Największy producent cukru w naszym kraju zamierza w tym roku zakontraktować ponad 6,5 mln t buraków. W nadchodzącej kampanii 2020/2021 ma to mu pozwolić na wyprodukowanie ponad 1 mln t cukru.
Zarejestruj się, i zaloguj aby przeczytać kolejne 3 artykuły. Wszystkie przeczytasz dzięki prenumeracie lub kupując dostęp.
Jaki wpływ na buraka cukrowego mają warunki atmosferyczne?
Jak w liczbach w ostatnich latach prezentowała się uprawa buraka cukrowego?
Kto jest światowym potentatem w produkcji cukru?
r e k l a m a
W połowie stycznia zostało podpisane nowe porozumienie branżowe pomiędzy zarządem „Polskiego Cukru” a Radą Związków Plantatorów Buraka Cukrowego przy KSC. Zostało ono zawarte na czas nieokreślony. W sezonie 2020 r. „Polski Cukier” zapłaci 26,29 euro/t buraków kontraktowych i 60 zł/t buraków nadwyżkowych.
Pogoda w sezonie ma bezpośredni wpływ na plon buraka cukrowego
W zakończonej kampanii przerobu korzeni uprawianych w 2019 r. KSC skupiła prawie 5,8 mln ton buraków cukrowych i wyprodukowała ponad 860 tys. ton cukru. W 2019 r. buraki cukrowe, zakontraktowane przez KSC uprawiane były na areale ponad 100 tys. ha przez 14 971 plantatorów. Jeszcze w 2016 r. buraki do spółki dostarczało 15 196 rolników. Rok później nastąpiło uwolnienie rynku cukru w UE. Wszyscy producenci zwiększyli wtedy produkcję. Z tego powodu do KSC buraki w 2017 r. dostarczyło 15 844 plantatorów. Potem jednak nastąpił spadek ich liczby. W 2018 r. było ich 15 591, by w ubiegłym roku liczba spadła poniżej 15 tys. W KSC systematycznie rośnie średnia wielkość plantacji. W 2015 r. przeciętny areał uprawy wyniósł 4,6 ha, w 2016 – 5,5 ha, w 2017 r. – 6,1 ha, w 2018 – 6,4 ha a w 2019 r. 6,9 ha.
Warunki pogodowe w sezonie mają bezpośredni wpływ na średni plon cukru uzyskiwanego z jednego ha i polaryzację. W 2016 r. wyniosła ona 17,19%, w 2017 – 16,08%, 2018 – 17,36% a w zeszłym roku 16,67%. Spada też średni plon cukru wytwarzanego z jednego ha plantacji burka. W 2016 r. uzyskano przeciętnie 11,3 t/ha cukru, w 2017 r. – 10,5 t/ha, w 2018 – 10,4 t/ha a w 2019 – 9,5 t.
W zakończonej niedawno kampanii pod tym względem w KSC bezkonkurencyjna okazała się cukrownia w Malborku, która wyprodukowała 12,1 t cukru z ha buraków. Drugie miejsce przypadło Cukrowni Dobrzelin 10,2 t a trzecie zakładowi w Krasnymstawie 9,6 t. Najgorzej w spółce wypadły zakłady w Kruszwicy 8,9 t i Werbkowicach 8,7 t.
W Malborku rekordowy był także średni plon uzyskiwany przez plantatorów. Przeciętnie wyprodukowali oni w minionym roku 74,2 t korzeni z ha. Także i w tej kategorii drugie miejsce zajęła Cukrownia Dobrzelin, której dostawcy wyprodukowali średnio 58,9 t/ha buraków. Niewiele mniej uzyskali rolnicy współpracujący z zakładem w Kluczewie 58,0 t/ha buraków. W 2019 r. przeciętny plon we wszystkich siedmiu cukrowniach KSC wyniósł 56,7 t/ha buraków.
Organizowana zawsze na początku lutego konferencja poświęcona uprawie buraków, to wydarzenie skierowane do plantatorów dostarczających surowiec do Cukrowni Malbork. Odbywa się ona w Starym Polu i Kwidzynie. Organizatorem jest pomorski ODR i KSC
Brazylia i Indie światowymi liderami w produkcji cukru
r e k l a m a
– Oprócz umiejętności związanych z uprawą buraków największe znaczenie miała pogoda. Wiele rejonów w minionym roku dotkniętych było suszą. Mam nadzieję, że w kolejnych latach wrócimy do poziomu z 2016 r., kiedy to uzyskaliśmy 11,3 t cukru z jednego ha buraków. W 2019 r. odnotowaliśmy 2,7 tys. ha przesiewów plantacji, najwięcej w historii KSC. Spowodowane były żerowaniem szkodników, w tym szarka komośnika oraz zjawiskami meteorologicznymi takimi jak: silne wiatry powodujące zwiewanie i wycinanie młodych siewek, gwałtowne ulewy i zamulenia plantacji. Rejony plantacyjne Cukrowni Malbork należały w zeszłym roku do najmniej dotkniętych przesiewami (11 ha) i jednocześnie najmniej dotkniętymi niedoborami wody – mówił podczas konferencji „Aktualne Zagadnienia Technologiczne i Organizacyjne w Produkcji Buraków, która na początku lutego odbyła się w pomorskim ODR w Starym Polu i Kwidzynie Artur Majewski, dyrektor Departamentu Surowcowego KSC.
Spośród siedmiu cukrowni należących do „Polskiego Cukru” największą wydajnością dysponuje zakład w Kruszwicy. W ubiegłym roku średnio na dobę przerabiał 12,4 tys. t buraków. Na drugim miejscu znalazła się cukrownia z Krasnegostawu – 11,2 tys. t buraków a na trzecim z Werbkowic – 10,8 tys. t buraków.
Cena za tonę buraków ustalana jest między innymi na podstawie polaryzacji. W zakończonym sezonie najwięcej uzyskali plantatorzy dostarczający plon do cukrowni w Krasnymstawie. Średnia cena za tonę bez dopłat sięgnęła 129,94 zł. Na drugim miejscu znalazła się Cukrownia Dobrzelin, której dostawcy otrzymali przeciętnie 127,42 zł na trzecim zaś rolnicy współpracujący z zakładem w Kruszwicy, którym średnio zapłacono 124,55 zł za tonę buraków bez dopłat. Najniższe stawki otrzymali rolnicy, których plon odbierała Cukrownia Kluczewo 110,54 zł za t buraków bez dopłat.
W minionym sezonie uprawowym na świecie najwięcej cukru zostało wyprodukowanego w Brazylii i Indiach. Wytwarzanych jest tam po 17% globalnej produkcji cukru. Na trzecim miejscu znalazła się Unia Europejska, gdzie wytwarza się 10% cukru na świecie. Do czołowych producentów zaliczana jest także Tajlandia – 8%, Chiny – 6% oraz USA i Rosja po 4%. W kampanii 2019/2020 zostało wyprodukowanych 174 mln t cukru, największym eksporterem cukru jest Brazylia, która sprzedaje 34% swojej produkcji oraz Tajlandia – 19%. Unia Europejska wytwarza 10% światowej produkcji cukru, jednak odpowiada aż za 11% konsumpcji cukru na świecie. Więcej zużywa się go tylko w Chinach 16%.
W sezonie 2019/2020 w UE wyprodukowano 17,296 mln t cukru. Rok wcześniej było to 17,630 mln t. W 2017 r., kiedy kwoty zostały uwolnione, łączna produkcja sięgnęła 21,316 mln t. Polska po Niemczech i Francji jest trzecim producentem cukru w UE. W naszym kraju wytwarza się go około 2 mln t. W Niemczech przeszło 4 mln a we Francji około 5 mln t. Konsumpcja w Polsce wynosi 1,6–1,8 mln t cukru rocznie. Nadwyżka sięga w zależności od sezonu 200–500 tys. t. Jest ona eksportowana.
– Kontrakty marcowe w odniesieniu do roku 2018 są wyceniane na giełdzie londyńskiej na około 406 dolarów, czyli 365 euro/t. cukru. Cena wzrosła rok do roku o około 14%, jest jednak w dalszym ciągu poniżej ceny referencyjnej. W okresie kwotowania wynosiła ona 404 euro. W związku z deficytem cukru na świecie, prognozowanym na poziomie 6,1 mln t na rynku światowym oraz europejskim obserwowane są wzrosty cen, które przekładają się na podwyżki w kraju zarówno w hurcie, jak i detalu o około 2% według grudniowych danych monitoringu MRiRW. Aby konkurować na rynku cukru aktualne jest dążenie do uzyskiwania jak najwyższej wydajności cukru z 1 ha, przy jednoczesnej optymalizacji kosztów – mówił w Starym Polu Artur Majewski.
Artur Majewski, dyrektor Departamentu Surowcowego KSC
Cukrownia w Malborku z najwyższym plonem biologicznym cukru
Cukrownia w Malborku w zeszłym roku uzyskała spośród wszystkich zakładów KSC najwyższy plon biologiczny cukru z ha – 12,1 t. Wielu plantatorów w rejonie malborskim było w stanie uzyskać ponad 15 t cukru z ha. Władze cukrowni twierdzą, że w kolejnych latach realne jest uzyskiwanie przez pomorskich plantatorów polaryzacji na poziomie 17–17,5% i średnich plonów powyżej 80 t/ha.
– Kampanię rozpoczęliśmy zgodnie z planem 14 września a zakończyliśmy wirowaniem 30 grudnia 2019 r. produkując rekordową ilość prawie 110 tys. t cukru. Cukrownia Malbork przy kontraktacji 700 tys. t skupiła 737 tys. t buraków płacąc za nie ponad 83 mln zł. Średnia cena jednej tony wyniosła 113 zł netto. Wartości te dają średni przychód z jednego ha uprawy buraków przekraczające 8,3 tys. zł plus dopłaty bezpośrednie. Cukrownia Malbork staje się coraz bardziej nowoczesną i sprawną cukrownią. W kampanii 2019/2020 osiągnęliśmy dobowy przerób na poziomie prawie 7,5 tys. t buraków. Dążymy do osiągnięcia przerobów przekraczających 8 tys. t na dobę i produkcji cukru na poziomie 140 tys. t i co za tym idzie, zwiększenia kontraktacji do ponad 800 tys. t. Plany te wiążą się z dużymi inwestycjami. W roku bieżącym zarząd KSC przeznaczył na inwestycje w Cukrowni Malbork ponad 88 mln zł – wyliczał w Starym Polu Mariusz Kaźmierczak, dyrektor malborskiej cukrowni.
Patronem medialnym konferencji „Aktualne Zagadnienia Technologiczne i Organizacyjne w Produkcji Buraków Cukrowych” był „Tygodnik Poradnik Rolniczy”.
Cukrownia Malbork uzyskała najwyższy plon biologiczny cukru (12,1 t) wyprodukowany z jednego hektara plantacji buraków. Plantatorzy zakładu mogą się pochwalić najwyższym plonem w całym koncernie
Tomasz Ślęzak Zdjęcia Tomasz Ślęzak Zdjęcie Główne Pixabay
Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.
Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić (szczegóły w Polityce Prywatności).
✕
Drogi Użytkowniku!
Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody
✕
Na co wyrażasz zgodę?
Przechodząc do serwisu poprzez: scrollowanie treści poza wyświetlanym u dołu strony komunikatem, klikanie w linki prowadzące do elementów serwisu, a także przez zamknięcie okna informacyjnego dotyczącego cookies i przetwarzania danych zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez PWR Sp. z o.o. i jej zaufanych partnerów w celach marketingowych, w tym na potrzeby wyświetlania reklam targetowanych, czyli dopasowanych do twoich zainteresowań.
O konieczności podjęcia decyzji dotyczących przetwarzania przez PWR i Zaufanych Partnerów Twoich danych i sposobach wyrażenia lub niewyrażenia zgody na ich przetwarzanie a także o użyciu plików Cookies i podobnych technologii w celu dopasowywać reklamy do Twoich zainteresowań i prowadzenia analityki stron naszych serwisów informujemy Cię u dołu stron na naszych serwisach do momentu podjęcia przez Ciebie decyzji dotyczących tych rozwiązań.
Brak wyrażonych zgód może skutkować większą liczbą reklam, wyświetlanych losowo, bez odniesienia do Twoich zainteresowań. Więcej informacji o plikach Cookies i podobnych technologiach oraz celach ich wykorzystania znajduje się Polityce Prywatności.
Podmioty odpowiadające za przetwarzanie Twoich danych to:
Administrator Danych, czyli Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (PWR) z siedzibą w Poznaniu przy ul. Metalowej 5 oraz nasi Zaufani Partnerzy, z którymi współpracujemy realizując nasze cele analityczne i marketingowe.
Jakie dane przetwarzamy?
Do danych tych należą: adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, mobilny identyfikator reklamowy, typ przeglądarki, język przeglądarki, liczba kliknięć, ilość czasu spędzonego na poszczególnych stronach, data i godzina korzystania z Serwisu, typ i wersja systemu operacyjnego, rozdzielczość ekranu, dane zbierane w dziennikach serwera, a także inne podobne informacje.
Podstawy przetwarzania tych danych
a/ uzasadniony interes PWR, jakim jest prowadzenie działań marketingu własnego i podmiotów trzecich współpracujących z PWR, w tym dopasowywanie treści i reklam do Twoich zainteresowań, przeprowadzanie analiz dotyczących ruchu na stronach serwisu i ich funkcjonalności, a także zapewnienie bezpieczeństwa usług, możliwości dochodzenia praw i roszczeń, b/ wyrażona zgoda – na realizację działań marketingowych PWR i jej Zaufanych Partnerów-reklamodawców, polegających na dopasowaniu treści i reklam do Twoich zainteresowań
Prawa, z jakich możesz skorzystać w związku z przetwarzaniem Twoich danych to:
Prawo wycofania w dowolnym momencie udzielonej zgody na przetwarzanie danych osobowych. Wycofanie zgody nie ma wpływu na legalność działań w okresie, gdy zgoda była wyrażona. Prawo dostępu do własnych danych, do ich sprostowania, usuwania, prawo do przenoszenia danych, wyrażenia sprzeciwu, prawa do ograniczenia przetwarzania, a także z prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych. (Szczegóły dostępne w Polityce Prywatności)
Dzięki Twojej zgodzie na przetwarzanie Twoich danych w celu targetowania przez PWR i Zaufanych Partnerów treści i reklam będziemy mogli ograniczyć ilość wyświetlanych reklam i prezentować Tobie tylko te, którymi możesz być zainteresowany. Takich wyborów musisz dokonać oddzielnie dla każdego urządzenia lub przeglądarki internetowej, z których korzystasz
Brak Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych w celu targetowania przez PWR i Zaufanych Partnerów treści i reklam nie daje nam możliwości ograniczenia treści i reklam do tych, które mogą Cię zainteresować. Reklamy nadal będą widoczne, będą wyświetlane losowo – bez uwzględniania Twoich zainteresowań. Rozwiązania techniczne uniemożliwiające w niektórych przeglądarkach zainstalowanie tzw. cookies trzeciorzędowego blokuje nam skuteczne wyłączenie dopasowywania reklam we wszystkich naszych serwisach. Najlepiej wyłącz dopasowywania reklam w każdym z naszych serwisów niezależnie. Jeśli korzystasz z różnych urządzeń i/lub przeglądarek, pamiętaj, że wyłączenie możliwości dopasowywania reklam w wybranej przeglądarce lub urządzeniu jest skuteczne tylko na nim. Dlatego takich wyborów musisz dokonać oddzielnie dla każdego urządzenia lub przeglądarki internetowej.
Zgoda/wycofanie zgody
1. W każdej chwili można wycofać zgodę na instalowanie cookies i podobnych technologii. Można to zrobić poprzez zmianę ustawień przeglądarki.
2. Aby wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych do celów marketingowych w szczególności związanych z wyświetlaniem reklam targetowanych, należy skorzystać z poniższej opcji i w zależności od wyboru zaznaczyć (zgoda) lub odznaczyć (brak zgody) checkbox.