Wielu rolników nie wyobraża sobie prowadzenia gospodarstwa rolnego bez zwierzęcego kierunku produkcji. Czasy się zmieniają i często, by nadążyć za opłacalnością, należy go zmieniać. Genowefa i Krzysztof Bartczakowie dopiero za trzecim razem trafili na ten właściwy.
Zarejestruj się, i zaloguj aby przeczytać kolejne 3 artykuły. Wszystkie przeczytasz dzięki prenumeracie lub kupując dostęp.
Dlaczego rolnicy zrezygnowali z hodowli owiec i trzody?
Jakie inwestycje przyspieszyły rozwój mlecznego gospodarstwa?
Ile kosztuje wyprodukowanie 1 litra mleka?
r e k l a m a
Do trzech razy sztuka
Hodowla bydła mlecznego nie była pierwszym zwierzęcym kierunkiem produkcji w gospodarstwie Bartczaków. W latach 80. utrzymywano w nim owce. Niska opłacalność doprowadziła do tego, że w 1990 r. rolnicy swoje stado oddali za darmo. Miejsce owiec szybko zajęła trzoda, ale i ten kierunek okazał się niedochodowy i po 6 latach moi rozmówcy postanowili go zlikwidować.
– Zdecydowaliśmy wyspecjalizować gospodarstwo w hodowli bydła i produkcji mleka licząc, że ten kierunek pozostanie z nami na dłużej. Pierwszą oborę na rusztach wybudowaliśmy w 2003 r., drugą w 2010 r. W obu obiektach możemy pomieścić ponad 200 sztuk – na wstępie mówi Genowefa Bartczak. – Nasze stado liczy dziś 206 sztuk, w tym 70 krów dojnych i ponad 50 opasów – dodaje.
Wydajność mleczna rośnie z roku na rok
r e k l a m a
W stadzie dominują krowy rasy hf, jest kilka mieszańców z rasą montbeliarde. Obecnie średnia wydajność z obory wynosi blisko 9200 kg mleka od sztuki.
– Nasze stado znajduje się pod oceną użytkowości mlecznej, z której wynika, że wydajność z roku na rok rośnie. Jestem pewna, że tendencja ta będzie się utrzymywać. Jeszcze 3 lata temu sprzedawaliśmy znaczną część cielnych jałówek, obecnie wszystkie pozostawiamy na remont i powiększenie stada. Mamy jeszcze siłę do pracy i dlatego zamierzamy je powiększyć. Dziś produkcja mleka jest jedynym bodaj kierunkiem, pozwalającym na wypracowanie środków na inwestycje. Dzięki nim w ostatnich dwóch latach dokonaliśmy kilku drobnych i jednej większej inwestycji. Kupiliśmy 4 silosy zbożowe BIN o poj. 60 t każdy, w których przechowujemy ziarno. Dzięki temu z jednej strony rozwiązaliśmy problem przechowywania ziarna, a z drugiej, możemy, w odpowiednich warunkach, przetrzymać zboże czekając na wyższą cenę – informuje hodowca.
Żywienie w gospodarstwie Bartczaków od wielu lat oparte jest na technologii TMR. Ponad 2 lata temu rolnicy wymienili wóz paszowy na nowy, firmy Kongskilde VM o poj. 14 m3 z możliwością nadbudowy do 20 m3.
– Zakup nowoczesnego wozu okazał się bardzo dobrym pomysłem, gdyż pozwala na wykonanie dobrze wymieszanej, homogennej paszy, która składa się z seradeli, sianokiszonki z traw, pełnoporcjowej paszy treściwej, śruty rzepakowej, kiszonego ziarna oraz kiszonki z kukurydzy. Dawka zbilansowana jest na produkcję 30 l mleka od krowy– wylicza hodowca.
Stado Barczaków przebywa w oborach na rusztach, dlatego hodowcy szczególnie dbają, by zwierzęta miały zdrowe nogi
Nowoczesny wóz paszowy w opinii hodowców jest bardzo ekonomiczny
Genowefa i Krzysztof Bartczakowie, wspólnie z synem Szymonem, prowadzą we wsi Korzecznik, gmina Kłodawa, 150-hektarowe (w tym ponad 80 ha gruntów własnych) gospodarstwo rolne. Na posiadanym areale uprawiają: 45 ha kukurydzy na kiszonkę, 10 ha pszenicy, ponad 20 ha pszenżyta, ok. 20 ha żyta, 25 ha zajmują użytki zielone, pozostały areał stanowią uprawy mieszanek zbożowych. Całość wyprodukowanego mleka – blisko 650 tys. l rocznie – dostarczają do Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Kole.
W gospodarstwie Bartczaków dój odbywa się na hali udojowej rybia ość 2x4 stanowiska, a mleko przechowywane jest w schładzalniku o poj. 3500 l. Za dój w gospodarstwie odpowiada pani Genowefa.
– By przyśpieszyć proces doju marzy mi się, by mąż „dołożył” mi co najmniej 2 stanowiska udojowe – z uśmiechem mówi rolniczka.
Ile powinno kosztować mleko w skupie, żeby produkcja była opłacalna?
Gospodarstwo moich rozmówców jest bardzo dobrze zmechanizowane.
– Tego wymaga specyfika prowadzonego przez nas kierunku. Posiadamy m.in.: ładowarkę teleskopową, kilka ciągników o różnych mocach (najmocniejszy ma 190 KM), pługi, siewniki, opryskiwacze, sieczkarnię do kukurydzy, kombajn zbożowy i wiele, wiele innych. Dzięki tak rozbudowanemu parkowi maszynowemu możemy wejść w pole w najdogodniejszym terminie. Jest to szczególnie ważne przy sporządzaniu najwyższej jakości pasz objętościowych– mówi pan Krzysztof.
– Koszt wyprodukowania litra mleka na słabych glebach to minimum 1,20 zł, cena w skupie powinna pokryć te koszty, pozwolić producentowi żyć oraz odłożyć środki na niezbędne remonty i modernizacje obór. Niewielu rolników w koszty produkcji mleka wlicza amortyzację maszyn czy budynków, uważam, że należy to liczyć. Cena powinna oscylować na poziomie 1,50–1,60 zł/l w skupie i co najważniejsze, powinna pozostawać na stabilnym poziomie, wtedy spokojnie można byłoby produkować i inwestować– mówi gospodarz.
– W przeciwieństwie do żywca wołowego, produkcję mleka mogę określić mianem stabilnej. Współpracujemy z kolską mleczarnią i nie możemy narzekać na cenę czy terminowość wypłat – stwierdziła na zakończenie pani Genowefa.
Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.
Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić (szczegóły w Polityce Prywatności).
✕
Drogi Użytkowniku!
Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody
✕
Na co wyrażasz zgodę?
Przechodząc do serwisu poprzez: scrollowanie treści poza wyświetlanym u dołu strony komunikatem, klikanie w linki prowadzące do elementów serwisu, a także przez zamknięcie okna informacyjnego dotyczącego cookies i przetwarzania danych zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez PWR Sp. z o.o. i jej zaufanych partnerów w celach marketingowych, w tym na potrzeby wyświetlania reklam targetowanych, czyli dopasowanych do twoich zainteresowań.
O konieczności podjęcia decyzji dotyczących przetwarzania przez PWR i Zaufanych Partnerów Twoich danych i sposobach wyrażenia lub niewyrażenia zgody na ich przetwarzanie a także o użyciu plików Cookies i podobnych technologii w celu dopasowywać reklamy do Twoich zainteresowań i prowadzenia analityki stron naszych serwisów informujemy Cię u dołu stron na naszych serwisach do momentu podjęcia przez Ciebie decyzji dotyczących tych rozwiązań.
Brak wyrażonych zgód może skutkować większą liczbą reklam, wyświetlanych losowo, bez odniesienia do Twoich zainteresowań. Więcej informacji o plikach Cookies i podobnych technologiach oraz celach ich wykorzystania znajduje się Polityce Prywatności.
Podmioty odpowiadające za przetwarzanie Twoich danych to:
Administrator Danych, czyli Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (PWR) z siedzibą w Poznaniu przy ul. Metalowej 5 oraz nasi Zaufani Partnerzy, z którymi współpracujemy realizując nasze cele analityczne i marketingowe.
Jakie dane przetwarzamy?
Do danych tych należą: adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, mobilny identyfikator reklamowy, typ przeglądarki, język przeglądarki, liczba kliknięć, ilość czasu spędzonego na poszczególnych stronach, data i godzina korzystania z Serwisu, typ i wersja systemu operacyjnego, rozdzielczość ekranu, dane zbierane w dziennikach serwera, a także inne podobne informacje.
Podstawy przetwarzania tych danych
a/ uzasadniony interes PWR, jakim jest prowadzenie działań marketingu własnego i podmiotów trzecich współpracujących z PWR, w tym dopasowywanie treści i reklam do Twoich zainteresowań, przeprowadzanie analiz dotyczących ruchu na stronach serwisu i ich funkcjonalności, a także zapewnienie bezpieczeństwa usług, możliwości dochodzenia praw i roszczeń, b/ wyrażona zgoda – na realizację działań marketingowych PWR i jej Zaufanych Partnerów-reklamodawców, polegających na dopasowaniu treści i reklam do Twoich zainteresowań
Prawa, z jakich możesz skorzystać w związku z przetwarzaniem Twoich danych to:
Prawo wycofania w dowolnym momencie udzielonej zgody na przetwarzanie danych osobowych. Wycofanie zgody nie ma wpływu na legalność działań w okresie, gdy zgoda była wyrażona. Prawo dostępu do własnych danych, do ich sprostowania, usuwania, prawo do przenoszenia danych, wyrażenia sprzeciwu, prawa do ograniczenia przetwarzania, a także z prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych. (Szczegóły dostępne w Polityce Prywatności)
Dzięki Twojej zgodzie na przetwarzanie Twoich danych w celu targetowania przez PWR i Zaufanych Partnerów treści i reklam będziemy mogli ograniczyć ilość wyświetlanych reklam i prezentować Tobie tylko te, którymi możesz być zainteresowany. Takich wyborów musisz dokonać oddzielnie dla każdego urządzenia lub przeglądarki internetowej, z których korzystasz
Brak Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych w celu targetowania przez PWR i Zaufanych Partnerów treści i reklam nie daje nam możliwości ograniczenia treści i reklam do tych, które mogą Cię zainteresować. Reklamy nadal będą widoczne, będą wyświetlane losowo – bez uwzględniania Twoich zainteresowań. Rozwiązania techniczne uniemożliwiające w niektórych przeglądarkach zainstalowanie tzw. cookies trzeciorzędowego blokuje nam skuteczne wyłączenie dopasowywania reklam we wszystkich naszych serwisach. Najlepiej wyłącz dopasowywania reklam w każdym z naszych serwisów niezależnie. Jeśli korzystasz z różnych urządzeń i/lub przeglądarek, pamiętaj, że wyłączenie możliwości dopasowywania reklam w wybranej przeglądarce lub urządzeniu jest skuteczne tylko na nim. Dlatego takich wyborów musisz dokonać oddzielnie dla każdego urządzenia lub przeglądarki internetowej.
Zgoda/wycofanie zgody
1. W każdej chwili można wycofać zgodę na instalowanie cookies i podobnych technologii. Można to zrobić poprzez zmianę ustawień przeglądarki.
2. Aby wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych do celów marketingowych w szczególności związanych z wyświetlaniem reklam targetowanych, należy skorzystać z poniższej opcji i w zależności od wyboru zaznaczyć (zgoda) lub odznaczyć (brak zgody) checkbox.