– Bum zakupowy, jaki powstał w marcu, a także w kwietniu wygenerował ogromne zapotrzebowanie w kraju na mleko UHT. Zamknięcie sklepów było mało realne, jednak klienci robili niemałe zapasy. Sieci handlowe przez pierwszy okres pandemii interesowały się tylko pięcioma podstawowymi produktami: mlekiem, masłem, serami, twarogami i serkami homogenizowanymi – przyznaje Iwona Grzybowska - prezes Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Łowiczu. Jak pandemia wpłynęła na wybory klientów i dynamikę sprzedaży OSM Łowicz?
Czytasz 2 z 3 darmowych artykułów Wszystkie przeczytasz dzięki prenumeracie lub kupując dostęp.
Z Iwoną Grzybowską – prezesem Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Łowiczu oraz Łukaszem Siewierskim – wiceprezesem OSM Łowicz rozmawiali Krzysztof Wróblewski i Andrzej Rutkowski
Pomimo pandemii rok 2020 był bardzo dobry pod względem sprzedaży i wyników finansowych dla OSM Łowicz?
Prezes Iwona Grzybowska: – Rok 2020 był nieprzewidywalny dla wszystkich ze względu na pandemię, która pojawiła się w marcu i nadal nie odpuszcza. Jednak był to rok zakończony przez OSM Łowicz wynikiem pozytywnym, czyli dużym zyskiem, jakiego nasza spółdzielnia od wielu lat nie miała. To zysk powyżej 15 mln zł w całej grupie przy średniej rocznej cenie mleka niewiele odbiegającej od średniej krajowej. Przy czym już pod koniec roku i na przełomie roku 2020/2021 płaciliśmy średnią cenę na poziomie 1,48–1,50 zł netto. Obecnie do spółdzielni mleko dostarcza 3150 dostawców. Funkcjonuje jeszcze 60 stacji niskiego schładzania, z których korzysta ok. 300 dostawców. W całej grupie zatrudniamy ok. 1 tys. pracowników, mając własny transport do zwózki mleka oraz częściowo do dystrybucji artykułów.
Jaki był poziom skupu mleka w roku 2020 i jaki jest teraz?
r e k l a m a
Prezes Iwona Grzybowska: – Obecnie dziennie skupujemy ok. 1 mln litrów mleka, w roku poprzednim skup wyniósł ok. 350 mln litrów. Do tego dochodzi zakup mleka z zewnątrz. Łącznie w roku 2020 przerobiliśmy 450 mln litrów białego surowca. Oczywiście najlepiej byłoby przerabiać tylko mleko pochodzące z własnej bazy surowcowej, dlatego dział skupu przy naszej pomocy stara się pozyskiwać nowych dostawców. W trakcie poprzedniego roku ubyło nam prawie 300 dostawców, z czego 290 ze względu na zaprzestanie produkcji, co jest związane z brakiem następcy, ale jeszcze większa ilość dostawców do nas dołączyła.
Wiceprezes Łukasz Siewierski: – Nasi dostawcy podkreślają, że największym problemem ich gospodarstw jest brak następcy. Nie zawsze cena mleka, nie koszty produkcji, a właśnie brak młodej osoby, która dalej poprowadzi produkcję mleka.
Jakimi produktami stoi OSM Łowicz ?
Prezes Iwona Grzybowska: – Od wielu lat jest to mleko oraz śmietanka UHT, masło, sery konfekcjonowane i rozwijająca się galanteria. Serów twardych w poprzednim roku wyprodukowaliśmy ponad 15,5 tys. ton i jest to najwyższy wynik w historii OSM Łowicz. W ujęciu rocznym dynamika w serach wyniosła 104%. Dominują sery holenderskie takie jak gouda oraz edamski i te najlepiej się sprzedają. Bardzo dobrze sprzedaje się też ser księżak, który jako ser szwajcarski ma mocną konkurencję w postaci sera królewskiego czy też radamera.
Wiceprezes Łukasz Siewierski: – Mamy dwie serownie w Łowiczu i Kutnie. Na serowni w Łowiczu produkujemy wspomniane sery holenderskie, cagliatę na eksport oraz ser kaszkawał dobrze sprzedający się na rynki południowe. Z kolei na serowni w Kutnie produkujemy głównie ser salami oraz sery szwajcarskie m.in. ser księżak.
Czy pandemia nie przeszkodziła w wykonaniu założeń związanych z eksportem?
Prezes Iwona Grzybowska: – Nasze założenia eksportowe były nieco wyższe niż to co osiągnęliśmy, należy dodać, że eksport wyniósł 22% wartości wszystkich sprzedanych produktów. Na taką sytuację wpływ miało ograniczenie eksportu w pierwszych miesiącach roku, a zwłaszcza chwilowe zamknięcie Chin i znaczny wzrost kosztów frachtu, nawet o 100–120%. Ponadto sami zdecydowaliśmy, że przede wszystkim chcemy zadbać o polskiego konsumenta, a więc najpierw sprzedajemy mleko UHT na kraj, a dopiero potem eksportujemy. Bum zakupowy, jaki powstał w marcu, a także w kwietniu wygenerował ogromne zapotrzebowanie w kraju na mleko UHT. Zamknięcie sklepów było mało realne, jednak klienci robili niemałe zapasy. Sieci handlowe przez pierwszy okres pandemii interesowały się tylko pięcioma podstawowymi produktami: mlekiem, masłem, serami, twarogami i serkami homogenizowanymi.
Wiceprezes Łukasz Siewierski: – Był moment, że brakowało kontenerów i nie było czym wysłać mleka do Chin. Ponadto z dnia na dzień zupełnie zablokowany został rynek włoski, gdzie wysyłaliśmy ser cagliate. Sprzedaż cagliaty nie odbudowała się jeszcze do tej pory. Wcześniej sprzedawaliśmy do Włoch kilkadziesiąt samochodów miesięcznie, a teraz kilkanaście.
Zakład mleczarski w Łowiczu
Czy eksport do Chin to takie super źródło dochodów?
Prezes Iwona Grzybowska: – Nie, to nie jest takie super źródło dochodu, pomimo że mleko sprzedajemy tam po nieco wyższej cenie niż na rynek krajowy, jednak eksport ten wiąże się zawsze z dodatkowym ryzykiem.
Pandemia COVID-19 spowodowała pewien paradoks, a mianowicie umocnienie się na rynku mleka UHT, które wielu traktowało jako zło konieczne lub produkt schyłkowy?
Wiceprezes Łukasz Siewierski: – Po kilku czy nawet kilkunastu latach mleko UHT wróciło do łask klientów, którzy zaczęli zwracać większą uwagę na długość terminu przydatności do spożycia kupowanych produktów. Oznacza to, że ten produkt nie jest złem koniecznym jak wielu osobą się wydawało. Chociaż nie ulega wątpliwości, że dla niektórych to produkt buforowy przy nadwyżce surowca, ale nie dla nas. W roku 2020 wyprodukowaliśmy 190 mln litrów mleka UHT, czyli o 50 mln l więcej niż w roku 2019. Ta zwyżka produkcji mleka UHT to nic innego jak odpowiedź na zmieniające się trendy konsumentów. Zmieniły się również trendy zakupowe dotyczące wielkości opakowań. Wcześniej konsumenci chętniej wybierali mniejsze opakowania, a teraz te większe. Sery w opakowaniach 350, 500 czy nawet 750 gramów zaczęły się lepiej sprzedawać niż w opakowaniach 100-gramowych. Ze względu na pandemię więcej czasu spędzamy w domach, zatem i więcej posiłków przygotowujemy samodzielnie. Zwracamy też uwagę, aby możliwie jak najrzadziej robić zakupy, stąd ten wybór większych opakowań.
Artykuł podzielony na strony, czytasz 1 z 2 stron.
Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.
Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić (szczegóły w Polityce Prywatności).
✕
Drogi Użytkowniku!
Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody
✕
Na co wyrażasz zgodę?
Przechodząc do serwisu poprzez: scrollowanie treści poza wyświetlanym u dołu strony komunikatem, klikanie w linki prowadzące do elementów serwisu, a także przez zamknięcie okna informacyjnego dotyczącego cookies i przetwarzania danych zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez PWR Sp. z o.o. i jej zaufanych partnerów w celach marketingowych, w tym na potrzeby wyświetlania reklam targetowanych, czyli dopasowanych do twoich zainteresowań.
O konieczności podjęcia decyzji dotyczących przetwarzania przez PWR i Zaufanych Partnerów Twoich danych i sposobach wyrażenia lub niewyrażenia zgody na ich przetwarzanie a także o użyciu plików Cookies i podobnych technologii w celu dopasowywać reklamy do Twoich zainteresowań i prowadzenia analityki stron naszych serwisów informujemy Cię u dołu stron na naszych serwisach do momentu podjęcia przez Ciebie decyzji dotyczących tych rozwiązań.
Brak wyrażonych zgód może skutkować większą liczbą reklam, wyświetlanych losowo, bez odniesienia do Twoich zainteresowań. Więcej informacji o plikach Cookies i podobnych technologiach oraz celach ich wykorzystania znajduje się Polityce Prywatności.
Podmioty odpowiadające za przetwarzanie Twoich danych to:
Administrator Danych, czyli Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (PWR) z siedzibą w Poznaniu przy ul. Metalowej 5 oraz nasi Zaufani Partnerzy, z którymi współpracujemy realizując nasze cele analityczne i marketingowe.
Jakie dane przetwarzamy?
Do danych tych należą: adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, mobilny identyfikator reklamowy, typ przeglądarki, język przeglądarki, liczba kliknięć, ilość czasu spędzonego na poszczególnych stronach, data i godzina korzystania z Serwisu, typ i wersja systemu operacyjnego, rozdzielczość ekranu, dane zbierane w dziennikach serwera, a także inne podobne informacje.
Podstawy przetwarzania tych danych
a/ uzasadniony interes PWR, jakim jest prowadzenie działań marketingu własnego i podmiotów trzecich współpracujących z PWR, w tym dopasowywanie treści i reklam do Twoich zainteresowań, przeprowadzanie analiz dotyczących ruchu na stronach serwisu i ich funkcjonalności, a także zapewnienie bezpieczeństwa usług, możliwości dochodzenia praw i roszczeń, b/ wyrażona zgoda – na realizację działań marketingowych PWR i jej Zaufanych Partnerów-reklamodawców, polegających na dopasowaniu treści i reklam do Twoich zainteresowań
Prawa, z jakich możesz skorzystać w związku z przetwarzaniem Twoich danych to:
Prawo wycofania w dowolnym momencie udzielonej zgody na przetwarzanie danych osobowych. Wycofanie zgody nie ma wpływu na legalność działań w okresie, gdy zgoda była wyrażona. Prawo dostępu do własnych danych, do ich sprostowania, usuwania, prawo do przenoszenia danych, wyrażenia sprzeciwu, prawa do ograniczenia przetwarzania, a także z prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych. (Szczegóły dostępne w Polityce Prywatności)
Dzięki Twojej zgodzie na przetwarzanie Twoich danych w celu targetowania przez PWR i Zaufanych Partnerów treści i reklam będziemy mogli ograniczyć ilość wyświetlanych reklam i prezentować Tobie tylko te, którymi możesz być zainteresowany. Takich wyborów musisz dokonać oddzielnie dla każdego urządzenia lub przeglądarki internetowej, z których korzystasz
Brak Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych w celu targetowania przez PWR i Zaufanych Partnerów treści i reklam nie daje nam możliwości ograniczenia treści i reklam do tych, które mogą Cię zainteresować. Reklamy nadal będą widoczne, będą wyświetlane losowo – bez uwzględniania Twoich zainteresowań. Rozwiązania techniczne uniemożliwiające w niektórych przeglądarkach zainstalowanie tzw. cookies trzeciorzędowego blokuje nam skuteczne wyłączenie dopasowywania reklam we wszystkich naszych serwisach. Najlepiej wyłącz dopasowywania reklam w każdym z naszych serwisów niezależnie. Jeśli korzystasz z różnych urządzeń i/lub przeglądarek, pamiętaj, że wyłączenie możliwości dopasowywania reklam w wybranej przeglądarce lub urządzeniu jest skuteczne tylko na nim. Dlatego takich wyborów musisz dokonać oddzielnie dla każdego urządzenia lub przeglądarki internetowej.
Zgoda/wycofanie zgody
1. W każdej chwili można wycofać zgodę na instalowanie cookies i podobnych technologii. Można to zrobić poprzez zmianę ustawień przeglądarki.
2. Aby wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych do celów marketingowych w szczególności związanych z wyświetlaniem reklam targetowanych, należy skorzystać z poniższej opcji i w zależności od wyboru zaznaczyć (zgoda) lub odznaczyć (brak zgody) checkbox.