Steyr wprowadza system kamer ułatwiający prowadzenie ciągnika z zestawem maszyn


Ciągnik z zawieszonymi z przodu i z tyłu maszynami wyjeżdża z posesji na szosę. Operator nie jest w stanie dostrzec co dzieje się na drodze, bo widoczność ograniczają mu drzewa i budynki. Sytuację potęguje kilkumetrowa długość zestawu. Problem znany, a rozwiązanie?
Zarejestruj się, i zaloguj aby przeczytać kolejne 3 artykuły.
Wszystkie przeczytasz dzięki prenumeracie lub kupując dostęp.
Z artykułu dowiesz się:
- - Jak Steyr poradził sobie z problemem braku widoczności?
- - Jak działa system Steyr Q-KMS?
- - Jak będzie oferowane rozwiązanie Steyra?
r e k l a m a
Dotychczas taki sprzęt stwarzał potencjalne zagrożenie dla innych uczestników ruchu. Jednak dzięki rozwiązaniu Steyr Q-KMS, to zagrożenie można zminimalizować, bowiem doposażanie ciągnika w system kamer daje operatorowi możliwość oceny sytuacji na drodze zanim włączy się do ruchu.
Dzięki kamerom człowiek widzi wszystko
Przy systemie Steyr Q-KMS pracują dwie kamery – jedna monitoruje lewą, a druga prawą stronę pojazdu. Są to kamery o 70-stopniowym kącie widzenia, które pozwalają dostrzec z dala nadjeżdżający pojazd. Obrazy z obu kamer wyświetlane są na monitorze z funkcję picture-in-picture (obraz w obrazie), polegającą na tym, że podczas wyświetlania na całym ekranie obrazu z jednej kamery w niewielkim okienku widać obraz z drugiej kamery. Do systemu można podłączyć dodatkowe kamery, np. kamerę cofania. Monitor może być zainstalowany w ciągniku w dowolnym miejscu. Sterowanie systemem odbywa się za pośrednictwem podłokietnika Multicontroller.
System Steyr Q-KMS można zastosować nawet w ciągnikach z ładowaczami czołowymi
Steyr Q-KMS jest rozwiązaniem w zakresie bezpieczeństwa, ale też pozwala spełnić obowiązujące np. w Niemczech przepisy. W tym kraju, wedle kodeksu drogowego, gdy odległość od środka kierownicy do najbardziej wysuniętego do przodu elementu przekracza 3,5 m, aby operator zestawu mógł przejechać np. przez skomplikowane skrzyżowanie, musi mieć pomocnika. Innym dopuszczonym przepisami rozwiązaniem są właśnie kamery umożliwiające ocenę sytuacji.
Rozwiązanie Steyr Q-KMS oferowane będzie jako wyposażenie fabryczne. Spełnia wymagania w zakresie funkcjonowania, obsługi, jakości obrazu i wyświetlania, zgodnie z oficjalnym niemieckim Dziennikiem Urzędowym Verkehrsblatt. System otrzymał też certyfikat niemieckiego Stowarzyszenia Nadzoru Technicznego (TÜV), który zatwierdza go do użytku w pracach związanych z letnim i zimowym utrzymaniem dróg. W zimowych warunkach pomocny jest ustawiany na podstawie temperatury system grzewczy obudowy i samej kamery. Istotne jest też to, że system kamer można zastosować w ciągnikach z ładowaczami czołowymi. W tym roku system monitorowania Steyr Q-KMS został wyróżniony srebrnym medalem targów Demopark.
Przemysław Staniszewski