StoryEditorRynek mleka

Jak niemiecka minister rolnictwa walczy o swoich rolników?

14.05.2021., 14:05h
Rolnictwo i handel detaliczny artykułami spożywczymi płyną na tej samej łodzi, ale to detaliści wykorzystują sprzyjające wiatry. Niezależnie od tego, czy jest to mleko bez GMO, produkowane z zachowaniem wyższych standardów dobrostanu zwierząt, czy nie, o tym, ile otrzymają za nie rolnicy, decyduje się w Hamburgu, Kolonii i Essen oraz w Mülheim i Neckarsulm, czyli w siedzibach Edeki, Rewe, Aldi i Lidla. Czy jest szansa, by to zmienić?

Niemieccy rolnicy przeciwko sieciom handlowym

Te cztery sieci mają 85% handlu detalicznego żywnością w Niemczech. Pod koniec ubiegłego roku niemieccy rolnicy demonstrowali swoje niezadowolenie wobec praktyk tych gigantów. Szale przeważyła reklama niskich cen mięsa i masła.

Kodeks dla handlu

Julia Klöckner, niemiecka minister rolnictwa, podjęła ostre kroki, by wesprzeć rolników. Opracowała tzw. kodeks postępowania dla handlu detalicznego, który przedstawiła szefom największych sieci handlowych.

W kodeksie zaznaczono, iż handel detaliczny powinien dawać pierwszeństwo produktom krajowym oraz zapewnić producentom „odpowiedni udział w wartości dodanej”. Znalazły się także zapisy mówiące o dążeniu do długoterminowych i niezawodnych relacji dostawczych i uczciwej zapłaty. Kodeks nawołuje również przedsiębiorstwa do stosowania w sposób wszechstronny i jednolity norm produkcyjnych opartych na podstawach naukowych. Z kolei każdy dodatkowy wysiłek producentów powinien zostać odpowiednio wynagrodzony.

Kodeks wskazuje, iż w reklamie sieci powinny dążyć nie tylko do przywództwa cenowego, ale także podkreślać jakość, zrównoważony rozwój, dobrosta...
Pozostało 86% tekstu
Dostęp do tego artykułu mają tylko Prenumeratorzy Tygodnika Poradnika Rolniczego.
Żeby przeczytać ten i inne artykuły Premium wykup dostęp.
Masz już prenumeratę? Zaloguj się
Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
18. kwiecień 2024 17:23