– Syn uległ wypadkowi przy pracy w gospodarstwie. Jaka jest procedura zgłaszania wypadku? – pyta jedna z naszych Czytelniczek.
r e k l a m a
Kiedy zgłosić wypadek przy pracy rolniczej do KRUS-u?
Artykuł 45 ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników określa, że o zaistnieniu wypadku przy pracy rolniczej poszkodowany, rolnik, domownik lub inna osoba są zobowiązane zawiadomić KRUS bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia jego zaistnienia. Niedopełnienie przez poszkodowanego lub rolnika obowiązku ocenia się przy ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadku oraz prawa do jednorazowego odszkodowania.
Ustawa określa, że okoliczności i przyczyny wypadku przy pracy rolniczej ustala KRUS. Osoba upoważniona przez prezesa Kasy ma prawo dokonać oględzin miejsca i przedmiotów związanych z wypadkiem oraz przeprowadzić dowody z zeznań poszkodowanego i świadków.
Poszkodowany ma obowiązek poddać się badaniu trzeźwości
Jeżeli zachodzi przypuszczenie, że poszkodowany w chwili wypadku był w stanie nietrzeźwym lub pod wpływem środków odurzających, substancji psychotropowych lub innych środków o podobnym działaniu, lekarz udzielający pierwszej pomocy kieruje poszkodowanego na badania niezbędne do ustalenia ich zawartości w organizmie. Poszkodowany jest obowiązany poddać się temu badaniu. Odmowa poddania się badaniu lub inne zachowanie uniemożliwiające jego przeprowadzenie powoduje pozbawienie prawa do świadczenia z tytułu wypadku przy pracy rolniczej, chyba że poszkodowany udowodni, że miały miejsce przyczyny, które uniemożliwiły poddanie się temu badaniu.
r e k l a m a
Jaka jest procedura zgłoszenia wypadku przy pracy rolniczej?
Według rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z 28 kwietnia 2005 r. w sprawie sposobu i trybu zgłaszania wypadku przy pracy rolniczej oraz ustalania jego okoliczności i przyczyn, poszkodowany lub zgłaszający wypadek powinien:
- zabezpieczyć miejsce i przedmioty związane z wypadkiem,
- udostępnić miejsce wypadku i przedmioty z nim związane,
- wskazać świadków wypadku,
- dostarczyć posiadaną dokumentację leczenia,
- udzielić informacji i wszechstronnej pomocy upoważnionemu pracownikowi Kasy do ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku.
dr hab. prof. UAM Aneta Suchoń
Fot. Policja warmińsko-mazurska