r e k l a m a

Partner serwisu

Partner

Ciech Sarzyna - polska firma, która przejmuje zagraniczne koncerny

Uprawa Wadomości z branży
Data publikacji 21.02.2019r.

Od czterech lat wartość sprzedaży polskiego rynku środków ochrony roślin ulega zmniejszeniu. Rolnicy kupują i stosują mniej pestycydów, na co znaczny wpływ mają gwałtowne i intensywne zjawiska atmosferyczne. Mimo tego firma Ciech Sarzyna w ubiegłym roku po raz kolejny zanotowała wzrost sprzedaży swoich produktów. Możliwe było to między innymi dzięki przejęciu hiszpańskiej firmy Proplan, które umożliwiło dostęp do nowych rynków sprzedaży oraz zintensyfikowania eksportu.

r e k l a m a

Ambitne plany

Pod koniec stycznia, na specjalnej konferencji prasowej w Łodzi, zarząd firmy przedstawił wyniki finansowe za rok 2018 oraz zaprezentował plany na sezon 2019. Wśród najważniejszych osiągnięć został wymieniony wzrost udziałów na rynkach zagranicznych (w 2018 r. uruchomiono dostawy m.in. do Kanady i Australii), rozbudowę oferty produktowej o 12 nowości oraz znaczny wzrost sprzedaży sztandarowych produktów Ciech Sarzyna w minionych czterech sezonach. Jako najważniejsze produkty zostały wymienione te sygnowane marką Chwastox oraz glifosat Agrosar 360 SL.

– Nasze bardzo dobre wyniki, zwłaszcza na tle kurczącego się w ostatnich latach rynku środków ochrony roślin w Polsce, to efekt wysokiej jakości naszych produktów, konsekwentnej rozbudowy asortymentu, postępującej ekspansji na rynki zagraniczne oraz wzmocnienia obszarów sprzedaży i marketingu – mówił Mariusz Grelewicz, prezes zarządu CiechSarzyna. 

Wartość sprzedaży środków ochrony roślin w Polsce według PAMS, w 2015 r. wyniosła 2,74 mld, 
rok później zmniejszyła się do 2,61 mld zł, w 2017 osiągnęła poziom 2,55 mld zł a w zeszłym roku spadła do poziomu niewiele ponad 2,38 mld zł. Winą za taki stan obarczana jest susza oraz niskie ceny produktów rolnych w pierwszej połowie 2018 r. 

Mniej pestycydów

r e k l a m a

Ciech Sarzyna przewiduje, że w 2019 r. nastąpi powrót do wzrostu sprzedaży herbicydów zbożowych jednak wpływ na to będą miały trudne do przewidzenia gwałtowne zjawiska pogodowe. Wysokie temperatury w 2018 r. spowodowały, także rekordowe spadki sprzedaży glifosatów. 

– Od 2015 r. rynek środków ogółem w Polsce spadł o 13,6%. Mimo to sprzedaż produktów Ciech Sarzyna w tym czasie wzrosła o prawie 10%. Możemy się pochwalić znacznie lepszą sytuacją w porównaniu z całym rynkiem. Dobrze wyglądamy także, jeśli pod uwagę weźmie się poszczególne segmenty sprzedaży. Herbicydy zbożowe w kraju zanotowały w ciągu minionych czterech lat spadek sprzedaży o 11%. Ciech Sarzyna dzięki Chwastoxowi i pozostałym produktom zanotował wzrost sprzedaży o 32%. Jesteśmy także liderem ilościowym i jakościowym na rynku glifosatu. Nasz produkt Agrosar pozwolił nam w cztery lata sprzedać o 71% herbicydu totalnego więcej – wymieniał prezes Mariusz Grelewicz. 

Hiszpańska akwizycja

– Nasza sytuacja w 2018 r. była złożona. Udało nam się mimo trudnej sytuacji spowodowanej suszą osiągnąć wzrost sprzedaży. Mniejsza była sprzedaż na rynku polskim ale znacznie wzrósł eksport naszych produktów. W samej końcówce roku rozpoczęliśmy proces integracji z hiszpańską spółką Proplan. Uzyskaliśmy dzięki temu dostęp do nowych rynków a nasze działania pozwoliły nam osiągnąć wytyczony wzrost sprzedaży. W tym roku zamierzamy osiągnąć dalszy wzrost przychodów. Najważniejszym czynnikiem będzie wprowadzanie nowych produktów oraz prowadzenie rejestracji na zachodnich rynkach. W ubiegłym roku naszym największym rynkiem eksportowym była Australia – mówił Mariusz Grelewicz.

Proplan jest spółką o znacznie mniejszej skali działalności w porównaniu z Ciech Sarzyna. Jest jednak posiadaczem 120 zarejestrowanych produktów i prowadzi działalność na rynkach państw basenu Morza Śródziemnego zarówno w Europie jak i Afryce. Ciech kupując hiszpańskiego producenta zyskuje dostęp do tych rynków i poszerza grupę potencjalnych klientów. Proplan w ubiegłym roku zanotował 16 mln euro przychodu ze sprzedaży. Ma 1% udziału w hiszpańskim rynku środków ochrony, który jest znacznie większy niż rynek w Polsce.  

– Oferujemy rozwiązania dostosowane do potrzeb i realiów polskiego rolnictwa. Nasze rozwiązania są ekonomiczne o sprawdzonej jakości i skuteczności. Nasz sukces i zwiększona sprzedaż w ostatnich latach spowodowany jest tym, że potrafimy reagować na aktualne potrzeby – zapewniał Jacek Skwira, szef marketingu Ciech 
Sarzyna.

Nowe produkty

W 2018 roku Ciech Sarzyna rozbudował swoją ofertę o 12 nowych produktów w obszarze AGRO, w tym SARMIN maKSi – nawóz dolistny o bardzo wysokiej zawartości łatwo dostępnego dla roślin krzemu i potasu, którego pozytywny wpływ na rośliny uprawne, widoczny przede wszystkim w postaci wzrostu poziomu plonowania, został potwierdzony w doświadczeniach rejestracyjnych przeprowadzonych przez Instytut Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa w Puławach. Firma wprowadziła także herbicyd zbożowy Chwastox Nowy Trio 390 SL, przeznaczony do zwalczania chwastów dwuliściennych w pszenicy ozimej i jęczmieniu jarym.

Jak poinformowali przedstawiciele Grupy Ciech, do 2020 roku w ofercie CiechSarzyna znajdzie się 65 nowych produktów związanych z ochroną roślin uprawnych. W tym roku spółka zamierza wprowadzić dwadzieścia premierowych preparatów. 

Zakres ochrony upraw oferowanej przez Ciechposzerzą dwa nowe herbicydy zbożowe Chwastox Uniwersalny 60 SG oraz Toscana 75 WG. Ten pierwszy stanowić ma efektywne rozwiązanie do walki z chwastami. Jest środkiem o wysokiej zawartości substancji aktywnej, łatwy do stosowania dzięki nowej formie użytkowej SG i całkowicie rozpuszczalny w wodzie. Z kolei Toscana 75 WG zwalcza podstawowe chwasty dwuliścienne w uprawie zbóż. Wyróżnia się sprawdzoną formą użytkową i brakiem ograniczeń w doborze upraw następczych.

Tezosar 500 SC poszerzy z kolei ofertę Grupy Ciech w obszarze ochrony herbicydowej kukurydzy. To środek, który chroni przed zachwaszczeniem w krytycznym dla kukurydzy okresie 6–8 tygodni po wykonaniu zabiegu oraz zwalcza uciążliwe chwasty dwuliścienne. Środek charakteryzuje potwierdzona wysoka skuteczność przy dawce wody 150–300 l/ha. W asortymencie Sarzyny pojawi się także kolejny fungicyd – Azoksar 250 SC, stosowany zapobiegawczo lub interwencyjnie, zaraz po zaobserwowaniu pierwszych objawów choroby. Środek ten stanowi uzupełnienie popularnego fungicydu Tarcza Łan Extra 250 EW i charakteryzuje się szerokim oknem aplikacji (BBCH 30–59).

Zagraniczna ekspansja

Podczas konferencji Ciech pochwalił się swoimi dokonaniami na rynkach zagranicznych. Wartość eksportu firmy w latach 2015–2017 wzrosła o 70%. W 2018 roku Ciechprowadził intensywne działania handlowe w Australii, Kanadzie i Iranie, jednocześnie umacniając swoją pozycję na dotychczasowych rynkach eksportowych – m.in. w Niemczech, Irlandii, Wielkiej Brytanii, Tajlandii, Hiszpanii, Białorusi oraz w krajach bałtyckich. W minionym roku polski producent zwiększył dostawy MCPA do Australii. 

– To rynek o ogromnym potencjale, z areałem upraw na poziomie blisko 25 mln ha (w porównaniu do niespełna 11 mln ha w Polsce) oraz z największym na świecie zużyciem MCPA – mówi Mariusz Grelewicz, prezes zarządu CiechSarzyna.

Przedstawiciele Grupy Ciech podkreślili również szereg korzyści płynących z integracji z przejętym hiszpańskim dostawcą środków ochrony roślin, działającym na trzech kontynentach. Wśród nich wymienili m.in. dostęp do zarejestrowanych substancji aktywnych i 120 produktów końcowych. Oznacza to duże oszczędności dla Ciech – przeprowadzenie rejestracji produktów na nowych rynkach jest czasochłonne i trwa od 3 do 5 lat.  Potencjalne korzyści wynikające z przejęcia przez Ciech spółki Proplan obejmują także wzajemną wymianę portfela produktów dostępnych na rynkach macierzystych (Hiszpania i Polska, to odpowiednio czwarty i szósty rynek środków ochrony roślin w Europie) oraz dostęp do infrastruktury badawczo-rozwojowej.

Na specjalnej konferencji prasowej, zorganizowanej przy okazji spotkania dla dystrybutorów środków ochrony roślin, przedstawiciele Grupy Ciech podsumowali najważniejsze wydarzenia ostatnich 12 miesięcy w swoim biznesie AGRO

Tomasz Ślęzak

 

Widziałeś już nasze video "To Was zaskoczy. Jak Artur Puzio tłumaczy jazdę po polu?"?

r e k l a m a

r e k l a m a

Partner serwisu

r e k l a m a

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody