Od listopada poprzedniego roku Paweł Pogoda jest dostawcą mleka do OSM Koło i jak sam uważa, zrobił ten krok zbyt późno, gdyż w tej spółdzielni odnalazł spokój i stabilizację, dzięki której może normalnie prowadzić gospodarstwo i planować inwestycje. Wcześniej niestety nie zaznał takiego komfortu, co wielu rolnikom wydaje się rzeczą oczywistą.
Zarejestruj się, i zaloguj aby przeczytać kolejne 3 artykuły. Wszystkie przeczytasz dzięki prenumeracie lub kupując dostęp.
– Zwlekaliśmy z indywidualnym przejściem do OSM Koło, gdyż w OSM Głubczyce przez rok zwodzono nas, że OSM Koło przejmie całą mleczarnię. Tak się nie stało, a dłużej nie mogliśmy czekać, gdyż były ogromne problemy z płatnościami za surowiec. Płacono nam za mleko nieregularnie, z dużymi opóźnieniami i to jeszcze po kilkukrotnych interwencjach. Bez wypłaty na czas, co wielu rolnikom wydaje się rzeczą oczywistą, nie można efektywnie prowadzić gospodarstwa rolnego.W OSM Koło jest zupełnie inaczej, wypłatę dostajemy na konto przed umówionym terminem, nie mówiąc już o tym, że jest to kwota znacznie wyższa za ten sam surowiec, w tej samej ilości, bo i cena jednostkowa jest dużo lepsza– przyznał Paweł
Pogoda dodając, że gdyby nie przejście do OSM Koło, to jedyną alternatywą byłoby zakończenie produkcji mleka, a tak może nawet planować jej rozwój.
Ostatnia czarno-biała
r e k l a m a
Bydło korzysta z obory uwięziowej ścielonej słomą, gdzie obornik usuwany jest za pomocą zgarniacza szynowo-linowego, za którego główne zalety Paweł Pogoda uznaje małą awaryjność oraz bardzo niski stopień zużycia linki. Ostatnio taka linka została wymieniona po ośmiu latach użytkowania. Mleko z dojarki przewodowej, wyposażonej w 4 aparaty udojowe, trafia do schładzalnika o pojemności 800 l.
W stadzie została tylko jedna krowa o umaszczeniu czarno-białym, pozostałe bydło to hf-y odmiany czerwono-białej. Tradycje hodowli krów tej odmiany barwnej są tu dość długie i mocne.
– Jeszcze kilka lat temu posiadaliśmy więcej hf-ów czarno-białych, ale z czasem po prostu się wykruszyły. Sztuki czerwono-białe są nieco zdrowsze, mleko dają na podobnym poziomie, a ich główną zaletą jest to, że są większe i mają mocniejszą budowę niż hf-y odmiany czarno-białej. Zatem brakowane krowy odmiany czerwono-białej najczęściej ważą ponad 800 kg. Lepiej też sprzedają się byczki po tych krowach. W ostatnim czasie nikt nie chce kupować buhajków czarno-białych tylko kolorowe– podkreślił Paweł Pogoda.
Zabiegi unasienniania wykonuje okoliczny inseminator, zaś hodowcy głównie wybierają nasienie buhajów z takich firm jak: Konrad oraz Małopolskie Centrum Biotechniki w Krasnem.
Jałówki zajęły pomieszczenia, które kiedyś służyły do tuczu trzody chlewnej
Krystyna i Paweł Pogodowie wspomagani przez córkę Patrycję gospodarują na niecałych 17 ha we wsi Nowy Dwór Prudnicki (gm. Krapkowice). Uprawiają kukurydzę, lucernę, trawy oraz zboża. Utrzymują 31 sztuk bydła, w tym 18 krów i 13 jałówek. Mleko dostarczają do Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Kole – Oddział w Grodkowie, w ilości ponad 11 tys. l miesięcznie. Stado objęte jest oceną użytkowości mlecznej od ponad 20 lat, a średnia wydajność laktacyjna za 305 dni wynosi 7600 kg mleka.
Więcej tłuszczu i białka
Warto podkreślić, że bydło z tej obory daje mleko o bardzo dobrych parametrach. Tłuszcz jest na średnim poziomie 4,5%, a białko 3,4%. To cieszy hodowcę, gdyż ma bezpośredni wpływ na cenę białego surowca wypłacaną w mleczarni. Na tak wysokie parametry duży wpływ ma oczywiście żywienie, ale zdaje się, że typ utrzymywanego bydła też nie jest tu obojętny. Przeprowadzono wszak badania naukowe, które dowodzą, że hf-y odmiany czerwono-białej dają mleko o wyższym udziale suchej masy niż ich czarno-białe koleżanki.
W żywieniu krów Paweł Pogoda wykorzystuje takie pasze jak: kiszonka z kukurydzy, sianokiszonka z traw oraz z lucerny, śruty zbożowe, a także koncentrat białkowy. To co niepokoi gospodarza, to znaczne zwyżki cen treściwych pasz białkowych na czele z poekstrakcyjną śrutą sojową, ale też i rzepakową.
– Kiedyś żywiliśmy bydło tylko paszami wyprodukowanymi w gospodarstwie, koszty były niższe, ale nie było oczekiwanych efektów. Od kilku lat stosujemy koncentrat białkowy, który teraz jest bardzo drogi, ale wydajność mleczna krów przy zastosowaniu tej paszy jest znacznie wyższa– powiedział Paweł Pogoda.
Za bardzo dobrą paszę białkową, a jednocześnie objętościową dostarczającą bydłu również włókna hodowca uznaje kiszonkę z lucerny. To pasza, która jego zdaniem jest idealnym uzupełnieniem bogatej w energię kiszonki z kukurydzy. Jednak przy lucernie bardzo ważny jest zbiór i zachowanie dobrych praktyk kiszonkarskich, gdyż nie jest to pasza łatwo się zakiszająca, tak jak kiszonka z kukurydzy.
Skrollując treść naszego Serwisu, zamykając okno tego komunikatu (X), klikając na elementy strony poza tym komunikatem bez zmian ustawień w zakresie prywatności, zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (dalej PWR/my) i Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji w serwisach PWR i w Internecie. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne a wyrażoną zgodę możesz w każdej chwili cofnąć. Dowiedz się więcej lub zdecyduj o zgodzie.
Nasz cel to dostarczanie interesujących Ciebie treści, również przez dopasowane do Twoich zainteresowań reklamy. Twoja zgoda na wykorzystanie plików cookies i podobnych technologii w Twojej przeglądarce umożliwi nam dostosowanie przekazu do Twoich preferencji. Pozwoli ograniczyć ilość prezentowanych reklam Brak zmian ustawień przeglądarki jest Twoją zgodą na zapis plików cookies i podobnych technologii w Twoim urządzeniu końcowym i wykorzystanie zapisanych w nich informacji. Ustawienia przeglądarki w zakresie cookies możesz zawsze zmienić (szczegóły w Polityce Prywatności).
✕
Drogi Użytkowniku!
Przez dalsze Aktywne korzystanie z Serwisu, bez zmian ustawień przeglądarki, oznacza, że zgodziłeś się na przechowywanie w Twojej przeglądarce plików cookies i na przetwarzanie gromadzonych dzięki nim danych osobowych przez Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. i naszych Zaufanych Partnerów. Dowiedz się więcej lub wycofaj zgody
✕
Na co wyrażasz zgodę?
Przechodząc do serwisu poprzez: scrollowanie treści poza wyświetlanym u dołu strony komunikatem, klikanie w linki prowadzące do elementów serwisu, a także przez zamknięcie okna informacyjnego dotyczącego cookies i przetwarzania danych zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych przez PWR Sp. z o.o. i jej zaufanych partnerów w celach marketingowych, w tym na potrzeby wyświetlania reklam targetowanych, czyli dopasowanych do twoich zainteresowań.
O konieczności podjęcia decyzji dotyczących przetwarzania przez PWR i Zaufanych Partnerów Twoich danych i sposobach wyrażenia lub niewyrażenia zgody na ich przetwarzanie a także o użyciu plików Cookies i podobnych technologii w celu dopasowywać reklamy do Twoich zainteresowań i prowadzenia analityki stron naszych serwisów informujemy Cię u dołu stron na naszych serwisach do momentu podjęcia przez Ciebie decyzji dotyczących tych rozwiązań.
Brak wyrażonych zgód może skutkować większą liczbą reklam, wyświetlanych losowo, bez odniesienia do Twoich zainteresowań. Więcej informacji o plikach Cookies i podobnych technologiach oraz celach ich wykorzystania znajduje się Polityce Prywatności.
Podmioty odpowiadające za przetwarzanie Twoich danych to:
Administrator Danych, czyli Polskie Wydawnictwo Rolnicze Sp. z o.o. (PWR) z siedzibą w Poznaniu przy ul. Metalowej 5 oraz nasi Zaufani Partnerzy, z którymi współpracujemy realizując nasze cele analityczne i marketingowe.
Jakie dane przetwarzamy?
Do danych tych należą: adres IP, adres URL żądania, nazwa domeny, identyfikator urządzenia, mobilny identyfikator reklamowy, typ przeglądarki, język przeglądarki, liczba kliknięć, ilość czasu spędzonego na poszczególnych stronach, data i godzina korzystania z Serwisu, typ i wersja systemu operacyjnego, rozdzielczość ekranu, dane zbierane w dziennikach serwera, a także inne podobne informacje.
Podstawy przetwarzania tych danych
a/ uzasadniony interes PWR, jakim jest prowadzenie działań marketingu własnego i podmiotów trzecich współpracujących z PWR, w tym dopasowywanie treści i reklam do Twoich zainteresowań, przeprowadzanie analiz dotyczących ruchu na stronach serwisu i ich funkcjonalności, a także zapewnienie bezpieczeństwa usług, możliwości dochodzenia praw i roszczeń, b/ wyrażona zgoda – na realizację działań marketingowych PWR i jej Zaufanych Partnerów-reklamodawców, polegających na dopasowaniu treści i reklam do Twoich zainteresowań
Prawa, z jakich możesz skorzystać w związku z przetwarzaniem Twoich danych to:
Prawo wycofania w dowolnym momencie udzielonej zgody na przetwarzanie danych osobowych. Wycofanie zgody nie ma wpływu na legalność działań w okresie, gdy zgoda była wyrażona. Prawo dostępu do własnych danych, do ich sprostowania, usuwania, prawo do przenoszenia danych, wyrażenia sprzeciwu, prawa do ograniczenia przetwarzania, a także z prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych. (Szczegóły dostępne w Polityce Prywatności)
Dzięki Twojej zgodzie na przetwarzanie Twoich danych w celu targetowania przez PWR i Zaufanych Partnerów treści i reklam będziemy mogli ograniczyć ilość wyświetlanych reklam i prezentować Tobie tylko te, którymi możesz być zainteresowany. Takich wyborów musisz dokonać oddzielnie dla każdego urządzenia lub przeglądarki internetowej, z których korzystasz
Brak Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych w celu targetowania przez PWR i Zaufanych Partnerów treści i reklam nie daje nam możliwości ograniczenia treści i reklam do tych, które mogą Cię zainteresować. Reklamy nadal będą widoczne, będą wyświetlane losowo – bez uwzględniania Twoich zainteresowań. Rozwiązania techniczne uniemożliwiające w niektórych przeglądarkach zainstalowanie tzw. cookies trzeciorzędowego blokuje nam skuteczne wyłączenie dopasowywania reklam we wszystkich naszych serwisach. Najlepiej wyłącz dopasowywania reklam w każdym z naszych serwisów niezależnie. Jeśli korzystasz z różnych urządzeń i/lub przeglądarek, pamiętaj, że wyłączenie możliwości dopasowywania reklam w wybranej przeglądarce lub urządzeniu jest skuteczne tylko na nim. Dlatego takich wyborów musisz dokonać oddzielnie dla każdego urządzenia lub przeglądarki internetowej.
Zgoda/wycofanie zgody
1. W każdej chwili można wycofać zgodę na instalowanie cookies i podobnych technologii. Można to zrobić poprzez zmianę ustawień przeglądarki.
2. Aby wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych do celów marketingowych w szczególności związanych z wyświetlaniem reklam targetowanych, należy skorzystać z poniższej opcji i w zależności od wyboru zaznaczyć (zgoda) lub odznaczyć (brak zgody) checkbox.