StoryEditorWiadomości rolnicze

Podróż dookoła świata wiedzie przez... Sokółkę

17.03.2015., 14:03h
30 krajów świata i ponad 73 tysiące kilometrów w niewiele ponad rok. To dystans, jaki pokonał samochód przekonstruowany specjalnie dla potrzeb transkontynentalnego testu przez producenta łożysk polimerowych. Produkowane przez nią maszyny rolnicze są wyposażone w te innowacyjne komponenty. Metal – Fach chwali się, że produkowane przez niego maszyny rolnicze są wyposażane w te innowacyjne komponenty.

Od lutego 2014 samochód przejechał przez Azję, Amerykę Północną i Południową, a w październiku ubiegłego roku rozpoczął „wycieczkę” po Europie. Tę wyjątkową podróż, której celem było zaprezentowanie wytrzymałości tych łożysk. Auto rajd zakończyło pod koniec stycznia w Warszawie, w siedzibie firmy Igus- producenta tych elementów.

 

Wizycie tego samochodu w siedzibie Metal – Fachu w Sokółce towarzyszyli również studenci Politechniki Białostockiej, twórcy słynnego już łazika marsjańskiego – Hyperiona. W tym „kosmicznym” pojeździe również zastosowano łożyska polimerowe Igusa.

 

Podczas całej podróży, samochód przeciwstawił się wszystkim niekorzystnym warunkom atmosferycznym. Przejazdy przez pustynie, górskie przełęcze, lasy deszczowe i chaos ruchu ulicznego wielkich miast, przebiegły bez większych problemów, nawet przy temperaturach znacznie przekraczających 30º C.

 

W projekt Igus zaangażował studentów Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Kolonii, wspólnie z którymi konstruktorzy warszawskiej firmy przeprowadzili modernizację małego samochodu osobowego. W 56 miejscach wymieniono fabrycznie stosowane podzespoły i zastąpiono je łożyskami polimerowymi. Dzięki temu auto stało się lżejsze i bardziej ekonomiczne. Wymagało to całkowitego rozebrania wielu modułów na pojedyncze części oraz ich ponownego złożenia w całość, w sposób zgodny z konstrukcją fabryczną. Co ważne, przeróbki nie spowodowały utraty ważności certyfikatu bezpieczeństwa TUV.

 

Specyficzne właściwości łożysk - odporność na czynniki atmosferyczne, znaczna wytrzymałość na ściskanie i właściwości w zakresie tłumienia, sprawiają, że są odpowiednie do zastosowania w mechanizmie jezdnym, komorze silnikowej czy przekładni. Co ciekawe, wykorzystuje je również sokólski Metal – Fach w konstruowaniu swoich maszyn rolniczych. Dzięki tym rozwiązaniom urządzenia są mniej podatne na awarie.

 

Szerokie zastosowanie bezsmarowych łożysk ślizgowych iglidur w różnych aplikacjach na całym świecie, wiąże się z ochroną środowiska naturalnego i obniżeniem kosztów produkcji, a dzięki odporności na zużycie - wydłużeniem okresu użytkowania. Znajdują zastosowanie w wielu sektorach przemysłu – m.in. właśnie motoryzacji czy budowie maszyn. W ubiegłym roku zamontowano 200 milionów łożysk polimerowych do samochodów osobowych.

 

Warsaw
wi_00
mon
wi_00
tue
wi_00
wed
wi_00
thu
wi_00
fri
wi_00
18. kwiecień 2024 07:02