Nasza strona zapisuje niewielkie pliki tekstowe, nazywane ciasteczkami (ang. cookies) na Twoim urządzeniu w celu lepszego dostosowania treści oraz dla celów statystycznych. Możesz wyłączyć możliwość ich zapisu, zmieniając ustawienia Twojej przeglądarki. Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień oznacza zgodę na przechowywanie cookies w Twoim urządzeniu. Więcej informacji o plikach cookies.

Zgadzam się

r e k l a m a

Partner serwisu

Czy w weekend można odespać zaległości z tygodnia?

Wieś i Rodzina Zdrowie
Data publikacji 23.03.2019r.

W ciągu tygodnia „zarywamy” noce. Zdarza się to większości z nas. I pewnie większość z nas już dawno wpadła na genialny pomysł, że ewentualne braki odeśpimy w weekend. Niestety, w tym postanowieniu nie wesprze nas nauka. Okazuje się bowiem, że braków z tygodnia nie da się odespać. Mówiąc inaczej, organizm nie korzysta z nadliczbowych godzin snu, które próbujemy mu podarować przez dzień czy dwa w tygodniu.

Odsypianie niczego nie rekompensuje, a zbyt długi sen szkodzi

r e k l a m a

Śpiąc dłużej w wybrany dzień, być może chwilowo się wysypiamy, ale fatalnie wpływa to na nasz metabolizm, a nasze ciało nie jest wtedy w stanie naprawić szkód, które w nim poczyniły niedobory snu w poprzednich dniach. Co więcej, może być tak, że ten nadliczbowy sen wywołuje jeszcze większe szkody. Tak przynajmniej twierdzi prof. Kenneth Wright z Uniwersytetu w Kolorado.

Badaniu poddano 36 zdrowych dorosłych. Spędzili w laboratorium 9 nocy. Podzielono ich na trzy grupy – jednej pozwolono spać nawet do 9 godzin. Drugiej – tylko 5. Trzeciej pozwolono spać po 5 godzin przez 5 dni, ale w weekend otrzymywała „prezent” – spała tyle, ile chciała. Następnie przez kolejne dwa dni badania powróciła do 5-godzinnego snu.

Mniejsza wrażliwość na insulinę u osób nie wysypiających się

Naukowcy zauważyli, że u uczestników w obu grupach z niedoborami snu pojawił się spadek wrażliwości na insulinę – hormon, który zapewnia odpowiednie stężenie cukru we krwi. Badani zaczęli też więcej jeść w godzinach nocnych, a to przełożyło się na zwiększenie masy ciała.

W grupie, która mogła odespać w weekend, dostrzeżono jeden efekt, który można by uznać za korzystny – w te dwa dni mniej było późnowieczornego podjadania. Natychmiast jednak badani wracali do nawyku późnego jedzenia, kiedy powracał rytm krótkiego snu, a zmieniona wrażliwość tkanek na insulinę pozostawała na niekorzystnym poziomie.

Zaobserwowano też, że ci, którzy odsypiali w weekend, wykazywali także mniejszą wrażliwość na ten hormon w mięśniach i wątrobie. Takiego efektu nie odnotowano u tych, którzy permanentnie nie dosypiali.

Karolina Kasperek

r e k l a m a

r e k l a m a

Partner serwisu

r e k l a m a