r e k l a m a

Partner serwisu

Chcesz mieć zdrowe i silne mięśnie? Jedz sałatę!

Wieś i Rodzina zdrowie
Data publikacji 03.04.2021r.

Nie tylko spożywanie mięsa, które jest bogate w białko, korzystnie wpływa na działanie mięśni i ogólną kondycję ciała. Okazuje się, że dieta bogata w zielone warzywa wzmacnia mięśnie niezależnie od aktywności fizycznej – o czym informują najnowsze wyniki pochodzące z 12-letnich badań prowadzonych przez zespół badaczy z Uniwersytetu Edith Cowan w Australii.

Zarejestruj się, i zaloguj aby przeczytać kolejne 3 artykuły.
Wszystkie przeczytasz dzięki prenumeracie lub kupując dostęp.

Zarejestruj się lub Zaloguj się

Czytaj bez ograniczeń

Kup dostęp

r e k l a m a

Badania trwały 12 lat i objęły 3579 Australijczyków, z czego 56% badanych stanowiły kobiety. Wyniki pokazują, że spożywanie jednej porcji warzyw liściastych dziennie, pozytywnie wpływa na siłę mięśni nóg i może zmniejszać ryzyko upadków w podeszłym wieku.

Siła mięśni jest często używana jako wskaźnik ogólnego stanu zdrowia w ciągu całego życia. Występuje zależność, że im siła mięśni jest lepsza w średnim wieku, nasza jesień życia będzie mniej zagrożona niepełnosprawnością wynikającą z upadków i złamań.

Dlaczego diety bogate w warzywa są tak polecane?

Mimo różnorodnej zawartości mikroelementów i fitochemikaliów w danych warzywach, ich spożywanie ma korzystny wpływ na zmniejszenie ryzyka wystąpienia różnych chorób przewlekłych, w szczególności chorób metabolicznych i układ krążenia, w tym na obniżenie ciśnienia krwi. Warzywa liściaste i buraki są naturalnym, bogatymi  dobrze przyswajalnym źródłem azotanów. A te związki szczególnie wpływają na funkcjonowanie układu mięśniowego.

Regularne spożycie warzyw, takich jak szpinak, rukola, sałata, jarmuż czy burak, wzmacnia mięśnie i przyśpiesza chód w porównaniu do osób, które tych składników w diecie mają mało. A w konsekwencji chronią przez upadkami, urazami czy złamaniami.

Najbardziej optymalną dawką jest dostarczenie ok. 90 mg azotanów dziennie, czyli jedną szklankę warzyw liściastych. Sałata czy szpinak są oprócz tego bogate w wiele witamin i minerałów. Dzięki czemu korzystanie wpływają na działanie układów: mięśniowo-szkieletowego oraz sercowo-naczyniowego. W jaki sposób? Poprawiają regulację ciśnienia krwi i funkcję naczyń.

Dieta bogata w naturalne azotany usprawnia wydolność fizyczną oraz jest polecana osobom z nadciśnieniem, ponieważ związki te rozszerzają naczynia krwionośne. Naukowcy jednak zalecają, aby przy tym wykonywać ćwiczenia fizyczne, najlepiej siłowe. Takie połączenie diety bogatej w warzywa i aktywnego trybu życia jest nieocenione.

 

Oprac. Natalia Marciniak-Musiał

Na podstawie PAP i Marc Sim et al. 2021Dietary Nitrate Intake Is Positively Associated with Muscle Function in Men and Women Independent of Physical Activity Levels, The Journal of Nutrition, 2021;, nxaa415, https://doi.org/10.1093/jn/nxaa415

Zdjęcie: Pixabay

r e k l a m a

r e k l a m a

r e k l a m a

Partner serwisu

r e k l a m a

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody