r e k l a m a

Partner serwisu

Belarus 1025 z 14 500 mth – jaka jest tajemnica bezawaryjnego użytkowania?

Maszyny Rolnicze Ciągniki rolnicze
Data publikacji 09.09.2019r.

Żadnego remontu silnika czy skrzyni biegów , a na liczniku 14,5 tys. motogodzin. Tak zachwala ciągnik Belarus 1025 o mocy 107 KM rolnik spod Ciechanowa. Jak udało się utrzymać ciągnik w tak dobrej kondycji, mimo bardzo ciężkiej pracy w gospodarstwie.

Zarejestruj się, i zaloguj aby przeczytać kolejne 3 artykuły.
Wszystkie przeczytasz dzięki prenumeracie lub kupując dostęp.

Zarejestruj się lub Zaloguj się

Czytaj bez ograniczeń

Kup dostęp

r e k l a m a

Niewiarygodny przebieg na liczniku Belarusa i aż trudno uwierzyć, że ani silnik, ani skrzynia biegów nie były naprawiane. Wszystkie podzespoły wytrzymały, mimo że traktor przez lata niemiłosiernie dostawał w kość wykonując orkę na glebach gliniastych, doprawiając rolę szerokim pięciometrowym agregatem czy ścinając kukurydzę dwurzędową sieczkarnią. Pracował tak ciężko, że – jak mówi jego właściciel ze wsi Humięcino-Andrychy niedaleko Ciechanowa. Silnik nie raz był jeszcze ciepły rano, kiedy rolnik szedł do obory do obrządku. 

Tani i nowy ciągnik Belarus 1025, albo używany zachodni

– Skusiła mnie niska cena – mówi gospodarz. – Bo za ten traktor w 2007 roku zapłaciłem 67 tys. zł brutto. Za takie pieniądze wtedy nic lepszego bym nie kupił. Musiałbym szukać traktora używanego, a to zawsze loteria. A że miałem już doświadczenie ze starymi MTZ-tami, bo przez nasze gospodarstwo przewinęło się kilka takich maszyn, to poniekąd wiedziałem czego mogę się spodziewać po tym traktorze i co może okazać się jego bolączką. Ale traktor pracował i nie zawodził. Miał tylko jedną awarię i to z mojej winy. Pękła pochwa przedniej osi, kiedy najechałem na płytę obornikową. Naprawa była śmiesznie tania, bo za nowy kompletny element zapłaciłem 650 złotych. A dla przykładu, jak u kolegi rozsypał się podobny element w zachodnim ciągniku, to za nowy musiał zapłacić bagatela 4200 zł!     

Kompletna pochwa przedniej osi do mniejszego Belarusa kosztowała rolnika tylko 650 złotych
Kompletna pochwa przedniej osi do mniejszego Belarusa kosztowała rolnika tylko 650 złotych
  

Belarus 1025 – ciągnik rolniczy o mocy ponad 100 KM

r e k l a m a

Belarus 1025 jest prostym, w pełni mechanicznym ciągnikiem. Pod maską pracuje czterocylindrowy białoruski silnik MMZ D-245 o pojemności skokowej 4,75 litra i mocy 107 KM. Silnik kręci się w zakresie od 700 do 2380 obr./min, przy czym przy 1400 obr./min osiąga maksymalny moment obrotowy 385 Nm. Jego przekładnia oferuje 16 biegów do przodu i 8 do jazdy w tył. 

Podnośnik dźwiga 4,3 tony, a WOM ma dwie prędkości 540 i 1000 obr/min, które przełączane są nietypowo, bo przestawiając wyprowadzony z boku ciągnika włącznik. Jest to poprzedzone poluzowaniem śruby.

Lepiej by było, gdyby była wyprowadzona w kabinie jakaś dźwignia, ale przekręcenie włącznika to nie problem. Zajmuje to chwilę. Niemniej jednak musiałem to robić, bo choć większość maszyn wymagała WOM-u 540 obr./min, to sieczkarnia Pöttingera była napędzana wałkiem obracającym się na 1000 obr./min – wspomina Sławomir Chmiel, rolnik ze wsi Humięcino-Andrychy niedaleko Ciechanowa.
Dzisiaj Belarus 1025 ciężkich prac już nie wykonuje, a w pole wjeżdża sporadycznie i tylko wtedy, gdy trzeba zwieźć słomę czy zabronować pole lub je zwałować. Od czterech lat ma zamontowany ładowacz czołowy o udźwigu 1600 kg. Ale rolnik posiada również ładowarkę teleskopową, która większość prac przeładunkowych przejęła na siebie, dlatego rozważana jest nawet sprzedaż tego traktora. 

 

Ciągnik Belarus 1523.3 o mocy 155 KM – tańszy o 100 tys. złotych od zachodnich traktorów

Tym bardziej, że od sześciu lat w gospodarstwie pracuje jego następca – większy i cięższy 155-konny Belarus 1523.3. Ma sześć cylindrów, a silnik MMZ-eta ma pojemność aż 7,1 litra.

Traktor kosztował 180 tys. zł brutto, czyli – jak mówi właściciel – był o 70–100 tys. zł tańszy w porównaniu do zachodnich odpowiedników tej mocy. Podobnie jak poprzedni, został kupiony w firmie Lupus z Ciechanowa.

– Gdyby miał amortyzację przedniej osi i kabiny oraz rewers, to w niczym by nie ustępował zachodnim traktorom – dodaje Sławomir Chmiel. – To jest solidna maszyna. Czuć, że ma deklarowaną moc. Mam porównanie, bo niedawno pracowałem na swoim polu sześciocylindrowym traktorem jednej z zachodnich marek o teoretycznie takiej samej mocy, ale gdy ten ciągnik zaczął uprawiać cięższy gliniasty kawałek, to zaczął się dusić, a Belarus w takich samych warunkach nawet nie schodzi z obrotów.  

Belarus 1523.3 lepiej wyposażony niż Belarus 1025

Na liczniku tej maszyny pojawiło się już 2500 motogodzin. Traktor jest lepiej wyposażony od poprzednika, bo ma elektrohydraulicznie sterowany podnośnik wyposażony w końcówki hakowe, a nie kulowe. Zbiornik paliwa jest dwa razy większy i jest zamocowany pod kabiną. Blokada mechanizmu różnicowego załączana jest elektrohydraulicznie przyciskiem, a nie – jak w modelu 1025 – pedałem. 

Traktor ma co robić w gospodarstwie, bo ciąga czteroskibowy pług obracalny Gaspardo, który za jednym przejazdem odwraca pas gleby o szerokości 2,2 metra. Dzięki temu w 50 minut udaje się zaorać hektar pola. Pracuje także z rozrzutnikiem, na który ładowanych jest po 16 ton obornika. Odwozi kukurydzę od sieczkarni, zwija bele prasą walcową Feraboli.   

 

Spalania to około 12 litrów na godzinę orki

– Kilka dni temu pękła w nim tylna opona. I to wszystko co złego się w nim wydarzyło – podsumowuje właściciel Balarusa. – Mimo że ma sześć garów, to spala niewiele więcej paliwa od słabszego Belarusa, bo w granicach 12 litrów na godzinę orki. Tak więc zatankowany do pełna 250-litrowy zbiornik oleju napędowego swobodnie wystarcza na dwa dni pracy – mówi rolnik.   

W Belarusie 1025 zbiornik paliwa o pojemności 156 litrów zamocowany jest w tylnej części ciągnika i w tym miejscu wyprowadzony jest też wlew.
W Belarusie 1025 zbiornik paliwa o pojemności 156 litrów zamocowany jest w tylnej części ciągnika i w tym miejscu wyprowadzony jest też wlew. W Belarusie 1523.3 zbiornik mieści 250 litrów i umieszczony jest w dogodniejszym miejscu, bo pod kabiną

 

Lepsza widoczność i nowy tłumik

Jego kabina jest też lepiej wyciszona i bardziej przeszklona od poprzednika, a to poprawia widoczność. Oświetlenie jest dobre, ale mimo tego w zeszłym roku gospodarz postanowił dołożyć kilka lamp ledowych, aby jeszcze lepiej pracowało się w nocy. 

Wymieniliśmy także tłumik na taki, który mniej tłumi spaliny. Może traktor jest teraz trochę głośniejszy, ale w układzie spalinowym panuje niższe ciśnienie, w efekcie czego opróżnianie komór spalania odbywa się szybciej. A to przekłada się na szybsze wkręcanie silnika na obroty i lepszą jego dynamikę – dodaje Sławomir Chmiel. 

W zeszłym roku Belarus 1523.3 został doposażony w dodatkowe lampy ledowe. Wymieniono w nim także tłumik
W zeszłym roku Belarus 1523.3 został doposażony w dodatkowe lampy ledowe. Wymieniono w nim także tłumik 

 

Jaka jest tajemnica tak bezawaryjnych maszyn rolniczych w tym gospodarstwie?

Sławomir Chmiel regularnie wykonuje przeglądy silników w swoich traktorach. Jego zdaniem, to podstawa długotrwałej i bezawaryjnej eksploatacji. Przeglądy są tutaj wykonywane co 150 motogodzin, przez co rocznie przypadają nawet dwie, a czasami i trzy wymiany olejów.

 

Przemysław Staniszewski
Fot. Przemysław Staniszewski

r e k l a m a

r e k l a m a

Partner serwisu

r e k l a m a

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody