Dzwonek Pierwszy miesiąc prenumeraty za 50% ceny Skorzystaj

r e k l a m a

Partner serwisu

Ponad 60 lat tradycji w produkcji serów pleśniowych Grupy Lazur

Krzysztof Wróblewski
Kategoria: Polskie mleko
Ponad 60 lat tradycji w produkcji serów pleśniowych Grupy Lazur
Polskie mleko Spółdzielnia mleczarska
Data publikacji 21.08.2021r.

Z Jerzym Krzakiem – prezesem Spółdzielczego Związku Grup Producentów Rolnych LAZUR w Nowych Skalmierzycach oraz jego zastępcą Krzysztofem Wróblewskim, rozmawiają redaktorzy Krzysztof Wróblewski i Andrzej Rutkowski

r e k l a m a

Ile mleka udało się skupić od dostawców w roku 2020?

Prezes Jerzy Krzak: – Lazur współpracuje z 5 grupami producenckimi: 3 mlecznymi – Agala, Krasula, Galaktos oraz 2 mięsnymi – Fernandos i Agrobeef. 70 dostawców skupionych w grupach mlecznych dostarczyło do mleczarni nieco ponad 24 mln l mleka w roku 2020, co daje ok. 340 tys. litrów średnio na dostawcę. Skup cały czas rośnie, gdyż gospodarstwa rozwijają się i zwiększają produkcję. Nie dokupujemy natomiast mleka z zewnątrz, ponieważ sery pleśniowe muszą być produkowane z najwyższej jakości surowca, a taki właśnie zapewniają nam nasi dostawcy. Już od kilkunastu lat mamy dodatkową klasę superekstra, która wyśrubowała kryteria jakościowe do 50 tys. bakterii oraz do 360 tys. komórek somatycznych w 1 ml mleka. Oczywiście zwykła klasa ekstra jest według ogólnie obowiązującej normy do 100 tys. bakterii i 400 tys. komórek somatycznych. W roku 2020 w klasie superekstra skupiliśmy 91,6% mleka. Nasi dostawcy już dawno przyzwyczaili się do klasy superekstra, ale na początku musieli wykonać ciężką pracę, aby sprostać tym standardom. Z drugiej strony, jest ona premiowana lepszą ceną za surowiec. Ze względu na charakter naszej produkcji bardzo ważny jest poziom tłuszczu i białka w skupowanym mleku. W roku 2020 średni tłuszcz wyniósł 4,09%, a białko 3,37%.


340 tys. l mleka od przeciętnego dostawcy w roku to bardzo duży skup jak na polskie warunki?

Prezes Jerzy Krzak:Nasi rolnicy to głównie duzi producenci mleka, ale nadal są to typowe gospodarstwa rodzinne. Są też mniejsi dostawcy, nikogo nie skreślamy. Zarówno mali, jak i duzi są w stanie produkować surowiec najwyższej jakości. Dostawców mamy stosunkowo niewielu, zatem każdego z nich znamy z imienia i nazwiska. Byliśmy prawie we wszystkich gospodarstwach, jednak te wizyty przerwała pandemia. Naszą spółdzielnię można uznać za rodzinną firmę ze względu na ilość dostawców i to, że wszyscy dobrze się znają. Nie przyjmujemy nowych, bo nasi rolnicy spokojnie zapewniają nam surowiec. Średnia cena, jaką płacimy za litr mleka od grup producenckich to 1,61 zł netto, z czego trzeba odjąć 1,5 grosza z każdego litra na poczet kosztów działania grupy, zatem rolnik otrzymuje cenę ok. 1,59 zł netto.


A czy ten rok będzie lepszy dla mleczarstwa od roku 2020, na którym mocno odbiła się pandemia?

Prezes Jerzy Krzak:To trudne pytanie, bo czasy są niepewne ze względu na nadal panującą pandemię. Rynek, jeśli chodzi o nasze sery pleśniowe w pełni się odbudował, zatem przerabiamy na nie całość skupionego mleka od rolników. Otworzył się rynek HoReCa, który, w naszym przypadku, miał decydujące znaczenie. Jeżeli rząd nie wprowadzi znów jakichś dodatkowych i dotkliwych obostrzeń to obecny rok pod względem sprzedażowym będzie dobry.


A czy rosnące koszty produkcji w zakładzie, jak i w gospodarstwach rolników będą miały wpływ na wyniki finansowe waszej spółdzielni?

r e k l a m a

Prezes Jerzy Krzak:Oczywiście, rosnące koszty energii elektrycznej czy też opakowań spowodują, że rentowność będzie o wiele mniejsza niż w poprzednich latach. To nie dotyczy tylko spółdzielni, bo spółdzielnia jest przedłużeniem gospodarstw rolnych. Również im wzrosły ceny pasz, nawozów i środków ochrony roślin. Niestety, pomimo wielu naszych starań i negocjacji handlowych napotykamy na spore problemy w podwyższeniu cen naszych serów w sieciach handlowych, które argumentują to tym, że nie chcą przekładać wyższych kosztów na ostatecznego klienta.

Od lewej: prezes Jerzy Krzak i wiceprezes Krzysztof Wróblewski

  • Od lewej: prezes Jerzy Krzak i wiceprezes Krzysztof Wróblewski


Jak wygląda obecnie asortyment produkcji w waszej spółdzielni?

Wiceprezes Krzysztof Wróblewski:Lazur niezmiennie już od ponad 60 lat specjalizuje się w produkcji serów z przerostem szlachetnej pleśni. Obecnie mamy 5 podstawowych rodzajów sera. Przede wszystkim jest to nasz flagowy produkt Lazur Błękitny, który produkujemy od roku 1959. Następnie jest Lazur Turkusowy – ser z przerostem szlachetnej zielonkawej pleśni, który charakteryzuje się bardziej intensywnym smakiem. Lazur Złocisty, to ser z dodatkiem beta-karotenu, który przyciąga klientów swoją oryginalna barwą, podobnie jak Lazur Błękitny to ser z przerostem szlachetnej niebieskiej pleśni. Lazur Srebrzysty to kolejny ser ze szlachetną niebieską pleśnią z dodatkiem probiotycznych bakterii BB-12, które wywierają korzystny wpływ na organizm człowieka. Z kolei Lazur Skalmierzycki to nasz regionalny produkt, w którym połączyliśmy technologię produkcji żółtego sera z technologią produkcji sera z niebieską pleśnią.


Czy dziś sery pleśniowe to już produkt powszechnie spożywany, bo kiedyś były to sery elitarne, spożywane przez wąskie grono odbiorców, gdyż większość naszego społeczeństwa po prostu nie miała styczności z serami pleśniowymi?

Wiceprezes Krzysztof Wróblewski:Ten proces upowszechniania cały czas trwa, tzn. że ser pleśniowy nie stał się jeszcze produktem powszednim, ale z grona elit wyszedł już dawno. Były czasy, że niektórzy stronili od tego produktu, bo go nie znali i nie rozumieli, że produkt z pleśnią może być dobry. Dziś już zdecydowanie się to zmieniło, a spożycie serów pleśniowych systematycznie wzrasta.

Artykuł podzielony na strony, czytasz 1 z 2 stron.

Widziałeś już nasze video "Jak zwiększyć zapas pasz objętościowych w gospodarstwie mlecznym?"?

r e k l a m a

r e k l a m a

r e k l a m a

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody