Dzwonek Pierwszy miesiąc prenumeraty za 50% ceny Skorzystaj

r e k l a m a

Partner serwisu

Przetwory jagodowe pomocne w walce z cukrzycą

Natalia Marciniak-Musiał
Kategoria: Wieś i Rodzina
Przetwory jagodowe pomocne w walce z cukrzycą
Wieś i Rodzina zdrowie
Data publikacji 05.12.2021r.

Nie będzie wcale wielką przesadą stwierdzenie, że owoce jagodowe mogą stanowić niemal idealną przekąskę dla pacjentów z cukrzycą, a także osób zagrożonych rozwojem cukrzycy – z insulinoopornością i tzw. stanem przedcukrzycowym. Czym takim się wyrózniają, że warto na stałe wpisać je do naszych jadłospisów?

r e k l a m a

Rośliny jagodowe to grupa roślin sadowniczych, których owocem jest jagoda. Poza tą cechą, mają one także kilka cech wspólnych np. w zakresie pielęgnacji czy nawożenia. Rośliny te z powodzeniem uprawiane są w Polsce, także w naszych ogródkach. Do tej grupy zaliczane są m.in.: agrest, aronia, bażyna czarna, borówka, jagoda kamczacka, porzeczka, truskawka, poziomka, winorośl, żurawina.

Maliny, jeżyny, jagody i borówki zawierają duże ilości antyoksydantów, które chronią komórki przed szkodliwymi substancjami i zapobiegają groźnym chorobom, takim jak nowotwory czy schorzenia serca.

Aronia to polski superowoc z największą produkcją na świecie, ale w ogródkach nadal dość rzadki. Aronia jest cennym surowcem w przetwórstwie domowym, najczęściej przyrządza się z niej kompoty, soki, syropy, konfitury, dżemy i nalewki. Owoce nadają się również do mrożenia i suszenia– zyskuje na tym smak aronii, staje się słodsza i daje więcej soku.

Innym superfoods są jagody goji, których owoce nadają się do wyrobu nalewek, lodów, deserów i przecierów. Są to owoce drogie, tak samo, jak przetwory z ich składem. Cena może sięgać nawet 100 zł za kilogram. Suszone owoce goji zawierają 5,5 % białka, 25 % cukrów i 1 % tłuszczu, a także są bogate w witaminę C, A, E, B1, B2, B6 i minerały (fosofor, wapń, żelazo, miedź, cynk czy selen) i przeciwutleniacze. Są bardzo energetyczne. Ich spożywanie łagodzi stres, poprawia koncentrację i wspomaga działanie wiele układów.

Dieta przy cukrzycy wymaga wielu poświęceń

Wracając do głównego tematu – cukrzyca nazwana jest epidemią XXI wieku, której przyczyną jest nieprawidłowy styl życia i nieprawidłowe sposoby odżywiania (nadmierne spożywanie słodkich napojów, żywność przetworzona, szeroki wybór słodycz). Konsumpcjonizm i siedzący tryb życia nie ułatwiają stosowania dobrych praktyk żywieniowych w życiu codziennym, a niestety dieta przy cukrzycy wymaga wielu poświęceń. Coraz częstszych problemem wielu osób z jakim się borykają jest także insulinoodporność.

Ograniczenie spożycia cukru jest niezbędne w profilaktyce i leczeniu cukrzycy typu 2. Zaleca się ograniczenie spożycia cukru dodanego znacznie poniżej 10% ogółu dostarczanej organizmowi energii.

Rok 2021 został ogłoszony przez ONZ Międzynarodowym Rokiem Owoców i Warzyw, których obecność w diecie jest niezwykle istotna.

Osoby z cukrzycą muszą zrezygnować ze słodyczy oraz niektórych, bogatych w cukry, owoców. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby ich alternatywę stanowiły owoce jagodowe, które charakteryzują się:

  • niską kalorycznością,
  • niskim indeksem glikemicznym,
  • wysoką zawartością błonnika,
  • zwiększają wrażliwość komórek na działanie insuliny.

Podobne zalety mają przetwory owoców jagodwych do których nie dodaje się cukru. Dieta diabetyków powinna obfitować w błonnik, ponieważ jest to składnik, który pozwala skutecznie regulować poziom cukru we krwi.

Talerz diabetyka: co powinno się na nim znaleźć?

Najważniejsze zalecenia diety „przeciwcukrzycowej” to m.in: 

  • Zwiększenie spożycia warzyw, które są dobrym źródłem błonnika pokarmowego i składników o działaniu antyoksydacyjnym (dotyczy to zwłaszcza warzyw surowych).
  • Codzienne spożywanie 2 porcji naturalnych produktów mlecznych, najlepiej fermentowanych, które są dobrym źródłem białka i wapnia (1 porcja to np. 1 kubek jogurtu).
  • Ograniczenie spożycia mięsa, szczególnie czerwonego oraz znajdź inne źródła białka, np. nasiona roślin strączkowych albo ryby, 
  • Ogranicz spożycie tłuszczów zwierzęcych, soli, słodyczy i alkoholu, 
  • Pij przynajmniej 1,5 l napojów dziennie, najlepiej w postaci wody.
  • Główne źródło węglowodanów w twojej diecie powinny stanowić pełnoziarniste produkty zbożowe, zwłaszcza o niskim indeksie glikemicznym (np. pieczywo pełnoziarniste, makaron pełnoziarnisty, ryż brązowy, płatki owsiane, gruboziarniste kasze).

Oprac. Natalia Marciniak-Musiał
Zdjęcie: Pixabay

r e k l a m a

Widziałeś już nasze video "Do piernika! Weź udział w konkursie piernikowym TPR"?

r e k l a m a

r e k l a m a

r e k l a m a

Użytkowniku zadecyduj o wyrażeniu zgody!

Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć.
Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.

Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić
(szczegóły w Polityce Prywatności).

Drogi Użytkowniku!

Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody