Dzwonek Pierwszy miesiąc prenumeraty za 50% ceny Sprawdź

r e k l a m a

Partner serwisu

Jak zaoszczędzić na paliwie w ładowarkach teleskopowych?

Paweł Mikos
Kategoria: Maszyny Rolnicze
Jak zaoszczędzić na paliwie w ładowarkach teleskopowych?
Maszyny Rolnicze Poradnik rolnika
Data publikacji 05.01.2023r.

Zatankowanie ładowarki teleskopowej do pełna obecnie to koszt około 1200 – 1300 zł. Co zatem zrobić, żeby tego paliwa starczyło jak najdłużej? Jak jeździć o ładowarką, żeby było oszczędnie? Zapraszamy do przeczytania i obejrzenia kolejnego odcinka z serii „Poradnik Rolnika”.

Ile średnio spala ładowarka teleskopowa

Żeby sprawdzić ile ładowarka teleskopowa może spalić w pracy i jakie są sposoby na ekonomiczne użytkowanie takiej maszyny udaliśmy się do Gospodarstwa Rolnego Lewandowscy w Niewieścinie między Świeciem i Bydgoszczą. Z jednej strony jest to kilkaset hektarów upraw, ale także skup zboża oraz sprzedaż nawozów. U Lewandowskich pracują trzy ładowarki, przy czym największa z nich ma 6 ton udźwigu oraz ośmiometrowy wysięgnik i jest wykorzystywana głównie do załadunku zboża.  

– Ładowarka ta waży około 11 ton i w naszym gospodarstwie spala zazwyczaj około 7 do 7,5 litra ON, w zależności od wykonywanych prac. Wykonuje prace związane z załadunkiem i w takich warunkach charakteryzują się bardzo niskim zużyciem paliwa, ponieważ nie jest problemem dla niej udźwignięcie dużej łyżki załadowanej pszenicą i po równym, utwardzonym placu ta maszyna ma lekko – wyjaśnia Karol Lewandowski.

Ale dodaje, że ze względu na dość sporą masę własną tej ładowarki, to zużycie paliwa znacznie wzrasta w transporcie i przy pracach polowych jak na przykład załadunek obornika czy załadunek nawozu na polu.

r e k l a m a

Czym się kierować planując zakup ładowarki teleskopowej?

Dlatego Karol Lewandowski podpowiada innym rolnikom, żeby przed zakupem ładowarki dokładnie przemyśleli do jakich prac ładowarka będzie wykorzystywana: czy ma być bardzo uniwersalna i będzie pracować dużo w polu i w transporcie czy to będzie ładowarka typowo do obsługi magazynu.

– Duża ładowarka z optymalną dla niej pięciometrową łyżką jest idealna do prac załadunkowych i przy niej to zużycie paliwa będzie zdecydowanie mniejsze niż w ładowarce małej, która też zrobi tą pracę z tą łyżką, ale tam już jest ona pod bardzo wysokim obciążeniem i zużycie paliwa będzie znacznie większe. Nie zawsze duża maszyna jest aż tak bardzo potrzebna w gospodarstwie, bo nie zawsze wykorzystamy ją optymalnie. Wówczas zużycie paliwa może być nieracjonalne do wykonywanej pracy przez tę maszynę – dodaje Karol Lewandowski.

Wskazuje także na konieczność doboru odpowiedniego osprzętu – optymalną łyżkę czy krokodyla – dostosowanego do mocy tej ładowarki. Na podobne aspekty wskazuje także Łukasz Kozłowski, doradca handlowy w dziale AG Agrihandler.

– Najważniejszym aspektem wyboru ładowarki jest specyfika gospodarstwa – czy jest to gospodarstwo bazujące na przeładunkach czy może jest to gospodarstwo, które zajmuje się hodowlą zwierząt. W gospodarstwie, gdzie jest produkcja zwierzęca na pewno więcej ładowarka będzie chodziła w terenie i w transporcie. Bardzo istotnym aspektem w wyborze ładowarki na pewno będzie jej udźwig i masa maszyny, ponieważ w transporcie na pewno mniejsza masa równa się mniejsze spalanie i to też w dzisiejszych czasach przy aktualnych cenach paliwa jest ważny aspekt – mówi przedstawiciel Agrihandlera.

Dalsza część artykułu pod materiałem Wideo.


W jaki sposób rolnik może obniżyć wydatki na paliwo przy ładowarce?

A czego musi się nauczyć rolnik czy operator, żeby średnie spalanie paliwa w ładowarce było w okolicach 6 czy 7 litrów, a nie podchodziło pod 20? Na pewno nie ma sensu wciskać pedału gazu do oporu, także przy podnoszeniu łyżki.

– Zwłaszcza przy takich cenach paliwa jakie mamy obecnie należy delikatniej operować gazem i pamiętać o odpowiednim dostosowaniu obrotów silnika. W modelu JCB 560-80 maksymalny moment obrotowy osiągany już przy 1500 obrotów, natomiast maksymalną moc przy 2200 obrotów silnika – podpowiada Łukasz Kozłowski.

Zwraca on także uwagę, że istotnym elementem pozwalającym ograniczyć wydatki na paliwo w ładowarce jest sama jakość paliwa. Ale zaznacza, że dobra jakość nie oznacza, że trzeba od razu kupować ten droższy olej napędowy.  

– To droższe paliwo tylko uszczupli nam portfel natomiast na jakość i wydajność maszyny nie będzie miał zbyt dużego wpływu. Ważnym aspektem o którym też niektórzy zapominają są części eksploatacyjne, które mają wpływ na spalanie maszyny i na jej długowieczność – dodaje przedstawiciel Agrinadlera.

Paweł Mikos

r e k l a m a

r e k l a m a

r e k l a m a