Rok 2020 był bez wątpienia wyjątkowy – nie tylko dla branży mleczarskiej, ale dla całego przemysłu spożywczego. Pandemia koronawirusa wymusiła na wielu przedsiębiorstwach szybkie, ale przemyślane przemodelowanie sposobu działalności, w celu uniknięcia skutków ewentualnego kryzysu.
Zarejestruj się, i zaloguj aby przeczytać kolejne 3 artykuły. Wszystkie przeczytasz dzięki prenumeracie lub kupując dostęp.
Polskie mleczarstwo ucierpiało przez pandemię koronawirusa?
Można jednak powiedzieć, że polskie mleczarstwo przeszło przez pandemię bez większego „uszczerbku na zdrowiu”. Podkreślmy, że „polskie’’ ponieważ w niektórych państwach nie obyło się bez wstrząsów. Wszak z powodu pandemii nie zbankrutowała żadna z polskich firm mleczarskich, a pojawiające się w jej wyniku problemy były szybko rozwiązywane. Wyjątkowo sprawnie poradzono sobie z wprowadzaniem obostrzeń. Trzeba przyznać, że nie było to tak duże wyzwanie jak w przypadku przemysłu meblarskiego czy samochodowego. Mniejszy lub większy reżim sanitarny jest codziennością w każdej z gałęzi przetwórstwa żywności. Ponadto wymogi stawiane mleczarstwu są wyjątkowo surowe. Z tego też powodu odnalezienie się w nowej rzeczywistości i dostosowanie do obostrzeń, nie wymagało tak wiele trudu czy nakładów finansowych jak w innych branżach.
Nie obyło się oczywiście bez małych zgrzytów. Głośne podczas pierwszej fali pandemii były przypadki Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Bieruniu oraz Mleczarni Turek. Pierwsza z wymienionych firm rozwiązała część umów z dostawcami niebędącymi jej członkami, w drugiej (należącej do francuskiej grupy Savencia) – władze spółki informowały o możliwości nieodebrania całości surowca z gospodarstw. Były to faktycznie jedyne problemy, jakie dotknęły gospodarstwa producentów mleka.
W Polsce nie wylewano mleka na pola, jak miało to miejsce w przypadku części brytyjskich gospodarstw
r e k l a m a
Podobnie działo się w kwietniu w kilku prowincjach Kanady oraz Stanach Zjednoczonych. Amerykański spółdzielczy gigant Dairy Farmers of America już pod koniec marca zasugerował swoim członkom, że najlepiej będzie mleko... wylać. Ponieważ jego odbiór nie ma sensu i nie uda się wprowadzić go na rynek. Podobne ostrzeżenia, do których finalizacji na szczęście nie doszło, kierowała do swoich członków Land O Lakes. Najczarniejsze scenariusze przedstawiła w liście do swoich dostawców Foremost Farms z siedzibą w Wisconsin – najbardziej mlecznym z amerykańskich stanów. Zostali oni poinformowani, iż „nadszedł czas, aby rozważyć ubój stad’’. Wśród naszych rodzimych producentów mleka nie wystąpił ani jeden tego rodzaju przypadek.
Żadna z polskich mleczarni nie zamknęła jakiegokolwiek ze swoich oddziałów, a wręcz przeciwnie – zostały one w tym okresie znacząco doinwestowane. Zwykło się mówić, że polskie mleczarnie posiadają duże rezerwy mocy produkcyjnych. Oznacza to, że mogłyby przetwarzać zdecydowanie więcej surowca niż ma to miejsce. Okazuje się, że skala tego problemu jest jeszcze bardziej widoczna w przypadku dużych międzynarodowych koncernów. Na naszych łamach wspominaliśmy już o restrukturyzacji nowozelandzkiej Fonterry. Bardziej zdecydowane ruchy postanowiła wykonać holenderska spółdzielnia mleczarska Friesland Campina. Zdecydowano się tam na likwidację produkcji sproszkowanych produktów mleczarskich w fabrykach położonych w Dronrjip i Geekesklooster. W jednym z tych obiektów nadal ma być prowadzona produkcja serów dojrzewających. Łączy się to oczywiście z licznymi zwolnieniami pracowników. Dotkną one jednak nie tylko wymienione holenderskie oddziały, ale też te położone w Niemczech. Pracę w nich utraci łącznie 195 osób.
Upadki mniejszych spółdzielni w Stanach
Z mleczarskiego krajobrazu zniknęła w ostatnim czasie część mniejszych firm. Przypadków takich nie było wprawdzie wiele w Europie, za to w dotkliwiej dotkniętych pandemią Stanach Zjednoczonych już tak. Przykładowo, w zeszłym miesiącu zakończyła całkowicie działalność Maple Leaf. Była to spółdzielnia produkująca sery dojrzewające z najwyższej półki, wielokrotnie otrzymujące międzynarodowe nagrody. Za przyczynę bankructwa podano ograniczenia w funkcjonowaniu restauracji.
Pandemia wymusiła również znaczne zmiany w sposobie dokonywania zakupów – zmienił się profil odbiorców. Ewidentnie zmniejszył się udział rynku HoReCa – co oczywiste, przecież hotele i restauracje najbardziej odczuły wprowadzone ograniczenia. Nastąpiło za to widoczne przesunięcie w kierunku sprzedaży detalicznej. My konsumenci, kupujemy więcej w sklepach lokalnych i dyskontach. Trend ten wyczuły bardzo szybko polskie mleczarnie, sprawnie dostosowując się do potrzeb „klienta czasu pandemii”. Należy jednak zdawać sobie sprawę, że zmiany w nawykach konsumentów prawdopodobnie jeszcze się nie ustabilizowały i będą ulegać zmianom. Pamiętajmy również, że dochody części osób już znacząco spadły, a wiele nie posiada dziś jakiejkolwiek pracy. Ludzie zatrudnieni lub związani z produkcją żywności szczęśliwie nie odczuli znacząco skutków zamknięcia gospodarki, przynajmniej nie w kwestii miejsc pracy.
Najczarniejsze scenariusze pisane dla producentów mleka nie spełniły się
Nie nastąpiło całkowite załamanie rynku, a wiele problemów okazało się jedynie przejściowymi. Sytuacja w Europie pomimo bolesnych zawirowań wygląda nieporównywalnie lepiej niż w przypadku firm amerykańskich czy kanadyjskich. Średnia cena wypłacana w państwach Unii Europejskiej od kilku miesięcy wzrasta i obecnie jest bliska tej z początku roku. W październiku wynosiła 34,71 euro/100 kg i była o 0,77% niższa niż w analogicznym miesiącu roku ubiegłego. Jednak w porównaniu do września była o 3,15% wyższa. W Polsce natomiast średnia październikowa cena skupu mleka wynosiła 144,59 zł/hl i była wyższa aż o 8,8% niż w październiku zeszłego roku. W porównaniu do poprzedzającego miesiąca wzrosła o 4,7%. Wypłata za listopadowe mleko też jest bardzo przyzwoita. Dobrą cenę będzie miało też grudniowe mleko, chociaż wiele zakładów mleczarskich zostało zmuszonych przez wielkie sieci handlowe do obniżek cen zbytu, szczególnie dotyczy to masła.
Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.
Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić (szczegóły w Polityce Prywatności).
✕
Drogi Użytkowniku!
Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody
✕
Na co wyrażasz zgodę?
Przechodząc do serwisu poprzez: scrollowanie treści poza wyświetlanym u dołu strony komunikatem, klikanie w linki prowadzące do elementów serwisu, a także przez zamknięcie okna informacyjnego dotyczącego cookies i przetwarzania danych zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez PWR Sp. z o.o. i jej zaufanych partnerów w celach marketingowych, w tym na potrzeby wyświetlania reklam targetowanych, czyli dopasowanych do twoich zainteresowań.
O konieczności podjęcia decyzji dotyczących przetwarzania przez PWR i Zaufanych Partnerów Twoich danych i sposobach wyrażenia lub niewyrażenia zgody na ich przetwarzanie a także o użyciu plików Cookies i podobnych technologii w celu dopasowywać reklamy do Twoich zainteresowań i prowadzenia analityki stron naszych serwisów informujemy Cię u dołu stron na naszych serwisach do momentu podjęcia przez Ciebie decyzji dotyczących tych rozwiązań.
Brak wyrażonych zgód może skutkować większą liczbą reklam, wyświetlanych losowo, bez odniesienia do Twoich zainteresowań. Więcej informacji o plikach Cookies i podobnych technologiach oraz celach ich wykorzystania znajduje się Polityce Prywatności.
Podmioty odpowiadające za przetwarzanie Twoich danych to:
Administrator Danych, czyli Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (PWR) z siedzibą w Poznaniu przy ul. Metalowej 5 oraz nasi Zaufani Partnerzy, z którymi współpracujemy realizując nasze cele analityczne i marketingowe.
Jakie dane przetwarzamy?
Do danych tych należą: adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, mobilny identyfikator reklamowy, typ przeglądarki, język przeglądarki, liczba kliknięć, ilość czasu spędzonego na poszczególnych stronach, data i godzina korzystania z Serwisu, typ i wersja systemu operacyjnego, rozdzielczość ekranu, dane zbierane w dziennikach serwera, a także inne podobne informacje.
Podstawy przetwarzania tych danych
a/ uzasadniony interes PWR, jakim jest prowadzenie działań marketingu własnego i podmiotów trzecich współpracujących z PWR, w tym dopasowywanie treści i reklam do Twoich zainteresowań, przeprowadzanie analiz dotyczących ruchu na stronach serwisu i ich funkcjonalności, a także zapewnienie bezpieczeństwa usług, możliwości dochodzenia praw i roszczeń, b/ wyrażona zgoda – na realizację działań marketingowych PWR i jej Zaufanych Partnerów-reklamodawców, polegających na dopasowaniu treści i reklam do Twoich zainteresowań
Prawa, z jakich możesz skorzystać w związku z przetwarzaniem Twoich danych to:
Prawo wycofania w dowolnym momencie udzielonej zgody na przetwarzanie danych osobowych. Wycofanie zgody nie ma wpływu na legalność działań w okresie, gdy zgoda była wyrażona. Prawo dostępu do własnych danych, do ich sprostowania, usuwania, prawo do przenoszenia danych, wyrażenia sprzeciwu, prawa do ograniczenia przetwarzania, a także z prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych. (Szczegóły dostępne w Polityce Prywatności)
Dzięki Twojej zgodzie na przetwarzanie Twoich danych w celu targetowania przez PWR i Zaufanych Partnerów treści i reklam będziemy mogli ograniczyć ilość wyświetlanych reklam i prezentować Tobie tylko te, którymi możesz być zainteresowany. Takich wyborów musisz dokonać oddzielnie dla każdego urządzenia lub przeglądarki internetowej, z których korzystasz
Brak Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych w celu targetowania przez PWR i Zaufanych Partnerów treści i reklam nie daje nam możliwości ograniczenia treści i reklam do tych, które mogą Cię zainteresować. Reklamy nadal będą widoczne, będą wyświetlane losowo – bez uwzględniania Twoich zainteresowań. Rozwiązania techniczne uniemożliwiające w niektórych przeglądarkach zainstalowanie tzw. cookies trzeciorzędowego blokuje nam skuteczne wyłączenie dopasowywania reklam we wszystkich naszych serwisach. Najlepiej wyłącz dopasowywania reklam w każdym z naszych serwisów niezależnie. Jeśli korzystasz z różnych urządzeń i/lub przeglądarek, pamiętaj, że wyłączenie możliwości dopasowywania reklam w wybranej przeglądarce lub urządzeniu jest skuteczne tylko na nim. Dlatego takich wyborów musisz dokonać oddzielnie dla każdego urządzenia lub przeglądarki internetowej.
Zgoda/wycofanie zgody
1. W każdej chwili można wycofać zgodę na instalowanie cookies i podobnych technologii. Można to zrobić poprzez zmianę ustawień przeglądarki.
2. Aby wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych do celów marketingowych w szczególności związanych z wyświetlaniem reklam targetowanych, należy skorzystać z poniższej opcji i w zależności od wyboru zaznaczyć (zgoda) lub odznaczyć (brak zgody) checkbox.