych rolników deklaruje, że ogląda telewizję, 68 proc. słucha radia, a 62 proc. czyta prasę rolniczą.

Jednocześnie 71 proc. podkreśla, że korzysta z internetu. Internet coraz częściej określany jest przez rolników jako najbardziej wiarygodne źródło informacji.

Aneta Uss-Lik z prowadzącej badanie na zlecenie BGŻ firmy Martin&Jacob zaznacza, że współczesny polski rolnik z jednej strony jest tradycjonalistą, z drugiej - jest bardzo nowoczesny i stawia na nowoczesne rozwiązania.

Badanie wskazuje bowiem, że rolnicy korzystają także z urządzeń mobilnych: 57 proc. - laptopa, 27 proc. - smartfona, a 13 proc. z tableta. "Duża część z nich posiada te wszystkie trzy urządzenia mobilne i bardzo sprawnie korzysta z nich, by zarządzać swoim gospodarstwem rolnym" - tłumaczy Uss-Lik.

"Z roku na rok obserwujemy również, że coraz więcej rolników korzysta z internetu. I widzimy, że ten wskaźnik będzie wzrastał" - dodała.

Według Bartosza Urbaniaka, dyrektora zarządzającego ds. agrobiznesu i małych oraz średnich przedsiębiorstw w BGŻ, rolnicy bardzo szybko "oswoili" internet. Dawniej wyciągano wnioski, że rolnicy nie lubią internetu - tłumaczył. - Tymczasem okazało się, że nie mieli do niego dostępu. Teraz, kiedy ten dostęp jest, rolnicy zaczęli z internetu korzystać "w sposób profesjonalny i mądry", wykorzystują go jako narzędzie, które oszczędza czas - podkreślił.

Rolnicy bardzo świadomie korzystają też z banków, odchodzą od gotówki, korzystają z rachunków bankowych, kart płatniczych, przechodzą na transakcje bezgotówkowe, regulują płatności przelewami, składają wnioski kredytowe przez internet - dodał Urbaniak.

"Jeszcze parę lat temu rolnicy mieli kieszenie wypchane gotówką i regulowali większość transakcji przy pomocy rozliczeń gotówkowych - przypominał dyrektor. - Teraz przechodzą na transakcje bezgotówkowe, regulują płatności przelewami".

Sondaż wskazuje m.in., że 46 proc. ankietowanych rolników płaci rachunki i dokonuje przelewów przez internet, 46 proc. sprawdza na komputerze historię transakcji, aż 20 proc. ubiegało się przez internet o kredyt, a 47 proc. kontroluje elektronicznie saldo.

52 proc. badanych rolników deklaruje realizowanie przelewów w placówce bankowej, 50 proc. w banku sprawdza historię transakcji, a 51 kontroluje tam stan konta.

"Widzimy olbrzymią zmianę korzystania z produktów bankowych. Ja bym tutaj postawił tezę, że rolnicy polubili banki i też zaczęli z nich korzystać w sposób bardzo normalny. Wykorzystują banki (...), jako pożyteczne narzędzie pracy profesjonalnej. Widzimy bardzo duże wykorzystanie rachunków, wykorzystanie kart płatniczych, które cały czas w Polsce są synonimem nowoczesności" - mówił Urbaniak.

Badanie Agribus firma Martin&Jacob przeprowadziła na zlecenie BGŻ w październiku i listopadzie 2014 roku na reprezentatywnej próbie 1005 gospodarstw rolnych o powierzchni powyżej 15 ha. W Polsce - według danych GUS - jest ponad 205 tysięcy takich gospodarstw.

Wywiady prowadzono z osobami dorosłymi, właścicielami gospodarstw, deklarującymi podejmowanie decyzji w swoim gospodarstwie. (PAP)

r e k l a m a

Widziałeś już nasze video "Rolnik bronił swoich kur przed lisem. Teraz musi tłumaczyć się przed sądem"?

r e k l a m a

r e k l a m a

Partner serwisu

r e k l a m a

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody