r e k l a m a

Partner serwisu

Partner

Dla bezpieczeństwa żywnościowego Polski, trzeba podnieść prestiż zawodu rolnika

Uprawa Wiadomości z branży
Data publikacji 18.11.2019r.

Młodzież nie interesuje się rolnictwem. Nie interesuje się też pracą w rolnictwie ani edukacją w tym kierunku. Takie wnioski wynikają z badań przeprowadzonych przez firmę Corteva Agriscience, ale warto od razu zaznaczyć, że były to badania wśród nastolatków i ich rodziców z miast i wsi.

Wnioski z tych badań, a główny, to że Polska powinna podnieść prestiż zawodu rolnika, by zapewnić bezpieczeństwo żywnościowe, firma Corteva Agriscience omówiła na konferencji w Poznaniu. Niestety, zdaniem prelegentów, niewłaściwe postrzeganie sektora rolniczego przez młodzież może stanowić przeszkodę dla jego rozwoju w przyszłości.

Większość wybiera informatykę

r e k l a m a

Zaraz przejdziemy do analiz badania, które dla Czytelników „Tygodnika Poradnika Rolniczego” mogą być zaskakujące. Wiemy, że w wielu gospodarstwach następcy zdobywają wiedzę w technikach rolniczych, a potem na uczelniach wyższych. Wiemy też, że polski rolnik jest jednym z najmłodszych w Unii Europejskiej. Nie mniej trzeba przyznać, że wiele gospodarstw następców niestety nie ma. Co mówią badania i na jakiej próbie je wykonano?

Otóż, firma Corteva Agriscience specjalizująca się w rolnictwie przeprowadziła takie badanie na Ukrainie, w Rosji, Polsce, na Węgrzech, w Rumunii oraz w Czechach. Celem było zbadanie stosunku młodego pokolenia do zawodów rolniczych oraz pracy w tym obszarze. Głównym zadaniem internetowego sondażu zrealizowanego przez Corteva Agriscience przy wsparciu agencji analitycznej Proinsight Lab (w Polsce reprezentowanej przez Spotlight Research) było opracowanie rekomendacji, w jaki sposób branża rolnicza mogłaby przyciągnąć młodych ludzi i wychować nowe pokolenia rolników. Badanie oparte zostało na odpowiedziach ponad 5800 respondentów. W Polsce wzięło w nim udział 1016 mieszkańców miast i wsi z całego kraju. W grupie tej znalazła się młodzież w wieku 14–18 lat oraz rodzice nastolatków (303 rodziców, 713 nastolatków).

r e k l a m a

Wyniki badania pokazują, że nastolatki zasadniczo nie wyrażają zamiaru ani zainteresowania pracą w przemyśle rolniczym lub uzyskaniem zawodu rolnika. Z badania wynika, że większość nastolatków preferuje zawody informatyczne (19%), jak również ich rodzice rekomendowaliby im ten sam kierunek (27%). 0% nastolatków wybrało zawód rolniczy, a jedynie 1% rodziców poleciłoby go swoim dzieciom. Ponadto rodzice, którzy wykonują zawód rolnika lub pracują w branży rolniczej, w większości wpisują się w ogólną tendencję, rekomendując swoim dzieciom zawody informatyczne, a 0% tych rodziców poleca dzieciom wybór branży, w której sami pracują.

Konferencja firmy Corteva Agriscience zbiegła się w czasie z tegoroczną edycją Poznań Game Arena. Firma jest głównym sponsorem popularnej gry online Farming Simulator 19, a na PGA rozegrano jeden z turniejów międzynarodowej ligi tej gry. Zwycięzcą rozegranego turnieju został team John Deere, dzięki wygranej nad Komatsu Forrest
  • Konferencja firmy Corteva Agriscience zbiegła się w czasie z tegoroczną edycją Poznań Game Arena. Firma jest głównym sponsorem popularnej gry online Farming Simulator 19, a na PGA rozegrano jeden z turniejów międzynarodowej ligi tej gry. Zwycięzcą rozegranego turnieju został team John Deere, dzięki wygranej nad Komatsu Forrest

Motywują dobre zarobki

Jeśli chodzi o motywację przy wyborze sektora przyszłej pracy, to młodzi wybraliby obszary, które lubią (68%) lub które zapewniłyby im dobre zarobki (52%). Jednocześnie jako najważniejszą kwestię wyboru przyszłej kariery zawodowej dzieci wskazały odpowiednie wynagrodzenie (42%) lub realizowanie własnych pomysłów (38%).

Ponad połowa ankietowanych nastolatków (56%) nie wyraziła żadnego zainteresowania rolnictwem. Okazało się, że branża ta nie jest znana zdecydowanej większości uczestników badania, co było też jednym z powodów, dla których nie wybierali oni rolnictwa jako kierunku przyszłej kariery (50% młodzieży, 50% rodziców). 42% dzieci nie było w stanie wymienić żadnego zawodu rolniczego.

Jednak pomimo niskiego poziomu wiedzy na temat rolnictwa, młodzi ludzie oraz ich rodzice mają dla niego szacunek. Stwierdzenie: „pracując w rolnictwie, odgrywasz ważną rolę w wyżywieniu świata” otrzymało największe poparcie (86% – nastolatki, 75% – rodzice). Ponadto respondenci uważają, że rolnictwo jest branżą rozwijającą się w szybkim tempie (73% – nastolatki, 67% – rodzice).

Misja: wykształcić nową generację rolników

Corteva Agriscience stawia przed sobą poważne zadanie – chcemy nie tylko rozwinąć globalny sektor rolniczy, ale naszą misją jest również rozwiązywanie najważniejszych globalnych problemów żywnościowych tak, aby następne pokolenia mogły być spokojne o swoją przyszłość. Zdajemy sobie sprawę ze znaczenia młodych ludzi w osiągnięciu globalnej zrównoważonej gospodarki żywnościowej. Dlatego wszyscy przedstawiciele sektora rolniczego powinni skupić swoje wysiłki na celu, jakim jest zapewnienie przyszłym pokoleniom możliwości cieszenia się zdrową żywnością o wysokiej jakości – komentuje Paweł Trawiński, kierownik sprzedaży nasion w Corteva Agriscience w Polsce.

Paweł Trawiński, kierownik sprzedaży nasion w Corteva Agriscience w Polsce
  • Paweł Trawiński, kierownik sprzedaży nasion w Corteva Agriscience w Polsce
Celem tego wyjątkowego badania było dogłębne zbadanie stosunku młodych ludzi do rolnictwa oraz wskazanie kluczowych luk będących przeszkodami w wykształceniu nowej generacji rolników oraz pracowników przemysłu rolniczego – dodaje Anna Babich, Corporate Communications Manager in Central and Eastern Europe w Corteva Agriscience.To badanie będzie pomocne zarówno dla nas, jak i innych przedstawicieli sektora rolniczego, którzy są ukierunkowani na przyszłość. Dzięki niemu będzie możliwe opracowanie rozwiązań na zmotywowanie nastolatków, aby zaczęli postrzegać rolnictwo jako obiecujący, innowacyjny i zaawansowany technologicznie obszar gospodarki, dający możliwości na zbudowanie pomyślnej kariery.

Anna Babich, Corporate Communications Manager in Central and Eastern Europe w Corteva Agriscience
  • Anna Babich, Corporate Communications Manager in Central and Eastern Europe w Corteva Agriscience
Marek Kalinowski
Zdjęcia: Marek Kalinowski


r e k l a m a

r e k l a m a

Partner serwisu

r e k l a m a

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody