Dzwonek Pierwszy miesiąc prenumeraty za 50% ceny Sprawdź

r e k l a m a

Partner serwisu

Czym szybko uzupełnić niedobory żelaza?

Karolina Kasperek
Kategoria: Wieś i Rodzina
Czym szybko uzupełnić niedobory żelaza?
Wieś i Rodzina Zdrowie
Data publikacji 13.08.2022r.

Któż z nas nie usłyszał choćby kilka razy w życiu od lekarza spoglądającego na wyniki morfologii krwi: „No, lekka anemia”. To niedobór żelaza.

Do czego jest nam potrzebne żelazo w organizmie?

Żelazo jest nam potrzebne do produkcji hemoglobiny w czerwonych krwinkach. Hemoglobina transportuje tlen do tkanek i narządów. Za mało żelaza to za mało tlenu w tkankach. Wtedy łatwo się męczymy i często brakuje nam tchu.

r e k l a m a

Skąd bierze się niedobór żelaza i kto jest najbardziej na niego narażony?

Niedobór żelaza może być wywołany różnymi czynnikami. Nie wszystkie da się łatwo kontrolować. Niedobory zdarzają się kobietom z obfitymi miesiączkami, osobom z wrzodami żołądka, polipami jelita grubego, ale też tym, którzy często, niekontrolowanie, zażywają niesteroidowe leki przeciwzapalne, czyli choćby popularne aspirynę czy ibuprofen. Na niedobory narażeni są też wegetarianie i dawcy krwi.

Jak skutecznie uzupełnić żelazo?

Czasem uzupełnianie żelaza to bardziej złożona procedura. Ale jego niedobory mogą wynikać po prostu ze zbyt małej jego ilości w diecie. Za najskuteczniejsze sposoby uzupełniania żelaza uważa się przyjmowanie go doustnie albo dożylnie wraz z witaminą C. Jednak często lekarze rezygnują z przepisywania suplementów żelaza. Zalecają natomiast dietę z produktami bogatymi w żelazo i tymi zawierającymi dużo witaminy C. Dla skutecznego uzupełnienia żelaza najlepiej, jeśli w diecie znajdą się produkty bogate w ten pierwiastek, witaminę C, witaminę B12 i kwas foliowy.

Kto chce wbiegać bez zadyszki po schodach czy wytrwale bawić się na gminnym festynie, niech wprowadzi do diety szpinak, jarmuż, rukiew wodną, rodzynki, morele, suszone śliwki, czerwone mięso i kurczaka. To produkty zawierające dużo żelaza. Dołóżmy do tego te z witaminą C. Znajdziemy ją w grejpfrutach, pomarańczach i kiwi, ale też truskawkach, śliwkach i pomidorach. Potrzebna będzie jeszcze witamina B12 – po nią sięgajmy do czerwonego mięsa, kurczaka, ryb, jaj.

Karolina Kasperek
Zdjęcia: Unsplash

Artykuł ukazał się w Tygodniku Poradniku Rolniczym 32/2022 na str. 70. Jeśli chcesz czytać więcej podobnych artykułów, już dziś wykup dostęp do wszystkich treści na TPR:  Zamów prenumeratę.

Widziałeś już nasze video "Do piernika! Weź udział w konkursie piernikowym TPR"?

r e k l a m a

r e k l a m a

r e k l a m a