Uprawa kukurydzy w dobie zmian klimatycznych, pogodowych anomalii i związanego z tym olbrzymiego ryzyka produkcji staje się coraz trudniejsza. Ryszard Maj ze wsi Klępsk (pow. zielonogórski, gm. Sulechów) próbuje pokonać tego rodzaju trudności wprowadzając nowatorską w Polsce technologię uprawy kukurydzy pod folią.
Zarejestruj się, i zaloguj aby przeczytać kolejne 3 artykuły. Wszystkie przeczytasz dzięki prenumeracie lub kupując dostęp.
Na jakie zyski można liczyć z kukurydzy uprawianej pod folią ?
Jak uprawiać kukurydzę pod folią ?
Jakie są zalety uprawy kukurydzy pod folią ?
r e k l a m a
200 hektarów zasiał i zebrał stosując taką właśnie metodę w ubiegłym roku. W tym roku zwiększył areał uprawy do 220 ha. Już pierwszy rok przemysłowej uprawy dobrze wróży na przyszłość, chociaż efekty ekonomiczne pozostawiają na razie wiele do życzenia.
W zeszłym roku kukurydza siana pod folią dała większe plony od tradycyjnie zasianej kukurydzy
Ryszard Maj korzysta z technologii irlandzkiej firmy SAMCO System, która jest sprawdzana w Polsce, ale tylko na niewielkich areałach.
– Z prób na małych areałach, jakie przeprowadzano w północnych rejonach Polski w okolicach Torunia wynika, że plony w tej technologii sięgają 18–20 ton z hektara. To już dobre efekty pozwalające w nią inwestować. A w czasie prób u mnie różnica między tradycyjną metodą uprawy a nową pod folią wynosiła kilka ton – relacjonuje rolnik. I dodaje: – W ubiegłym roku przy suszy, plony kukurydzy sianej tradycyjnie, czyli po 15 kwietnia sięgały poziomu 6 – 6,5 tony z ha mokrego ziarna. Zaś plony kukurydzy sianej pod folią na przełomie marca i kwietnia wypadły dużo lepiej, bo było to nawet 9,5 tony z hektara.
Zdaniem rolnika, to znacząca różnica, która pozwala na osiągnięcie zysku. Jednak koszty siewu w nowym systemie są też dużo wyższe. W jego gospodarstwie to około 1100 zł na ha, co ma ogromny wpływ na osiągany z hektara zysk. Technologia uprawy kukurydzy pod folią wydaje się stosunkowo prosta. Wystarczy do niej zaledwie kilka maszyn i pięć przejazdów (włącznie ze zbiorem), co wyraźnie ogranicza wydatki na paliwo. Znacząco pomaga w tym trzyrzędowy siewnik, ale to jeden z większych wydatków inwestycyjnych, gdyż kosztował 250 tys. zł.
Uprawa kukurydzy pod folią – jaki plon, koszt i jaki zysk
Folia chroni rośliny przed przymrozkami
r e k l a m a
– Jesienią robię tradycyjną orkę głęboką, gdzie przeoruję gnojowicę z ferm do 40 m3 na hektar, bo na polu zostają resztki pożniwne. Daje to bardzo dobre warunki do tworzenia próchnicy. Sieję kukurydzę w monokulturze, bo to moje najlepsze stanowiska – wyjaśnia producent. – Na wiosnę stosuję aktywny agregat uprawowy na głębokość około 15 cm. Jak jest mokro, to trzeba nieco głębiej, a jak sucho, to trochę płyciej, aby jak najmniej przesuszać glebę.
Po wykonanych uprawkach na pole wyjeżdża siewnik, który wykonuje kilka zadań jednocześnie włącznie z siewem kukurydzy (rozstaw 75 cm, 82 tys. ziarna/ha).Jednocześnie podsiewa nawozy startowe z zestawu firmowego SAMCO w ilości 20 kg/ha, od razu też prowadzi opryski na chwasty (Lumax 4 l/ha, także w międzyrzędziach) i na koniec rozkłada biodegradowalną folię, którą jednocześnie precyzyjnie nakłuwa, aby rośliny miały dostęp powietrza.
Na tym w zasadzie kończy się uprawa, bo jak podkreśla rolnik, podawane są jeszcze tylko standardowe nawozy NPK w ilości do 400 kg/ha. Folia w sierpniu jest praktycznie rozłożona, napowietrza się, słońce ją neutralizuje, rozpuszcza i nie ma po niej śladu.Ale to tylko jeden z plusów nowego rozwiązania.
– Pod folią ziemia się rozgrzewa, co więcej, zostaje w niej wilgoć. Dzięki temu, że tworzy się pod nią specjalny mikroklimat, trochę tak jak w szklarni. A otwory w folii pozwalają na wymianę gazową i regulację temperatury przez pierwsze 6 tygodni. Co też niezwykle ważne w początkowym okresie, folia chroni rośliny przed przymrozkami. Dzięki temu stosunkowo szybko wschodzą. Kukurydza przez folię przebija się w okresie ósmego, dziesiątego liścia, to jest około 15 maja. A jak się już przebije, to idzie błyskawicznie do góry, wtedy dostaje oprysk wzmacniający w postaci makro- i mikroelementów – wyjaśnia Ryszard Maj. – Przy zastosowaniu standardowej metody kukurydza kwitnie między 1 a 20 lipca, a u mnie w ubiegłym roku już ponad miesiąc wcześniej puściła wiechę (na początku czerwca) i mimo że przyszła susza, była na nią lepiej przygotowana, bo miała prawie dwa metry wysokości.
Ryszard Maj prowadzi gospodarstwo rodzinne z żoną i trzema synami na powierzchni 1400 ha, gdzie uprawia ziemniaki, cebulę, buraki czerwone, cykorię, buraki cukrowe, rzepak, pszenicę i kukurydzę. To jedna forma dywersyfikacji dochodów. Druga, to wprowadzenie gospodarki magazynowej oraz młyna. Rolnik uprawia w większości na gruntach klasy III i IV, w sporej części nawadnianych (około 300 ha).Ryszard Maj pozytywnie ocenia potencjał produkcyjny nowej technologii uprawy kukurydzy
Wiele zalet nowej technologii
Rolnik podkreśla, że wykorzystuje jedynie kwalifikowany materiał siewny, odmian FAO 300 do 380, jakie stosuje się na Węgrzech, w południowej Francji, Hiszpanii, Włoszech. Kolejne zalety nowej technologii to gwarancja wyższej temperatury pod folią, która umożliwia roślinom nie tylko wcześniejsze, ale i bardziej wyrównane wschody. Co ważne, w obecnym kryzysie wodnym, folia zatrzymuje w glebie wodę, bo ogranicza jej parowanie, a tę może wykorzystać roślina. To polepsza też działanie herbicydów doglebowych. Lepsze jest także wykorzystanie nawozów, bowiem rośliny mają silniejszy system korzeniowy, natomiast wyższa temperatura pozwala im na lepsze przyswajanie i wykorzystanie fosforu. Szacuje się, że przy temp. 13 st. C dostępne jest 31 proc. fosforu z fosforanu amonu, a przy 18 st. C aż 73 proc. Pozytywnym ekonomicznie skutkiem tej technologii jest możliwość wcześniejszego zbioru, który umożliwia rolnikowi szybszą sprzedaż po wyższych cenach.
–Ubiegłoroczna kukurydza w tej technologii była ładna, ale susza nieco jej zaszkodziła. Jednak plon w tych warunkach 9,5 tony trzeba uznać za przyzwoity. Dużo więcej będziemy wiedzieć o tej metodzie dopiero za parę lat – zaznacza Ryszard Maj.
Rolnik już teraz wie, że może eliminować oprysk na omacnicę. W czerwcu, gdy pojawia się omacnica to roślina jest duża i silna. Wtedy jeśli nawet złoży jaja, to nie robi to już takiej szkody.
Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.
Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić (szczegóły w Polityce Prywatności).
✕
Drogi Użytkowniku!
Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody
✕
Na co wyrażasz zgodę?
Przechodząc do serwisu poprzez: scrollowanie treści poza wyświetlanym u dołu strony komunikatem, klikanie w linki prowadzące do elementów serwisu, a także przez zamknięcie okna informacyjnego dotyczącego cookies i przetwarzania danych zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez PWR Sp. z o.o. i jej zaufanych partnerów w celach marketingowych, w tym na potrzeby wyświetlania reklam targetowanych, czyli dopasowanych do twoich zainteresowań.
O konieczności podjęcia decyzji dotyczących przetwarzania przez PWR i Zaufanych Partnerów Twoich danych i sposobach wyrażenia lub niewyrażenia zgody na ich przetwarzanie a także o użyciu plików Cookies i podobnych technologii w celu dopasowywać reklamy do Twoich zainteresowań i prowadzenia analityki stron naszych serwisów informujemy Cię u dołu stron na naszych serwisach do momentu podjęcia przez Ciebie decyzji dotyczących tych rozwiązań.
Brak wyrażonych zgód może skutkować większą liczbą reklam, wyświetlanych losowo, bez odniesienia do Twoich zainteresowań. Więcej informacji o plikach Cookies i podobnych technologiach oraz celach ich wykorzystania znajduje się Polityce Prywatności.
Podmioty odpowiadające za przetwarzanie Twoich danych to:
Administrator Danych, czyli Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (PWR) z siedzibą w Poznaniu przy ul. Metalowej 5 oraz nasi Zaufani Partnerzy, z którymi współpracujemy realizując nasze cele analityczne i marketingowe.
Jakie dane przetwarzamy?
Do danych tych należą: adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, mobilny identyfikator reklamowy, typ przeglądarki, język przeglądarki, liczba kliknięć, ilość czasu spędzonego na poszczególnych stronach, data i godzina korzystania z Serwisu, typ i wersja systemu operacyjnego, rozdzielczość ekranu, dane zbierane w dziennikach serwera, a także inne podobne informacje.
Podstawy przetwarzania tych danych
a/ uzasadniony interes PWR, jakim jest prowadzenie działań marketingu własnego i podmiotów trzecich współpracujących z PWR, w tym dopasowywanie treści i reklam do Twoich zainteresowań, przeprowadzanie analiz dotyczących ruchu na stronach serwisu i ich funkcjonalności, a także zapewnienie bezpieczeństwa usług, możliwości dochodzenia praw i roszczeń, b/ wyrażona zgoda – na realizację działań marketingowych PWR i jej Zaufanych Partnerów-reklamodawców, polegających na dopasowaniu treści i reklam do Twoich zainteresowań
Prawa, z jakich możesz skorzystać w związku z przetwarzaniem Twoich danych to:
Prawo wycofania w dowolnym momencie udzielonej zgody na przetwarzanie danych osobowych. Wycofanie zgody nie ma wpływu na legalność działań w okresie, gdy zgoda była wyrażona. Prawo dostępu do własnych danych, do ich sprostowania, usuwania, prawo do przenoszenia danych, wyrażenia sprzeciwu, prawa do ograniczenia przetwarzania, a także z prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych. (Szczegóły dostępne w Polityce Prywatności)
Dzięki Twojej zgodzie na przetwarzanie Twoich danych w celu targetowania przez PWR i Zaufanych Partnerów treści i reklam będziemy mogli ograniczyć ilość wyświetlanych reklam i prezentować Tobie tylko te, którymi możesz być zainteresowany. Takich wyborów musisz dokonać oddzielnie dla każdego urządzenia lub przeglądarki internetowej, z których korzystasz
Brak Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych w celu targetowania przez PWR i Zaufanych Partnerów treści i reklam nie daje nam możliwości ograniczenia treści i reklam do tych, które mogą Cię zainteresować. Reklamy nadal będą widoczne, będą wyświetlane losowo – bez uwzględniania Twoich zainteresowań. Rozwiązania techniczne uniemożliwiające w niektórych przeglądarkach zainstalowanie tzw. cookies trzeciorzędowego blokuje nam skuteczne wyłączenie dopasowywania reklam we wszystkich naszych serwisach. Najlepiej wyłącz dopasowywania reklam w każdym z naszych serwisów niezależnie. Jeśli korzystasz z różnych urządzeń i/lub przeglądarek, pamiętaj, że wyłączenie możliwości dopasowywania reklam w wybranej przeglądarce lub urządzeniu jest skuteczne tylko na nim. Dlatego takich wyborów musisz dokonać oddzielnie dla każdego urządzenia lub przeglądarki internetowej.
Zgoda/wycofanie zgody
1. W każdej chwili można wycofać zgodę na instalowanie cookies i podobnych technologii. Można to zrobić poprzez zmianę ustawień przeglądarki.
2. Aby wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych do celów marketingowych w szczególności związanych z wyświetlaniem reklam targetowanych, należy skorzystać z poniższej opcji i w zależności od wyboru zaznaczyć (zgoda) lub odznaczyć (brak zgody) checkbox.