Z Tadeuszem Łuczakiem – prezesem polskiej, a zarazem rodzinnej firmy A-Lima-Bis ze Środy Wielkopolskiej rozmawiają Krzysztof Wróblewski i Andrzej Rutkowski
r e k l a m a
Budujecie proszkownię w ramach innowacyjnego projektu?
– Podpisaliśmy umowę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, w której zawarliśmy projekt budowy wieży suszarniczej rozpyłowej, ale jest to też program, który wprowadza rozwiązanie bardzo istotnego problemu, występującego w przemyśle spożywczym, a zwłaszcza mleczarskim. Chodzi o zagospodarowanie wszystkich odpadów powstałych na drodze technologicznej procesu produkcji proszków. Czyli do tej pory to co oddzielaliśmy od suchej masy proszkowej szło do ścieków, a teraz będziemy oddzielać i kierować do suszenia z udziałem tłuszczu i innych dodatków zewnętrznych. Zaś finalne produkty będą starterami do komponowania koncentratów i porcji żywieniowych dla młodych zwierząt hodowlanych. Jest to bardzo innowacyjny projekt, bo dzięki niemu zasadniczo nie będzie żadnych odpadów w procesie produkcji proszków.
Podczas oczyszczania serwatki stosujemy takie procesy jak nanofiltrację, elektrodializę i mikrofiltrację i do tej pory odpady z tych procesów trafiały do ścieków, a my będziemy to teraz wyłapywać i tworzyć nowe kompozycje produktowe. W tym celu współpracujemy z naukowcami z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego oraz Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Drugim ważnym elementem tego projektu jest zagospodarowanie całej wody, jaka znajduje się w serwatce, a wiadomo że zawiera ona aż 93–94% wody, która też trafia do ścieków, a kiedyś została pobrana ze środowiska. Aby przywrócić tę wodę do użytku trzeba ją oczyścić, czyli oddzielić wszystkie związki mineralne i po oczyszczeniu na technologii membranowej, będzie wykorzystana do mycia membran i różnych innych procesów. Ten projekt zakłada, że w każdym zakładzie, w którym opłaca się produkować proszki, da się odzyskać taką ilość wody, że nie będzie trzeba już jej pobierać ze środowiska tzn. że nie będziemy pozyskiwać wody z zewnątrz po to, aby przerabiać na proszek serwatkę.
Posiadacie już pewne doświadczenia z tzw. krowią wodą?
– „Krowią wodę” już odzyskujemy, ale to jest tylko fragment tego co będziemy robić w ramach nowego projektu. „Krowia woda” jest to cała pozostałość po płukaniu instalacji po zakończeniu procesu podstawowego. Częścią tego płynu są pozostałości mleka i śmietany, które w wielu mleczarniach szły do ścieków, a więc obciążały oczyszczalnie przyzakładowe lub komunalne, a my je odzyskujemy i można je wykorzystać do dalszej produkcji. Jak już wspomniałem, oczyszczanie „krowiej wody” jest fragmentem całego procesu odzyskiwania wody, gdyż chodzi również o oczyszczanie permeatów po procesach membranowych, skroplin z wyparek, jak również oczyszczanie płynów myjących podczas procesu głównego mycia (CIP). We wspomnianym wyżej projekcie, pojęcie „krowia woda” jest znacznie rozszerzonym zagadnieniem, bo dotyczy oczyszczania wody w każdym możliwym punkcie procesu technologicznego. Odnosi się to również do oczyszczania wody z głównego procesu mycia (CIP), gdzie następować będzie oczyszczanie ze wszystkich zawiesin powstałych w procesie mycia oraz odzyskiwanie NaOH i HNO3 w taki sposób, że te związki chemiczne będą zawracane do roztworu myjącego. To rozwiązanie jest szczególnie innowacyjne, a od roku testowane w jednym z naszych zakładów. Nowym kierunkiem są instalacje do elektrodializy. Działają one na zasadzie przepływu, czyli surowiec wpływa i wypływa po 5–8 minutach z instalacji. Takie instalacje pozwalają również przerabiać kwaśną serwatkę i pracują w wielu polskich zakładach, również naszym, ale też i zakładach zagranicznych, m.in. w Rosji, na Białorusi i Ukrainie.
Macie dwie proszkownie?
– Tak. Jedna zlokalizowana jest w Złotowie, a druga w Górze Śląskiej koło Leszna. Ta pierwsza jest zakładem nowoczesnym, a druga pracuje już od 18 lat. Jednak nie są to duże proszkownie, gdyż łącznie przerabiamy 0,5 mln litrów serwatki dziennie. Pomimo że w Złotowie nie posiadamy ani jednej wirówki i pasteryzatora to nasza technologia pozwala uzyskać sproszkowaną serwatkę, która zawiera tylko 1–2 tys. komórek bakteryjnych na 1 gram, a norma mówi, że serwatka w proszku pierwszej klasy może zawierać ich do 50 tys./g.To pokazuje jak wysokiej jakości jest nasz produkt, tym bardziej, że dobra serwatka płynna, która trafia do zakładu ma co najmniej 300–400 tys. drobnoustrojów na 1 ml, a w obrocie jest i taka, co ma ich powyżej 1 mln.
Tadeusz Łuczak – prezes A-Lima-Bis
r e k l a m a
Ze względu na wysoką jakość, nigdy nie narzekaliście na brak odbiorców proszku serwatkowego?
– Oczywiście, pozostaje tylko kwestia ceny, ale to nie my ją ustalamy, kształtuje ją rynek i to nie krajowy, a światowy.
Jednak nawet najnowocześniejszym i najwydajniejszym proszkowniom zagraża brak opłacalności ze względu na bardzo wysokie ceny gazu?
– Obecne ceny gazu są wręcz astronomiczne. Nie spotkałem się nigdy wcześniej podczas swojej długoletniej pracy zawodowej, aby propozycja zakupu na przyszły rok gazu od naszych dostawców wzrosła cenowo o około 120%. Zawsze gaz kupujemy z wyprzedzeniem rocznym na zasadzie kontraktów, co do tej pory było warunkiem ustabilizowania kosztów w przedsiębiorstwie. Co więcej, niektórzy już rozpoczęli kroczącą podwyżkę, jeszcze przed podpisaniem nowych kontraktów. Ponadto wzrosły także koszty energii elektrycznej o 30–40%.
Czyli pomimo że cena odtłuszczonego mleka w proszku wzrosła do 14 zł za kg, a dobrego proszku serwatkowego do 4,5 zł/kg to i tak jest to mało w stosunku do rosnących kosztów?
– Zakłady, które bazują na dużym zapotrzebowaniu energetycznym, a więc mają duży udział proszków w swojej produkcji, będą miały trudności, aby spiąć koszty, ze względu na ogromne ilości gazu potrzebnego do suszenia. Nawet przy obecnych cenach proszków, które kiedyś wydawałyby się cenami dobrymi. Mówimy o kosztach gazu i energii elektrycznej, ale nie zapominajmy, że stal zdrożała o 100%, której w A-Limie-Bis przerabiamy tysiące ton rocznie do produkcji maszyn. Koszty napraw, części i podzespołów wzrosły od 40 do 100%. Wzrost kosztów tak samo dotyka rolników. Tu najlepszym przykładem są ceny nawozów, które zdrożały nawet o więcej niż 200%. Drogie jest paliwo. Do tego, w przypadku prowadzenia firmy dochodzi jeszcze jeden aspekt – pracownicy ze względu na inflację oczekują podwyżek. Dziś inflacja dla przedsiębiorstwa, ze względu na wyżej omówione koszty nie wynosi 6%, a o wiele więcej. Zapowiadano ustabilizowanie się cen stali, jednak w dalszym w ciągu obserwuje się tendencję wzrostową. Wszyscy jesteśmy w okresie przejściowym kosztów i ekonomii produkcji, w związku z tym wymagana jest wielka rozwaga i ciągłe analizowanie kosztów w gospodarce krajowej, europejskiej i światowej.
Nie tylko zakładacie nowe instalacje, ale również modernizujecie istniejące wieże suszarnicze również w Polsce?
– Jesteśmy gotowi do takich działań, gdyż mamy wieloletnie doświadczenie, dobrych i sprawdzonych partnerów w tej branży. Realizowaliśmy i realizujemy tego typu inwestycje lub modernizacje w Polsce, jak również na rynkach wschodnich. Zakład w Złotowie spełnia funkcję, poza komercyjną, również doświadczalną, a często i badawczą. Dlatego jesteśmy na pewno ciekawym partnerem dla innowacyjnych, zaawansowanych technologicznie inwestycji. Jesteśmy również bardzo doświadczeni we wszystkich zagadnieniach technologii i inżynieringu membranowego. Dzisiaj w Europie pracuje ponad 300 naszych instalacji, w których zastosowane są wszystkie obecnie znane rozwiązania w tej dziedzinie. Na to wszystko nakłada się doświadczona kadra inżynieryjno-techniczna, której podstawowy trzon pracuje w Alimie ponad 20 lat.
Dziękujemy za rozmowę.
Artykuł ukazał się w Tygodniku Poradniku Rolniczym 46/2021 na str. 47. Jeśli chcesz czytać więcej podobnych artykułów, już dziś wykup dostęp do wszystkich treści na TPR: Zamów prenumeratę.
Widziałeś już nasze video "Jak zwiększyć zapas pasz objętościowych w gospodarstwie mlecznym?"?
r e k l a m a
AutorAndrzej Rutkowski
redaktor "Tygodnika Poradnika Rolniczego" oraz magazynu "Elita Dobry Hodowca", ekspertka w dziedzinie chowu i hodowli bydła oraz produkcji mleka
Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.
Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić (szczegóły w Polityce Prywatności).
✕
Drogi Użytkowniku!
Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody
✕
Na co wyrażasz zgodę?
Przechodząc do serwisu poprzez: scrollowanie treści poza wyświetlanym u dołu strony komunikatem, klikanie w linki prowadzące do elementów serwisu, a także przez zamknięcie okna informacyjnego dotyczącego cookies i przetwarzania danych zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez PWR Sp. z o.o. i jej zaufanych partnerów w celach marketingowych, w tym na potrzeby wyświetlania reklam targetowanych, czyli dopasowanych do twoich zainteresowań.
O konieczności podjęcia decyzji dotyczących przetwarzania przez PWR i Zaufanych Partnerów Twoich danych i sposobach wyrażenia lub niewyrażenia zgody na ich przetwarzanie a także o użyciu plików Cookies i podobnych technologii w celu dopasowywać reklamy do Twoich zainteresowań i prowadzenia analityki stron naszych serwisów informujemy Cię u dołu stron na naszych serwisach do momentu podjęcia przez Ciebie decyzji dotyczących tych rozwiązań.
Brak wyrażonych zgód może skutkować większą liczbą reklam, wyświetlanych losowo, bez odniesienia do Twoich zainteresowań. Więcej informacji o plikach Cookies i podobnych technologiach oraz celach ich wykorzystania znajduje się Polityce Prywatności.
Podmioty odpowiadające za przetwarzanie Twoich danych to:
Administrator Danych, czyli Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (PWR) z siedzibą w Poznaniu przy ul. Metalowej 5 oraz nasi Zaufani Partnerzy, z którymi współpracujemy realizując nasze cele analityczne i marketingowe.
Jakie dane przetwarzamy?
Do danych tych należą: adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, mobilny identyfikator reklamowy, typ przeglądarki, język przeglądarki, liczba kliknięć, ilość czasu spędzonego na poszczególnych stronach, data i godzina korzystania z Serwisu, typ i wersja systemu operacyjnego, rozdzielczość ekranu, dane zbierane w dziennikach serwera, a także inne podobne informacje.
Podstawy przetwarzania tych danych
a/ uzasadniony interes PWR, jakim jest prowadzenie działań marketingu własnego i podmiotów trzecich współpracujących z PWR, w tym dopasowywanie treści i reklam do Twoich zainteresowań, przeprowadzanie analiz dotyczących ruchu na stronach serwisu i ich funkcjonalności, a także zapewnienie bezpieczeństwa usług, możliwości dochodzenia praw i roszczeń, b/ wyrażona zgoda – na realizację działań marketingowych PWR i jej Zaufanych Partnerów-reklamodawców, polegających na dopasowaniu treści i reklam do Twoich zainteresowań
Prawa, z jakich możesz skorzystać w związku z przetwarzaniem Twoich danych to:
Prawo wycofania w dowolnym momencie udzielonej zgody na przetwarzanie danych osobowych. Wycofanie zgody nie ma wpływu na legalność działań w okresie, gdy zgoda była wyrażona. Prawo dostępu do własnych danych, do ich sprostowania, usuwania, prawo do przenoszenia danych, wyrażenia sprzeciwu, prawa do ograniczenia przetwarzania, a także z prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych. (Szczegóły dostępne w Polityce Prywatności)
Dzięki Twojej zgodzie na przetwarzanie Twoich danych w celu targetowania przez PWR i Zaufanych Partnerów treści i reklam będziemy mogli ograniczyć ilość wyświetlanych reklam i prezentować Tobie tylko te, którymi możesz być zainteresowany. Takich wyborów musisz dokonać oddzielnie dla każdego urządzenia lub przeglądarki internetowej, z których korzystasz
Brak Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych w celu targetowania przez PWR i Zaufanych Partnerów treści i reklam nie daje nam możliwości ograniczenia treści i reklam do tych, które mogą Cię zainteresować. Reklamy nadal będą widoczne, będą wyświetlane losowo – bez uwzględniania Twoich zainteresowań. Rozwiązania techniczne uniemożliwiające w niektórych przeglądarkach zainstalowanie tzw. cookies trzeciorzędowego blokuje nam skuteczne wyłączenie dopasowywania reklam we wszystkich naszych serwisach. Najlepiej wyłącz dopasowywania reklam w każdym z naszych serwisów niezależnie. Jeśli korzystasz z różnych urządzeń i/lub przeglądarek, pamiętaj, że wyłączenie możliwości dopasowywania reklam w wybranej przeglądarce lub urządzeniu jest skuteczne tylko na nim. Dlatego takich wyborów musisz dokonać oddzielnie dla każdego urządzenia lub przeglądarki internetowej.
Zgoda/wycofanie zgody
1. W każdej chwili można wycofać zgodę na instalowanie cookies i podobnych technologii. Można to zrobić poprzez zmianę ustawień przeglądarki.
2. Aby wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych do celów marketingowych w szczególności związanych z wyświetlaniem reklam targetowanych, należy skorzystać z poniższej opcji i w zależności od wyboru zaznaczyć (zgoda) lub odznaczyć (brak zgody) checkbox.