Jak pielęgnować użytki zielone jesienią? Czym nawozić i o czym warto pamiętać? Jaką wysokość traw, a jaką lucerny pozostawić na zimę? Na te i inne pytania (które mogą Państwo obejrzeć także w materiale video na kanale You Tube) odpowiada Piotr Kowalski z firmy Barenbrug – jeden z ekspertów programu Krowie na Zdrowie.
Pozostało 0% artykułu. Więcej przeczytasz dzięki prenumeracie lub kupując dostęp.
Jak dobrze przygotować użytki zielone do nadchodzącej zimy?
Czego najbardziej potrzebuje ruń do dobrego przezimowania?
Kiedy nawozić użytki zielone obornikiem lub gnojowicą?
r e k l a m a
Jesień jest ważnym okresem dla użytków zielonych
Zapewne wszyscy producenci mleka ostatnie pokosy mają już za sobą. Nie oznacza to jednak, że wraz z ich zakończeniem o użytkach zielonych możemy zapomnieć. Jesień jest bowiem bardzo ważnym okresem, w którym trzeba mieć na uwadze kolejny sezon wegetacyjny. Tak więc ostatni pokos, tak na prawdę nie jest „ostatnim słowem” użytku zielonego i dlatego jesienią, właśnie po zbiorze ostatniego pokosu, bardzo ważne jest wykonanie odpowiednich zabiegów, które przygotują trawy i rośliny motylkowe do zimy.
– Mam tutaj przede wszystkim na uwadze zabezpieczenie roślin w odpowiednią ilość cukrów, tak aby jak najlepiej przezimowały. Dotyczy to zarówno traw, lucerników, jak i mieszanek traw z koniczynami, czyli wszystkich upraw, z których w przyszłym roku chcemy ponownie uzyskiwać wysokie plony. Aby tak było musimy dobrze przygotować je do zimy – podkreśla Piotr Kowalski.
– Dobrze przygotowane do sezonu zimowego trawy, bardzo dobrze startują wiosną i wówczas jesteśmy w stanie zebrać pierwszy pokos, nawet o dwa tygodnie wcześniej. A dobrze przygotowane użytki zielone to takie, które są bardzo dobrze odżywione i z zimy wyszły obronną ręka, czyli nie zostały zaatakowane przez choroby grzybowe, jak np. pleśń śniegowa. W zapobieganiu tej szkodliwej dla roślin chorobie sprzyja pozostawienie roślin w odpowiedniej wysokości.
Wcześniejszy – o dwa tygodnie – pierwszy zbiór, pozwala nam w całym sezonie (oczywiście pod warunkiem występowania sprzyjających warunków pogodowych) na zbiór nawet jednego pokosu więcej. W wielu gospodarstwach ten jeden pokos więcej może okazać się ratunkiem dla bazy paszowej, stąd też tak ważne jest, aby dobrze trawy odżywić.
Czego potrzebują rośliny do dobrego przezimowania?
– Pamiętajmy, aby użytki zielone dobrze przezimowały potrzebują potasu i fosforu i są to dwa składniki pokarmowe, w które przez nawożenie jesienią możemy rośliny zaopatrzyć. Szczególne znaczenie ma tutaj potas, który zwiększa zawartość cukru w soku komórkowym, tym samym go zagęszcza. A to oznacza, że zamarza on w dużo niższych temperaturach. Dobre zagęszczenie soku komórkowego sprawia, że (szczególnie w ostatnich latach, kiedy to pod względem mrozów zimy są mało dotkliwe) nie zamarza, co oznacza, że części zielone nie obumierają. Wiosną takie trawy szybko się po zimie regenerują, co ma istotny wpływ na szybkość odrostu wiosną – wyjaśnia ekspert, zalecając jednocześnie, by dawki potasu stosowanego jesienią wynosiły 30–40 kg czystego składnika na hektar.
Piotr Kowalski
– W jesiennym nawożeniu fosforem można wykorzystać całość dawki na kolejny rok. Bardzo ważną kwestią jest fakt, iż jeżeli stosujemy jesienne nawożenie fosforowe i potasowe to musimy zrezygnować z nawożenia azotowego, bowiem azot będzie rozrzedzał sok komórkowy, a trawy nie będą chciały wejść w okres zimowego spoczynku. Z tego powodu tak bardzo ważne jest zaniechanie nawożenia organicznego wczesną jesienią – przestrzega Piotr Kowalski.
Kiedy nawozić użytki zielone obornikiem lub gnojowicą?
r e k l a m a
Obornik lub gnojowicę należy stosować w okresie, kiedy wegetacja jeszcze trwa (wrzesień – październik), wówczas trawy i rośliny motylkowe będą w stanie pobrać spore ilości azotu. W przeciwnym wypadku podany azot daje roślinom impuls do wzrostu, a nie wchodzenia w stan zimowego spoczynku. Niestety, często zdarza się, że na skutek błędnego nawożenia bardzo dużo szlachetnych gatunków roślin wypada z użytku zielonego.
– Nawożenie organiczne jest bardzo ważne i jestem jego wielkim zwolennikiem, ale jesienią zabieg ten stosujemy wyłącznie wtedy, kiedy wegetacja jest już zakończona– zaleca Piotr Kowalski.
– Idealnym terminem stosowania obornika jest druga połowa listopada. Jest to co prawda problematyczne, z uwagi na przepisy prawne mówiące, iż powinniśmy stosować takie nawożenie do końca października, ale w tym czasie wegetacja jeszcze trwa w najlepsze. W ostatnich latach ministerstwo rolnictwa wydłużyło termin stosowania nawozów organicznych do końca listopada i dzięki temu możemy je podawać w odpowiednim czasie.Tak podany obornik doskonale wzmacnia nam użytek zielony przed zimą, ale dodatkowo sprawia, że cała masa organiczna wraz ze składnikami odżywczymi zostanie wczesną wiosną wykorzystana do wzrostu roślin. Efekt działania obornika, który zastosowaliśmy pogłównie, późną jesienią jest nieporównywalny z żadnym innym nawozem mineralnym. Trzeba jednak pamiętać, aby obornik był bardzo dobrze przefermentowany, najlepiej by był prawie kompostem. Idealna dawka obornika to 15 ton na hektar. Jeśli nawozimy użytek gnojowicą dawka powinna wynosić ok. 20 000 litrów na hektar.
Jesienne nawożenie obornikiem doskonale wzmacnia nam użytek zielony przed zimą i dodatkowo sprawia, że cała masa organiczna zostanie wczesną wiosną doskonale wykorzystana do wzrostu roślin
Skąd będziemy wiedzieć, że użytki zielone są dobrze przygotowane do zimy?
Chcąc upewnić się czy dobrze pozostawiliśmy użytek zielony na zimę, warto sprawdzić wysokość koszenia. Otóż optymalna wysokość koszenia ostatniego pokosu dla traw powinna wynosić 10–15 cm, dla lucerny 8–10 cm, przy czym należy pamiętać, że w przypadku koszenia lucerny potrzebujemy 4–5 dni bez mrozu, który mógłby uszkodzić naruszone rośliny. Jeśli pozostawiliśmy trawy i lucerniki na podanych wyżej wysokościach, możemy być spokojni, że w przypadku nadejścia większych opadów śniegu unikniemy pojawienia się pleśni śniegowej.
Na koniec trzeba też wspomnieć o równie ważnych zabiegach na wypasanych użytkach zielonych, a są nimi wykoszenie niewyjadów oraz rozgarnięcie łajniaków.
Beata Dąbrowska Zdjęcia: Beata Dąbrowska
Artykuł ukazał się w Tygodniku Poradniku Rolniczym 48/2021 na str. 58. Jeśli chcesz czytać więcej podobnych artykułów, już dziś wykup dostęp do wszystkich treści na TPR: Zamów prenumeratę.
Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.
Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić (szczegóły w Polityce Prywatności).
✕
Drogi Użytkowniku!
Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody
✕
Na co wyrażasz zgodę?
Przechodząc do serwisu poprzez: scrollowanie treści poza wyświetlanym u dołu strony komunikatem, klikanie w linki prowadzące do elementów serwisu, a także przez zamknięcie okna informacyjnego dotyczącego cookies i przetwarzania danych zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez PWR Sp. z o.o. i jej zaufanych partnerów w celach marketingowych, w tym na potrzeby wyświetlania reklam targetowanych, czyli dopasowanych do twoich zainteresowań.
O konieczności podjęcia decyzji dotyczących przetwarzania przez PWR i Zaufanych Partnerów Twoich danych i sposobach wyrażenia lub niewyrażenia zgody na ich przetwarzanie a także o użyciu plików Cookies i podobnych technologii w celu dopasowywać reklamy do Twoich zainteresowań i prowadzenia analityki stron naszych serwisów informujemy Cię u dołu stron na naszych serwisach do momentu podjęcia przez Ciebie decyzji dotyczących tych rozwiązań.
Brak wyrażonych zgód może skutkować większą liczbą reklam, wyświetlanych losowo, bez odniesienia do Twoich zainteresowań. Więcej informacji o plikach Cookies i podobnych technologiach oraz celach ich wykorzystania znajduje się Polityce Prywatności.
Podmioty odpowiadające za przetwarzanie Twoich danych to:
Administrator Danych, czyli Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (PWR) z siedzibą w Poznaniu przy ul. Metalowej 5 oraz nasi Zaufani Partnerzy, z którymi współpracujemy realizując nasze cele analityczne i marketingowe.
Jakie dane przetwarzamy?
Do danych tych należą: adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, mobilny identyfikator reklamowy, typ przeglądarki, język przeglądarki, liczba kliknięć, ilość czasu spędzonego na poszczególnych stronach, data i godzina korzystania z Serwisu, typ i wersja systemu operacyjnego, rozdzielczość ekranu, dane zbierane w dziennikach serwera, a także inne podobne informacje.
Podstawy przetwarzania tych danych
a/ uzasadniony interes PWR, jakim jest prowadzenie działań marketingu własnego i podmiotów trzecich współpracujących z PWR, w tym dopasowywanie treści i reklam do Twoich zainteresowań, przeprowadzanie analiz dotyczących ruchu na stronach serwisu i ich funkcjonalności, a także zapewnienie bezpieczeństwa usług, możliwości dochodzenia praw i roszczeń, b/ wyrażona zgoda – na realizację działań marketingowych PWR i jej Zaufanych Partnerów-reklamodawców, polegających na dopasowaniu treści i reklam do Twoich zainteresowań
Prawa, z jakich możesz skorzystać w związku z przetwarzaniem Twoich danych to:
Prawo wycofania w dowolnym momencie udzielonej zgody na przetwarzanie danych osobowych. Wycofanie zgody nie ma wpływu na legalność działań w okresie, gdy zgoda była wyrażona. Prawo dostępu do własnych danych, do ich sprostowania, usuwania, prawo do przenoszenia danych, wyrażenia sprzeciwu, prawa do ograniczenia przetwarzania, a także z prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych. (Szczegóły dostępne w Polityce Prywatności)
Dzięki Twojej zgodzie na przetwarzanie Twoich danych w celu targetowania przez PWR i Zaufanych Partnerów treści i reklam będziemy mogli ograniczyć ilość wyświetlanych reklam i prezentować Tobie tylko te, którymi możesz być zainteresowany. Takich wyborów musisz dokonać oddzielnie dla każdego urządzenia lub przeglądarki internetowej, z których korzystasz
Brak Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych w celu targetowania przez PWR i Zaufanych Partnerów treści i reklam nie daje nam możliwości ograniczenia treści i reklam do tych, które mogą Cię zainteresować. Reklamy nadal będą widoczne, będą wyświetlane losowo – bez uwzględniania Twoich zainteresowań. Rozwiązania techniczne uniemożliwiające w niektórych przeglądarkach zainstalowanie tzw. cookies trzeciorzędowego blokuje nam skuteczne wyłączenie dopasowywania reklam we wszystkich naszych serwisach. Najlepiej wyłącz dopasowywania reklam w każdym z naszych serwisów niezależnie. Jeśli korzystasz z różnych urządzeń i/lub przeglądarek, pamiętaj, że wyłączenie możliwości dopasowywania reklam w wybranej przeglądarce lub urządzeniu jest skuteczne tylko na nim. Dlatego takich wyborów musisz dokonać oddzielnie dla każdego urządzenia lub przeglądarki internetowej.
Zgoda/wycofanie zgody
1. W każdej chwili można wycofać zgodę na instalowanie cookies i podobnych technologii. Można to zrobić poprzez zmianę ustawień przeglądarki.
2. Aby wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych do celów marketingowych w szczególności związanych z wyświetlaniem reklam targetowanych, należy skorzystać z poniższej opcji i w zależności od wyboru zaznaczyć (zgoda) lub odznaczyć (brak zgody) checkbox.