Bardzo mocną ofertę produktową na sezon 2020 zaprezentowała na konferencji w Warszawie firma Syngenta. Innowacyjne produkty pojawiają się regularnie od wielu lat. Zgodnie z deklaracją, firma przez najbliższe 5 lat przeznaczy 2 miliardy USD na innowacje służące rozwojowi rolnictwa zrównoważonego, w tym na opracowanie i wdrażanie dwóch nowych, przełomowych technologii rocznie.
Zarejestruj się, i zaloguj aby przeczytać kolejne 3 artykuły. Wszystkie przeczytasz dzięki prenumeracie lub kupując dostęp.
Dodatkowo firma do 2030 r. zredukuje ślad węglowy swoich działań operacyjnych o 50%, wspierając postanowienia Porozumienia Paryskiego w sprawie klimatu. Postępy w realizacji tych celów będą przedmiotem corocznego niezależnego audytu.
– Syngenta była jedną z pierwszych firm w naszej branży, która przyjęła zobowiązania na rzecz zrównoważonego rozwoju, będące obecnie w strategii wielu firm fitofarmaceutycznych. To bardzo pozytywny trend i cieszymy się, że byliśmy jego prekursorem – mówi Marek Łuczak, prezes zarządu Syngenta Polska.
Nowy model działalności
Można powiedzieć, że w Syngencie nowy model oznacza powrót do starego i powrót do utworzenia dwóch jednostek biznesowych – CP (Środków Ochrony Roślin) i Seeds (Nasiona). Model ten przewiduje większe inwestycje, specjalizację i wzmocnienie marki Syngenta w obszarze nasion upraw polowych oraz ścisłą współpracę i wykorzystanie synergii między działami środków ochrony roślin i nasion.
– Nowy model zapewni naszym klientom i partnerom bardziej wyspecjalizowane doradztwo, większą dostępność naszych ekspertów oraz portfolio nasion jeszcze lepiej spełniające rosnące wymagania rynkowe – zapowiedział Dariusz Sip, dyrektor Działu Nasion na Europę Centralną.
Dariusz Sip, dyrektor Działu Nasion na Europę Centralną
Asy wśród mieszańców
r e k l a m a
A jakie nowości odmianowe proponuje w tym roku Syngenta? Na konferencji większość czasu poświęcono prezentacji mieszańców kukurydzy. Oprócz znanej wszystkim odmiany Talisman, w tym sezonie warto zwrócić uwagę na 4 nowe odmiany na ziarno: SY Calo, SY Marimba, SY Fregat i SY Torino.
SY Calo (FAO 220–230) to wczesna, świetnie plonująca odmiana typu dent/flint, nr 1 COBORU CCA 2019. Odmiana ta charakteryzuje się bardzo wysoką tolerancją na stres suszy, w warunkach której ogranicza budowanie masy zielonej, jednocześnie budując plon ziarna. Mocną cechą tej odmiany jest niezwykle szybkie oddawanie wody w końcowym etapie wegetacji <25% H2O. SY Calo nadaje się na wszystkie stanowiska glebowe i w obecnym portfolio Syngenty jest najlepszą odmianą w grupie MG0.
SY Fregat (FAO 260) to odmiana z grupy średnio wczesnej w typie dent/dent, która w badaniach rejestrowych uzyskała bardzo wysokie wyniki plonowania przy jednoczesnym dość suchym ziarnie w czasie zbioru. Jest odporna na stres suszy – nawet w warunkach dużego stresu potrafi zachować zieloność liści. W roku 2019 uzyskała bardzo dobry wynik w badaniach COBORU CCA w swojej grupie osiągając plon 121,8 dt/ha (105,1% wzorca). Czyni ją to najlepszą średnio wczesną odmianą w portfolio Syngenty. SY Fregat jest wolna od niekorzystnych cech agronomicznych takich jak wyleganie łodygowe i korzeniowe. Nadaje się na wszystkie typy gleb i bardzo dobrze oddaje wodę w końcowej fazie wegetacji.
SY Marimba (FAO 250) to kolejna odmiana mieszańcowa, również odporna na wyleganie, typu dent/dent, polecana na wszystkie typy gleb, choć najlepiej sprawdza się na glebach szybciej nagrzewających się wiosną. Biorąc pod uwagę dwulecie badań CCA COBORU jest to odmiana z pierwszej dziesiątki dla całej grupy średnio wczesnej (nr 3 w 2018 roku). Tworzy ładne beczułkowate kolby, a w końcowej fazie wegetacji szybko pozbywa się wody z ziarna.
Ostatnia z zaprezentowanych odmian to średnio późna SY Torino (FAO 270–280). Jest to odmiana o ogromnym potencjale plonowania, wymagająca jednak intensywnej uprawy i lepszych stanowisk glebowych. W roku 2019 w CCA COBORU w swojej grupie w Polsce Południowej uzyskała plon 144 dt/ha, co stanowi 103,3% średniego plonu odmian wzorcowych. W roku 2018 w badaniach Syngenta przebiła wszystkie odmiany uzyskując plon 124,8 dt/ha (14%) przy wilgotności zbioru 18%.
Artesian na stres suszy
Przy okazji omawiania odmian kukurydzy Dariusz Sip zaprezentował innowacyjną technologię Syngenty Artesian. Jest to specjalny program hodowlany opierający się na selekcji odmian wyróżniających się stabilnością plonowania w warunkach stresu związanego z niedoborem wody w kluczowych momentach wzrostu kukurydzy. Technologia Artesian, dzięki złożonemu mechanizmowi działania, pozwala na dużo lepsze wykorzystanie przez roślinę wody do produkcji ziarniaków, a tym samym zapewnia bardziej stabilny i większy plon. Odmiany sklasyfikowane jako Artesian plonują maksymalnie w warunkach optymalnych jak również pozwalają minimalizować straty w plonie w warunkach stresu.
Łukasz Bojkowski, dyrektor Wsparcia Technicznego odpowiedzialnego za Europę Centralną
Ten produkt może Ciebie zainteresować
Pakiet: Uprawa porzeczek + Porzeczki czarne i kolorowe
Mocne zaprawy w odpowiedzi na wycofane substancje czynne
Jak regularnie informujemy – w Europie sukcesywnie wycofywane są substancje czynne pestycydów, m.in. tiuramu będącego składnikiem wielu zapraw. Syngenta ma mocnych zastępców. Jak mówił Łukasz Bojkowski, dyrektor Wsparcia Technicznego odpowiedzialnego za Europę Centralną – odpowiedzią Syngenty na wycofanie 2 popularnych substancji czynnych w zaprawach, tiuramu i tebukonazolu, jest Vibrance Star, w której składzie znajdziemy aż 3 substancje aktywne: fludioksonil, tritikonazol oraz sedaksan. Ten ostatni nie tylko zwalcza najważniejsze choroby odnasienne, ale ma również udowodniony pozytywny wpływ na rozwój systemu korzeniowego. Vibrance Star zarejestrowana jest dla wszystkich zbóż i cechuje się wyjątkową skutecznością w zwalczaniu ostrej plamistości oczkowej (powodowanej przez Rhizoctonia spp.) oraz pałecznicy zbóż i traw.
Skuteczny Pak na T1
Nowym rozwiązaniem i w pewnym sensie silną odpowiedzią na wycofanie propikonazolu jest w ofercie Syngenty na 2020 r. Turbo Pak, będący połączeniem dwóch znanych wcześniej produktów: Tern 750 EC i Plexeo 60 EC. Fenpropidyna zawarta w Tern wykazuje działanie układowe, skutecznie zapobiegając mączniakowi prawdziwemu zbóż i traw. Obecny w Plexeo metkonazol działa natomiast systemicznie, zwalczając fuzariozę kłosów i septoriozę paskowaną liści. Dużą zaletą produktu jest szerokie okno stosowania – od pierwszego kolanka aż do końca fazy kłoszenia.
Ważną informacją jest rozszerzenie rejestracji Amistar Gold Max i Affirm 095 SG. Amistar Gold Max to fungicyd oparty o azoksystrobinę i difenokonazol do zwalczania zgnilizny twardzikowej w rzepaku i chwościka buraka w buraku cukrowym. Jak poinformował Łukasz Bojkowski, ostatnio firmie udało się rozszerzyć jego rejestrację o nowe choroby, m.in. suchą zgniliznę kapustnych, rdzę i rizoktoniozę w buraku oraz o nowe uprawy, w tym gorczycę, len, mak, soję i słonecznik.
Pierwszy bio-fungicyd
Z powodu wycofywania kolejnych substancji aktywnych oraz oczekiwań konsumentów dotyczących zerowych pozostałości po środkach ochrony roślin w żywności, Syngenta kieruje się także w stronę biopreparatów (ang. biocontrols). W 2020 r. firma spodziewa się rejestracji w Polsce pierwszego preparatu z tej grupy do ochrony winogron oraz warzyw i truskawek pod osłonami.Taegroto bio-fungicyd oparty na bakterii laseczki siennej (Bacillus subtilis), służący do zwalczania szarej pleśni i mączniaka prawdziwego. Jego biologiczne pochodzenie i niskie dawki uwalniają od problemu pozostałości i eliminują ryzyko wystąpienia odporności.
Istnieje wyraźne zapotrzebowanie na innowacje i więcej działań służących przezwyciężaniu tych wyzwań z korzyścią dla wszystkich zainteresowanych stron – rolników, konsumentów i środowiska. I firma Syngenta podejmuje takie działania – mówi Marek Łuczak, prezes zarządu Syngenta Polska
Na zmiany klimatu i odporne chwasty
Syngenta podjęła wyzwanie, aby pomóc rolnikom w uzyskaniu wysokich plonów w szczególnie trudnych warunkach pogodowych. W 2019 roku, podobnie jak rok wcześniej, w warunkach ekstremalnej suszy świetnie sprawdził się fungicyd do ochrony zbóż Elatus Era, wydłużając fizjologiczny okres wzrostu roślin i tym samym każdorazowo zwiększając plonowanie. Ten innowacyjny produkt tak naprawdę dopiero zaczyna robić karierę.
W kontekście wzrastającej odporności chwastów na herbicydy stosowane w zbożach, Syngenta wprowadziła w 2019 roku Avoxa Pak, zawierający dwa preparaty Avoxa (gotowa mieszanina pinoksaden + piroksulam) i Aldaro (2,4-D i florasulam). Dobre doświadczenia z zastosowania Avoxa Pak na szeroką skalę wskazują na duży potencjał tego rozwiązania na przyszłość. Ponadto Avoxa Pak stanowi cenne uzupełnienie oferty Syngenty w zakresie herbicydów do zbóż, w skład której wchodzą preparaty takie jak Boxer, Boxer Evo, Axial Komplett Pak.
Cyfrowe rolnictwo - Infopole i NieWylegaj
Innowacje w Syngencie nie kończą się na produktach. Firma inwestuje mocno w rolnictwo cyfrowe, o czym opowiedziała podczas konferencji Dorota Mazurek, dyrektorka ds. Marketingu Cyfrowego i Serwisów, odpowiedzialna za Europę Centralną.
– Rozwijamy technologie cyfrowe pomagające w zarządzaniu gospodarstwem i pomagające rolnikowi osiągnąć szeroko pojęty wzrost rentowności produkcji. Rolnicy coraz chętniej korzystają z takich rozwiązań – mówi Dorota Mazurek.
Wśród dostępnych rozwiązań wymieniła dwie aplikacje: Infopole i NieWylegaj. Infopole to znany już wielu użytkownikom serwis, zawierający m.in. informacje nt. występujących aktualnie agrofagów, prognozę pogody i rekomendacje agronomiczne. Został on w zeszłym roku rozszerzony o serwis społecznościowy, na którym użytkownicy na bieżąco informują o sytuacji na polach, zamieszczają zdjęcia, filmy i komentarze. W 2020 r. nastąpi wdrożenie nowej aplikacji dla serwisu Infopole, która będzie zawierała dodatkowe funkcjonalności, np. informacje rynkowe, zarządzenie areałem oraz informacje o dostępnych na rynku środkach ochrony roślin.
Dorota Mazurek zaprezentowała także aplikację NieWylegaj. Ocenia ona ryzyko wylegania upraw zbożowych (dla pszenicy ozimej i jęczmienia ozimego) i generuje indywidualne rekomendacje dotyczące stosowania regulatorów wzrostu z rodziny Moddus. Obie aplikacje będą dostępne dla klientów w sezonie 2020. Na konferencji Izabela Wawerek, dyrektorka ds. Zrównoważonego Biznesu w Europie Centralnej, podsumowała dobiegającą końca I edycję sztandarowego programu firmy na rzecz zrównoważonego rolnictwa, The Good Growth Plan, i zapowiedziała jego nową odsłonę na przyszły rok. O szczegółach tych działań szerzej napiszemy wkrótce.
Dorota Mazurek, dyrektorka ds. Marketingu Cyfrowego i Serwisów, odpowiedzialna za Europę Centralną
Marek Kalinowski
Zdjęcia: Marek Kalinowski
r e k l a m a
Autor Marek .Kalinowski
Zastępca redaktora naczelnego „Tygodnika Poradnika Rolniczego” i szef działu „agroporady”. Publikuje m.in. najnowsze wiadomości i porady dotyczące uprawy zbóż ozimych i jarych, rzepaku, ziemniaków, kukurydzy czy buraków cukrowych. Podpowiada jaką obrać strategię nawożenia oraz kiedy i w jaki sposób zastosować środki ochrony roślin.
Wyróżniony odznaką „Zasłużony dla Rolnictwa”.
Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.
Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić (szczegóły w Polityce Prywatności).
✕
Drogi Użytkowniku!
Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody
✕
Na co wyrażasz zgodę?
Przechodząc do serwisu poprzez: scrollowanie treści poza wyświetlanym u dołu strony komunikatem, klikanie w linki prowadzące do elementów serwisu, a także przez zamknięcie okna informacyjnego dotyczącego cookies i przetwarzania danych zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez PWR Sp. z o.o. i jej zaufanych partnerów w celach marketingowych, w tym na potrzeby wyświetlania reklam targetowanych, czyli dopasowanych do twoich zainteresowań.
O konieczności podjęcia decyzji dotyczących przetwarzania przez PWR i Zaufanych Partnerów Twoich danych i sposobach wyrażenia lub niewyrażenia zgody na ich przetwarzanie a także o użyciu plików Cookies i podobnych technologii w celu dopasowywać reklamy do Twoich zainteresowań i prowadzenia analityki stron naszych serwisów informujemy Cię u dołu stron na naszych serwisach do momentu podjęcia przez Ciebie decyzji dotyczących tych rozwiązań.
Brak wyrażonych zgód może skutkować większą liczbą reklam, wyświetlanych losowo, bez odniesienia do Twoich zainteresowań. Więcej informacji o plikach Cookies i podobnych technologiach oraz celach ich wykorzystania znajduje się Polityce Prywatności.
Podmioty odpowiadające za przetwarzanie Twoich danych to:
Administrator Danych, czyli Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (PWR) z siedzibą w Poznaniu przy ul. Metalowej 5 oraz nasi Zaufani Partnerzy, z którymi współpracujemy realizując nasze cele analityczne i marketingowe.
Jakie dane przetwarzamy?
Do danych tych należą: adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, mobilny identyfikator reklamowy, typ przeglądarki, język przeglądarki, liczba kliknięć, ilość czasu spędzonego na poszczególnych stronach, data i godzina korzystania z Serwisu, typ i wersja systemu operacyjnego, rozdzielczość ekranu, dane zbierane w dziennikach serwera, a także inne podobne informacje.
Podstawy przetwarzania tych danych
a/ uzasadniony interes PWR, jakim jest prowadzenie działań marketingu własnego i podmiotów trzecich współpracujących z PWR, w tym dopasowywanie treści i reklam do Twoich zainteresowań, przeprowadzanie analiz dotyczących ruchu na stronach serwisu i ich funkcjonalności, a także zapewnienie bezpieczeństwa usług, możliwości dochodzenia praw i roszczeń, b/ wyrażona zgoda – na realizację działań marketingowych PWR i jej Zaufanych Partnerów-reklamodawców, polegających na dopasowaniu treści i reklam do Twoich zainteresowań
Prawa, z jakich możesz skorzystać w związku z przetwarzaniem Twoich danych to:
Prawo wycofania w dowolnym momencie udzielonej zgody na przetwarzanie danych osobowych. Wycofanie zgody nie ma wpływu na legalność działań w okresie, gdy zgoda była wyrażona. Prawo dostępu do własnych danych, do ich sprostowania, usuwania, prawo do przenoszenia danych, wyrażenia sprzeciwu, prawa do ograniczenia przetwarzania, a także z prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych. (Szczegóły dostępne w Polityce Prywatności)
Dzięki Twojej zgodzie na przetwarzanie Twoich danych w celu targetowania przez PWR i Zaufanych Partnerów treści i reklam będziemy mogli ograniczyć ilość wyświetlanych reklam i prezentować Tobie tylko te, którymi możesz być zainteresowany. Takich wyborów musisz dokonać oddzielnie dla każdego urządzenia lub przeglądarki internetowej, z których korzystasz
Brak Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych w celu targetowania przez PWR i Zaufanych Partnerów treści i reklam nie daje nam możliwości ograniczenia treści i reklam do tych, które mogą Cię zainteresować. Reklamy nadal będą widoczne, będą wyświetlane losowo – bez uwzględniania Twoich zainteresowań. Rozwiązania techniczne uniemożliwiające w niektórych przeglądarkach zainstalowanie tzw. cookies trzeciorzędowego blokuje nam skuteczne wyłączenie dopasowywania reklam we wszystkich naszych serwisach. Najlepiej wyłącz dopasowywania reklam w każdym z naszych serwisów niezależnie. Jeśli korzystasz z różnych urządzeń i/lub przeglądarek, pamiętaj, że wyłączenie możliwości dopasowywania reklam w wybranej przeglądarce lub urządzeniu jest skuteczne tylko na nim. Dlatego takich wyborów musisz dokonać oddzielnie dla każdego urządzenia lub przeglądarki internetowej.
Zgoda/wycofanie zgody
1. W każdej chwili można wycofać zgodę na instalowanie cookies i podobnych technologii. Można to zrobić poprzez zmianę ustawień przeglądarki.
2. Aby wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych do celów marketingowych w szczególności związanych z wyświetlaniem reklam targetowanych, należy skorzystać z poniższej opcji i w zależności od wyboru zaznaczyć (zgoda) lub odznaczyć (brak zgody) checkbox.