r e k l a m a

Partner serwisu

Zasław kontynuuje dobre tradycje Autosana

Maszyny Rolnicze Przyczepy
Data publikacji 24.03.2019r.

Wciąż w Polsce w użytkowaniu jest około pół miliona przyczep rolniczych Autosan. Wedle szacunków, posiada je dwóch na trzech rolników. I choć od wyprodukowania ostatniej takiej przyczepy minęło już ponad dwadzieścia lat, to bezpośrednim następcą „Austosanek” są przyczepy marki Zasław.

Zarejestruj się, i zaloguj aby przeczytać kolejne 3 artykuły.
Wszystkie przeczytasz dzięki prenumeracie lub kupując dostęp.

Zarejestruj się lub Zaloguj się

Czytaj bez ograniczeń

Kup dostęp

r e k l a m a

To ten producent w 2005 roku stał się właścicielem dokumentacji, praw do produkcji, a przede wszystkim Zakładu Budowy Przyczep i Naczep w Zagórzu koło Sanoka, który w latach 1953–1997 wchodził w skład Sanockiej Fabryki Autobusów Autosan. W latach świetności powstawało tam nawet 260 przyczep na dobę.

Zasław wczoraj i dziś

Już nie w Zagórzu, ale w Andrychowie firma Zasław wytwarza teraz przyczepy rolnicze. Produkcję zaczęto przenosić od 2007 roku, po tym jak podczas licytacji Zasław przejął dużą część majątku likwidowanej Wytwórni Silników Wysokoprężnych Andoria tj. hale, biurowiec i magazyny. Ten krok był podyktowany dogodnym położeniem geograficznym, dostępnością kadr, możliwością łatwiejszej kooperacji z dostawcami podzespołów i usług oraz możliwością dalszej rozbudowy, co było niemożliwe w Zagórzu. Andrychowski zakład imponuje. Dwie hale produkcyjno-montażowe zajmują zgoła 2 hektary, a łącznie cały teren fabryki liczy 15 hektarów powierzchni. 

  • Kilka lat temu z okazji jubileuszu 60-lecia produkcji przyczep Zasław wypuścił na rynek limitowaną serię sześćdziesięciu sztuk D-55 (6 ton), które nawiązywały do starszych przyczep Autosan. Powstały one na bazie ich dokumentacji technicznej, ale już z zastosowaniem lepszych gatunkowo materiałów. Wszystkie sprzedały się na pniu.

W pięćdziesięcioletniej działalności Andorii zostało tutaj wyprodukowanych 700 tys. silników, a produkcja była tak zorganizowana, że motory przejeżdżały nawet specjalnymi podciągami między halami. Co prawda, podciągi jeszcze pozostały, ale nie są już wykorzystywane, bo nie ma takiej potrzeby. Zresztą wnętrza hal zmieniły się nie do poznania – oprowadza nas po andrychowskiej fabryce Jarosław Łuczak, dyrektor działu Agro firmy Zasław.
W części montażowej usunięte zostały gumowe maty na podłogach, służące do wchłaniania oleju. Wylane zostały nowe posadzki. Przeprowadzono wymianę dachów. Odnowiono elewację. Zamontowane zostały nowe urządzenia produkcyjne, w tym: zautomatyzowana przejazdowa śrutownia, dwa roboty spawalnicze oraz cztery wypalarki laserowe współpracujące z automatycznym magazynem stali, które pracują 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Pojawiła się też nowa linia produkcyjna, na wzór tej zastosowanej w fabryce MAN-a w Niepołomicach, na której naczepy są przesuwane etapowo do przodu. To podniosło zdolności produkcyjne, które wynoszą miesięcznie około 50 przyczep rolniczych, 100–120 naczep do samochodów ciężarowych i 400 małych przyczepek towarowych. Ale na tym nie poprzestajemy. Wprowadzamy teraz system optymalizacji produkcji Lean Management. Prowadzone są w tym celu szkolenia, odpowiednio ustawiane są maszyny w halach. Wszystko po to, aby produkować coraz więcej wykorzystując coraz mniej – mniej ludzkiego wysiłku, urządzeń, czasu i miejsca. Jest to o tyle istotne, że mamy tak dużo zamówień, że terminy realizacji ulegają wydłużeniu. Optymalizacja kosztów ma przyczynić się też do tego, że będziemy w stanie jak najdłużej utrzymywać cenę, którą akceptuje klient.

Podłoga z jednego arkusza

r e k l a m a

Zasław wznowił produkcję przyczep rolniczych w 2010 roku. Pierwsza była dwuosiowa wywrotka o ładowności 8 ton, która powstała na bazie „Autosanki”. Potem dołączyła do niej przyczepa 14-tonowa. Obecnie gama dwuosiowych wywrotek liczy dziewięć modeli w zakresie od 6 do 14 ton ładowności. Do tego dochodzi siedem typów przyczep wywrotek opartych na osi tandem. W produkcji znajduje się też rolnicza przyczepa skorupowa, na którą można załadować 21 ton. Ofertę uzupełniają dwa modele przyczep do przewozu bel – 14- lub 20-tonowa. Łącznie daje to blisko dwadzieścia modeli przyczep. Co je wyróżnia? 

Od ładowności 8 ton w górę podłoga jest wykonana z jednego arkusza blachy grubości 5 mm. Takiego rozwiązania nie ma żaden inny producent na rynku – podkreśla Jarosław Łuczak. – Rama jest otwarta i jest wykonana z dwuteowników. Przednia ściana jest wykonana z jednego arkusza blachy, co zapobiega przedostawaniu się wody do wnętrza skrzyni podczas jazdy w deszczu. Na tej burcie umieszczony jest wziernik do obserwacji napełnienia przyczepy oraz – za dopłatą – podest ułatwiający bezpieczne zwijanie i rozwijanie plandeki. Łańcuch spinający boczne burty w przyczepach bez środkowych słupków mocowany jest na górnej, a nie na dolnej nadstawie. Nie trzeba więc go rozpinać przy wyładunku materiału. Każda przyczepa wyposażona jest w otwór zsypowy z dźwignią podpartą w dwóch miejscach i maskownicą zapobiegającą dostawaniu się wody do wnętrza. Burty naszych przyczep, jako jedyne na rynku, są otwierane odchylając dźwignię do góry, a rura centralnego ryglowania, która jest grubościenna, jest przykręcana do obrzeża podłogi i w razie uszkodzenia można ją wymienić. W tym rozwiązaniu burty są dopychane do podłogi, co gwarantuje szczelność bez zastosowania uszczelek, których nie stosujemy od trzech lat.

Odeszliśmy od montażu uszczelek, bo klienci sygnalizowali nam, że za uszczelkami gromadziła się wilgoć, co powodowało szybszą korozję, a zimą przymarzanie uszczelki do elementów stalowych. Przyczepy są oferowane w trzech podstawowych kolorach: pomarańczowym, zielonym i bordowym. Za dopłatą można zamówić przyczepę w dowolnym kolorze. Nasze przyczepy oparte są na markowych podzespołach. Stosujemy głównie osie BPW rzadziej ADR, obrotnice Jost, układy hydrauliczne Hyva, Binotto, elektryczne Hella lub Aspec oraz hamulcowe Wabco i Knorr-Bremse.
 


  • Zasław jako jedyny producent na rynku wykonuje podłogę przyczep z jednego arkusza blachy grubości 5 mm
 


  • Przednia ściana może być wykonana z jednego arkusza blachy. Ciekawym rozwiązaniem jest – widoczny na zdjęciu – system wspomagania sprężynowego otwierania burt 

Tegoroczne nowości firmy Zasław

W zeszłym roku Zasław wyprodukował blisko 5000 różnego typu pojazdów. Ponad 35 procent przyczep rolniczych wysłał na eksport. Dąży do tego, aby osiągnąć 50-procentowy udział eksportu. Głównym zagranicznym odbiorcą przyczep rolniczych są Węgry i Czechy. W pierwszym kraju dużą popularnością cieszą się np. przyczepy o ładowności 14 ton, których w zeszłym roku sprzedano tam 26 sztuk. Część przyczep kupili też rolnicy ze Słowacji, Rumunii, Chorwacji, Niemiec, Szwajcarii, a także krajów bałtyckich.


  • Zasław ma w ofercie rolniczą przyczepę skorupową o ładowności 21 ton. Jesienią zaprezentowana zostanie przyczepa skorupowa z wywrotem bocznym


Przygotowujemy przyczepę skorupową z wywrotem bocznym. Będzie gotowa jesienią. Jej wprowadzenie to efekt zapytań od rolników, którzy mają problem z wyładunkiem materiałów z tego typu przyczep w niskich budynkach. Atutem bocznego wywrotu jest też to, że umożliwia niezakłóconą pracę w transporcie prowadzonym dwiema przyczepami w zestawie. Wtedy wyładunek boczny nie ma wpływu na drugą przyczepę i można prowadzić prace bez konieczności odczepiania przyczep na czas wysypu. Dalsze nasze plany zakładają też powstanie przyczepy skorupowej o mniejszej ładowności np. 10 ton – mówi Jarosław Łuczak. – Ponadto planujemy wzbogacić platformy do bel w nowe opcje. Dodam, że w zeszłym roku platform do bel sprzedaliśmy 60, a plany produkcyjne na ten rok wszystkich przyczep rolniczych zakładają powstanie 550 sztuk.

380 osób – takie jest obecne zatrudnienie w fabryce Zasław w Andrychowie

Ten produkt może Ciebie zainteresować

Profi – aktualny egzemplarz

Profi – aktualny egzemplarz

Płacisz tylko

21,00 zł SPRAWDŹ

  • Przyczepy Zasław powstają w jednej z największych hal produkcyjnych w Polsce. Mierzy ona ponad 260 metrów długości i ma 70 metrów szerokości. Tygodniowo opuszcza ją 12 przyczep rolniczych. Każda przechodzi przez dział kontroli jakości, który sprawdza poprawność montażu, momenty dokręcenia śrub oraz działanie układów elektrycznego, hydraulicznego oraz pneumatycznego
 


Przemysław Staniszewski

 

r e k l a m a

r e k l a m a

Partner serwisu

r e k l a m a

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody