r e k l a m a

Partner serwisu

Partner

Niedobór żelaza w organizmie – jakie są objawy i jak je uzupełnić?

Wieś i Rodzina Zdrowie
Data publikacji 02.06.2019r.

Możliwe, że go brakuje, a ty o tym nie wiesz. Tobie albo twojej nastoletniej córce. Jeśli nie najgorzej się wysypiasz, ale wciąż chodzisz zmęczona, przyczyną mogą być niedobory żelaza.

Jakie mogą być skutki niedoboru żelaza?

r e k l a m a

Do optymalnego działania brakuje nam często różnych pierwiastków, ale to właśnie niedobory żelaza są najczęściej odnotowywanym problemem. Poważne braki mogą prowadzić do anemii, czyli stanu, w którym mamy za mało czerwonych krwinek. Albo też kiedy mamy ich pod dostatkiem, ale krwinka zawiera za mało hemoglobiny, czyli białka, które rozprowadza po całym ciele tlen.

Po czym poznać, że trzeba będzie uzupełniać żelazo?

r e k l a m a

Najbardziej widoczny i odczuwalny objaw to zmęczenie. Często jest to też bladość skóry. Osoby z niedoborem żelaza boli również głowa i mają zawroty głowy. Rejestrują także słabość mięśni.

Jeśli czujesz się słabo albo jesteś w grupie ryzyka niedoboru żelaza, czyli masz nadwagę albo stosujesz dietę wegetariańską, poproś lekarza rodzinnego o skierowanie na badanie w tym kierunku. Być może wystarczy, żeby uzupełniać niedobory pierwiastka dietą. A może trzeba będzie włączyć zażywanie leku. Uwaga! Badanie krwi z rozmazem może „wyłapać” anemię, ale często nie jest w stanie wykryć lżejszego w objawach niedoboru żelaza. Niedobory wymagają kolejnego testu – badającego tzw. ferrytynę, czyli białko, które ma utrzymywać żelazo w dostępnej i nieszkodliwej formie. Jeśli jesteś w grupie ryzyka, warto zrobić sobie jeszcze ten test, by zapobiegać ewentualnej anemii.

Suplementuj żelazo dietą!

Jeśli od zaraz zechcesz uzupełniać żelazo, włącz do jadłospisu chudą wołowinę, kurczaka i indyka, ostrygi, warzywa o ciemno­zielonych liściach i produkty z pełnego ziarna. Poza zielonolistnymi warzywami, najlepszym roślinnym źródłem żelaza są rośliny strączkowe – fasola i soczewica, a także tofu – ser sojowy, i orzechy nerkowca.


Za lepiej przyswajalne uchodzi żelazo zawarte w produktach pochodzenia zwierzęcego. Ale jeśli chcesz zwiększyć przyswajalność pierwiastka z roślin, spożywaj jednocześnie większe ilości produktów zawierających witaminę C w tym samym posiłku. Największe jej ilości zawierają: melon kantelupa, pomarańcza, grejpfrut, kiwi, mango, papaja, ananas, truskawka, malina, borówka, żurawina i arbuz. A z warzyw – brokuł, brukselka, kalafior, zielona i czerwona papryka, szpinak, kapusta, kalarepa, białe i słodkie ziemniaki czy pomidor.

U kobiet niedobory żelaza i anemia bardzo często są wynikiem dużej utraty krwi podczas miesiączki. Dlatego w niektórych krajach zaleca się nastolatkom z obfitymi krwawieniami coroczne testy badające steżęnie żelaza.
Karolina Kasperek

r e k l a m a

r e k l a m a

Partner serwisu

r e k l a m a

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody